הרמטכ״ל מוטה גור כתב בעברו את הספר על ״עזית כלבת הצנחנים״. ברפיח, הכלב סאם של חטיבת גבעתי הפך לגיבור שהציל במותו את חייהם של חיילים רבים.

סאם, חשף את המנהרה הכי משמעותית ברפיח ואיתר במסגד חוליית מחבלים שמנתה שישה מחבלים שהתכוונו לבצע פיגוע משמעותי כנגד לוחמי גבעתי. פיגוע שהיה גורם לנפגעים רבים.

חשיפת פיר מנהרה במסגד (צילום: דובר צה''ל)
חשיפת פיר מנהרה במסגד (צילום: דובר צה''ל)

לוחמי יחידת עוקץ שנעו עם כוחות גבעתי בשכונת NPK שיחררו את סאם כדי שיסרוק את השטח שאליו התכוונו להגיע. הכלב סרק את הרחובות ואחר כך פנה למסגד סמוך.

"כלב תקיפה הוא כלי נשק": הוחמר עונשם של חשמלאים ששיסו פיטבול באדם אחר
צפו: מאלפת כלבים ישראלית כבשה את "אמריקה גוט טאלנט"

סאם הוא כלב תקיפה. על גופו הונחה מצלמת וידאו. כאשר הוא נכנס למסגד, הבחין במזרון וצלחת אוכל לידו. הדבר עורר את חשדו של הכלב והוא החל לסרוק את המבנה. מהר מאוד סאם גילה מרחב תת קרקע מתחת למסגד.

פעילות עוקץ ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות עוקץ ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

הכלב גילה אומץ לב נדיר. מצילומי הוידאו נראה כיצד הוא מסתער על ששת המחבלים. הוא נאבק איתם, פוצע אחד מהם ולא מרפה גם שהמחבלים יורים לעברו. סאם ניהל קרבעם ששת המחבלים שברחו. אך הוא נפצע מהירי לעברו, ומת. 

המנהרה שהתגלתה בסמוך לבית החולים הטורקי (צילום: דובר צה''ל)
המנהרה שהתגלתה בסמוך לבית החולים הטורקי (צילום: דובר צה''ל)

לוחמי גבעתי ולוחמי ההנדסה הקרבית הגיעו בעקבות הכלב לבמבנה שם מצאו עשרות מטעני חבלה שהיו אמורים לגרום להרג רב. במקביל, הכוחות איתרו את נתיב הבריחה של המחבלים לתוך המנהרה הכי משמעותית של החמאס במרחב רפיח. כעת צה״ל חוקר את המנהרה, לומד אותה ומוציא ממנה מידע משמעותי.