ד"ר עומר דוסטרי, חוקר ב"מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון", ב"מרכז לאסטרטגיה רבתי לישראל" ובתנועת "הביטחוניסטים", שוחח עם מעריב והתייחס לעתיד הלחימה מול חיזבאללה ורמת המוכנות של העורף הישראלי.

המסמך שהעריך שבועות לפני הטבח: "חמאס יחטוף כ-250 חטופים"
באמצע המלחמה, כשהצפון מפונה: כנס "להתיישבות בלבנון" מעורר סערה

מה המשמעות של ביקור שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית, עמוס הוכשטיין, בישראל ובלבנון?
"השליח המיוחד של הממשל האמריקני, עמוס הוכשטיין, ערך כבר מספר סבבי פגישות בישראל ובלבנון מאז השבעה באוקטובר, מתוך מטרה למנוע המשך הסלמה ופתיחת מלחמה כוללת בין ישראל ללבנון. יתרה מזאת, הוכשטיין מנסה להגיע להסכם כולל בין ישראל ללבנון, שיעלול נסיגה ישראלית מנקודות ויישובים בגבול שחיזבאללה טוען עליהם לבעלות לבנונית, ולא רק להסכם למניעת הסלמה. בכל הסבבים הקודמים נכשל הוכשטיין, בעיקר בשל סירוב חיזבאללה להסיג את כוחותיו מעבר לנהר הליטני. כך שהצפי שגם הסבב הדיפלומטי הזה ייכשל".

מדוע לא תיתכן הסדרה מדינית בלבנון?
"קשה להאמין שחיזבאללה יסיג את כוחותיו מעבר לליטני מיוזמה שלו וללא כל כפייה. מבחינתו, הוא משיג מול ישראל הישגים אסטרטגיים כמו פגיעה בבסיסים ובתשתיות צבאיות, פגיעה בחיילים, וסילוק אזרחים ישראלים מחלקים שלמים בצפון הארץ. כל זאת כשהוא שומר על מאזן הרתעה מאיים מול ישראל".

דוסטרי הדגיש: "ובכלל, הרעיון של הסגת חיזבאללה מעבר לליטני מבוסס על התפישה המיושנת והתמימה של לפני השבעה באוקטובר. גם אם חיזבאללה אכן ייסוג מעבר לליטני, כאמור מהלך שסיכוייו קלושים עד לא קיימים, הרי שהוא יוכל לשוב במהרה בחזרה לדרום וסביר להניח שישראל לא תגיב על כך בשל חוסר רצונה במלחמה, כפי שקרה בעשורים האחרונים. יתרה מכך, יש יסוד משמעותי להניח כי הכוחות הבין לאומיים לא יצליחו לכפות על חיזבאללה נסיגה צפונה, בין אם ביישום ההסכם החדש, ובין אם לאחר שחיזבאללה ישוב לאזור תקופה קצרה אחרי שנסוג לצפון למראית עין".

"לכן ישראל גם לא תוכל להסתפק בהחלטה חדשה במועצת הביטחון של האו"ם, ודאי שלא על בסיס החלטה הקודמת 1701, שלא תספק בעבורה ביטחון, כפי שהוכח בעשורים האחרונים. ביטחון מדינת ישראל לא יכול להתבסס על כוחות זרים, ודאי שלא על כוחות לשמירת שלום שאין להם כמעט שום סמכות ולא יכולת להתמודד נגד האיום של חיזבאללה, והתעצמות ארגון הטרור", כך לדבריו.

חילופי אש בגבול הצפון (צילום:  Ayal Margolin/Flash90)
חילופי אש בגבול הצפון (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

אם כך, האם מלחמה בצפון היא אירוע בלתי נמנע?
"למדינת ישראל אין שום ברירה אחרת, אלא לצאת למלחמה רחבה וכוללת להכרעת חיזבאללה, בניגוד למבצע צבאי להשגת הרתעה כמו מלחמה לבנון השנייה, על מנת לספק ביטחון לאזרחיה ולשנות את התמונה האסטרטגית ומפת האיומים נגדה. לא ניתן להשלים עם מצב אסטרטגי שבו ארגון טרור מוביל לפינוי של כ-80 אלף תושבים מבתיהם בצפון במחי החלטה. חיזבאללה כיום מהווה את האיום היסודי החמור ביותר על מדינת ישראל, להוציא את איראן. אם ישראל לא תשכיל לטפל באיום הזה באופן מיידי, היא תקבל שבעה באוקטובר 2 בגבול הצפון בעוד מספר שנים, אחרי שחיזבאללה יתייצב וייצב את עצמו מחדש בגבול הצפון".

