האינתיפאדה השנייה הייתה בסימן ניסיונות הולכים וגוברים של ארגוני הטרור הפלסטינים לפגוע ברק"מ צה"לי, במטרה להביא לאבדות בקרב כוחותינו. ההשראה הייתה פעילות דומה של חיזבאללה כנגד צה"ל בלבנון, אם באמצעות מטענים, או באמצעות RPG. מרבית התחמושת הוברחה לרצועה דרך מנהרות שנחפרו תחת ציר פילדלפי ועברו דרך העיר רפיח.

אחת התקריות המצערות מהעבר התרחשה ב-12 למאי 2004, באזור ציר פילדלפי, כאשר מחבלים שירו RPG מגג בניין הצליחו לפוצץ נגמ"ש של פלוגת אבירי הפלדה. הרקטה שפגעה בנגמ"ש חדרה לתוכו, וגרמה לפיצוץ חומר הנפץ שנשא. כל חמשת אנשי הצוות בנגמ"ש נהרגו. האירוע נצרב בתודעה לא רק בגלל הנפגעים אלא גם בשל כך שמאות חיילי קורס מ"כים הוקפצו לזירה כדי לסרוק את הקרקע ולחפש שם את שרידי גופות החללים כדי להביאם לקבורה. תמונות החיילים המחפשים בחול בידיהם בכריעה על ארבע היו מטלטלות. במהלך מבצע החילוץ נהרגו עוד שני חיילים שאבטחו את האזור.

"התוכנית ממתינה לאישור הדרג המדיני": כך יראה השלב הבא במלחמה
המסמך שהעריך שבועות לפני הטבח: "חמאס יחטוף כ-250 חטופים"

השבוע התבשרנו על שני אסונות רבי נפגעים לכוחותינו ברפיח. הראשון בפיצוץ נמר"ה שגבה את חייהם של שמונה חיילים והאחר, אף הוא ברפיח, בפיצוץ מבנה שמולכד שקרס על חיילנו והרג חמישה מהם. יש שתוהים, מה יש בעיר הזו, שאירועים מהסוג הזה רודפים אותנו שם? כדי לברר את העניין הזה ולספק את הסקרנות, "מעריב" שוחח היום (שלישי) עם האלוף במיל' גרשון הכהן ששימש בתפקידו האחרון כמפקד הגיס המטכ"לי, ומשמש כיום כחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים, וכחבר בתנועת "הביטחוניסטים".

פעילות צק''ח נח''ל במרחב רפיח (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צק''ח נח''ל במרחב רפיח (צילום: דובר צה''ל)

הוא הסביר, שהוא לא מתרשם משיח במושגים של "אסונות": "זו מלחמה ובמלחמה משלמים מחירים. אנחנו מתייחסים לא נכון למלחמה. מי שרוצה להבין למה אנחנו נתפסים כקורי עכביש בעיניי חיזבאללה ובאים בטענות לנתניהו, עם ההתחמשות שלהם, זה בדיוק זה. עם ישראל לא מוכן לשלם מחירים של מלחמה". 

"מי שלא משלם מחיר, אין לו ריבונות. חלק מהיכולת של ריבון, זה לעמוד מול העם שלו". הוא מבקש להדגיש: "אני לא מזלזל בחיי אדם", ומבהיר: "אנחנו משלמים פחות ממלחמות אחרות. האמריקאים איבדו 4000 חיילים ב-2005".

הכהן מבקש להפנות את תשומת הלב לחיבור עם מצרים בעיקר בהקשרים של הברחות הנשק לעזה. הוא אומר: "אם היו מקשיבים ליגאל אלון והיו מתנגדים להסכם השלום ועקירת היישובים, אז לא הייתה הברחה כזאת אינטנסיבית של אמצעי לחימה של מצרים מסיני לעזה. עד המטר האחרון החזרנו למצרים. מאז ההתנתקות הם מקבלים תחמושת בענק. זה כמו לשבור מערכת אינסטלציה שיש בה טפטוף, צריך לסגור את השיבר!". 

כוחות צה''ל במרחב רפיח (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל במרחב רפיח (צילום: דובר צה''ל)

"המהלך הזה כבר היה צריך לקרות בימים הראשונים של המלחמה", אמר, "צריך למנוע את כל ההברחות האלה. המצרים לא בדיוק היו איתנו. האם נצליח להחזיק אחיזה שלנו בשטח? לפי מה שתובע הנשיא ביידן ממש לא, כי הוא רוצה שנעזוב עד המטר האחרון, שנגיע ליישובי קו הגבול". 

האלוף הכהן מבקש להזכיר לנשיא ארה"ב "שב-1945 גרמניה הפכה למשהו אחר ונכנסה לתהליך שיקום, בגלל שהצליחו להרוס את המשטרה ואת הערים שם. עד היום, על אדמת גרמניה יש נוכחות של צבא בריטי ואמריקאי".

האלוף במיל' מסכם: "אנחנו צריכים להסתכל ולהבין שכאב המלחמה הוא נורא, כמובן שאנחנו מעדיפים שכל דבר יתוחקר בהמשך. אבל אין מה לעשות, למלחמה יש מחירים כבדים. זה מאוד קל להגיד שצה"ל ילך צפונה ואז יהיו מחירים גם לזה ומישהו יתחיל ליילל - אי אפשר לעשות שום דבר...".