עוד הוסיף: "לכן, על ישראל לנצל את המציאות הביטחונית שנוצרה, את הלגיטימציה הבין לאומית בעקבות התקפות חיזבאללה הבלתי פוסקות נגדה וההבלגה הישראלית עד כה כדי למצות אפשרויות דיפלומטיות, ואת העובדה כי חיזבאללה אינו יכול להפתיע את ישראל אסטרטגית ומבצעית בגבול. גם העורף הישראלי נמצא כבר במצב מלחמה, כוחות מילואים רבים מגויסים, והצבא ערוך ומוכן מבחינת כשירויות ותרגולים. על זאת צריך להוסיף כי מאז השבעה באוקטובר, ישראל ממשיכה לקבל אספקת נשק אמריקני שרובו מיועד לשימוש בלבנון ולא בעזה". 

מה עלולות להיות השלכות מלחמה נגד חיזבאללה על העורף הישראלי?
"מלחמה כוללת עם חיזבאללה עלולה להוביל לפגיעות קשות וכואבות בעורף. לרשות חיזבאללה מעל 150 אלף טילים ורקטות, אלפי טילים ארוכי טווח, מאות טילים מדויקים, מלאי גדול של טילים נגד טנקים, ציי כטב"מים ורחפנים, יכולות טובות בסב"ר, ועוד. האיום הגודל ביותר על העורף, אפשרות פלישה של כוחות מיוחדים, ככל הנראה סוכל ונבלם עם הפריסה המהירה והיעילה של כוחות צה"ל לאורך הגבול, והתקיפות המתמשכות נגד כוחות ותשתיות חיזבאללה סמוך לגבול".

אימון כוחות צה''ל בצפון (צילום: דובר צה''ל)
אימון כוחות צה''ל בצפון (צילום: דובר צה''ל)

התרחיש הוא לשיגור של אלפי טילים ביום לכל חלקי הארץ, עם אפשרות סבירה לפגיעה בתשתיות חיוניות (חשמל ומים).
"יחד עם זאת, אם ישראל תיזום את המתקפה, מה שכנראה יקרה, ולא תיגרר, הרי שסביר להניח שהיא תפגע במכת מנע במחסני אמצעי לחימה אסטרטגיים של חיזבאללה, מה שיפחית את יכולת השיגור ארוכת הטווח והמדויקת של חיזבאללה. בנוסף, במלחמה עם חיזבאללה, צה"ל יפעיל עוצמת אש אדירה, הרבה יותר מעוצמת האש הופעלה בעזה, כולל פגיעה בתשתיות לאומיות חיוניות בלבנון, והחרבת שכונות שלמות בערי לבנון, דבר שגם הוא יקשה על פעילות חיזבאללה נגד העורף הישראלי".

האם העורף הישראלי מוכן לכך?
"ממשלת ישראל וצה"ל, באמצעות פיקוד העורף, צריכים להכין את העורף הישראלי למציאות של מלחמה עם חיזבאללה כבר מעתה. דובר על אפשרות לצאת במסע פרסום ציבורי בעניין, אך הדבר טרם בוצע. אזרחי ישראל חייבים להיות מוכנים וערוכים לתרחיש כזה, שיקרה בסבירות גבוהה. ככל שמסע שהעורף יהיה מוכן בהקדם, כך ייטב".

"ככל, ישנה תחושה של אמונה בצדקת הדרך ומודעות לגודל השעה בציבור הישראלי, לאחר השבעה באוקטובר. לא רק שהרוח לא נחלשה, אלא היא חולשה והתחזקה. ניכר כי הרוח המנשבת בעם היא רוח של נכונות להקרבה ולהגנה עצמית על מדינת ישראל ואזרחי ישראל. החוסן הלאומי מקבל ביטויים רבים בסיוע הדדי בעורף, סיוע ותמיכה לחיילים, ורוח גבית שהעם נותן לממשלה להמשיך עד להכרעת חמאס. בכל הקשור לצפון, אנו שומעים ורואים ראשי רשויות ותושבים שלא מוכנים שהשגרה תחזור עד לטיפול שורש בבעיה מלבנון, מה שמלמד גם על נכונות בעם להכריע את חיזבאללה ולייצר שקט ויציבות ארוכי טווח, גם אם הדבר כרוך בפגיעה זמנית בעורף", סיכם.