מעל 3,300 תושבים בכפר גוש חלב, הממוקם במרחק אווירי פחות מ-3.5 ק"מ מגבול לבנון, סובלים מירי ואזעקות בלתי פוסקים כבר מעל 8 חודשים. למרות מצבם הקשה, נותרים תושבי הכפר ללא כל מענה והכרה מצד המדינה.

על אף שעל פי פיקוד צפון, גוש חלב מוגדר כיישוב שנמצא בין 3.5 ל-5 ק״מ מקו הגבול, באופן תמוה, שמו של גוש חלב לא נכלל ברשימת היישובים הזכאים לפינוי וסיוע ממשלתי במסגרת החלטת 975, לפינוי תושבי קו העימות הצפוני במרחק 0-5 ק״מ מהגבול, שיצאה לפועל באוקטובר 2023. כתוצאה מכך, הכפר אינו מוכר כיישוב הזכאי להטבות ולסיוע נרחב שמקבלים תושבי היישובים הנכללים בהחלטה. 

שריפה בצפון (צילום: רשות הטבע והגנים)
שריפה בצפון (צילום: רשות הטבע והגנים)

את המצב המורכב בשטח תיאר בשיחה עם ״מעריב״ ראש המועצה שריף ניג׳ם: "בפגישה לפני כחודשיים של ראשי רשויות קו העימות עם מנכ״ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, הוא אפילו לא ידע היכן הוא ממוקם״, טוען. ״הראיתי לו במפה שהכפר ממוקם בתוך חמשת הקילומטרים הסמוכים לגבול, אך לא היה לו מענה עבורי. מאז, פניתי לבכירי הממשלה והצבא, ואין אחד שלא הסכים איתי והבטיח לעזור. שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף מנסה לסייע לנו, מתעדכן פעם בשבוע מה קורה והאם העניינים מתקדמים. גם אלוף פיקוד העורף, רפי מילוא - מנסה לעזור לנו".

"לאחר שמגיעים לגוש חלב ונחשפים פנים מול פנים למצוקה הקשה - אי אפשר שלא להזדהות ולהישאר אדיש לכך", אומר ניג׳ם. "על אף ההתעניינות של בודדים, ביחס לכל הבעיות שיש לצבא ולממשלה, מרגיש שהדבר האחרון שמעניין אותם כרגע - זה להתעסק בכפר קטן כמו גוש חלב. האבסורד הוא שמדובר בבעיה טכנית, בטעות סופר במסמך - אך לאף אחד אין מספיק רצון לסדר פרוצדורה כל כך קטנה", הוסיף. 

אחת הבעיות שנוצרו מ׳טעות הסופר׳, בעקבותיה הכפר לא נכלל בהחלטת 975 על אף קרבתו לגבול, היא שבזמן שחלף, אושרה תוכנית "צפונה" בתקציב של מיליארד שקלים לסיוע בעת חירום לתושבי קו העימות - אך הכפר נותר בחוץ. שוב: ״בינתיים מתגבשות תוכניות נוספות, ואנחנו נותרים מחוצה להן״, מוסיף לתאר ראש המועצה.

יישובי הצפון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
יישובי הצפון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

״תושבי היישובים הסמוכים אלינו כמו חורפיש או פסוטה, שנכללים בהחלטה 975, זכאים לדחות משכנתא או לקבל הלוואות - אך אנו נותרנו בחוץ. מבחינת המדינה, אנחנו יישוב נסתר - שלא קיים. אנחנו היישוב הכמעט יחיד בקו העימות הצפוני, במרחק 0-5 ק״מ מהגבול - שלא נכלל בתוכנית הפינוי״, מסביר בכאב ובדאגה לתושביו. ״60 אחוזים מבתי התושבים בכפר אינם ממוגנים, הם חיים כאן בחרדה יומיומית - ולכל אחד יש את הכאב האישי שלו. בבגרות האחרונה לדוגמה היו הפגזות לעבר היישוב - והתלמידים נאלצו להתחבא מתחת לשולחנות הלימוד - כי יש זמן התרעה 0. אין לנו את הפריבילגיה להספיק לרוץ למרחבים מוגנים״, אמר. 

בתוך כך, לאחר סיור בצפון ושיחה עם ראש המועצה, שלשום, הח״כית ויו״ר השדולה לשיקום יישובי הצפון אפרת רייטן, הגישה שאילתא דחופה לשר הביטחון יואב גלנט בדרישה להבהרת הנושא, הוא השיב לה הבוקר והתחייב על כך שמשרדו "יקדם באופן מיידי את התיקון להחלטת הממשלה עד סוף החודש". עוד בתשובתו ציין השר כי "במשרד הביטחון מודים בכך שהיישוב נגרע מההחלטה בגלל ׳טעות סופר׳".

חיילים בגליל העליון (צילום: פלאש 90)
חיילים בגליל העליון (צילום: פלאש 90)

בשיחה עם ״מעריב״ אמרה ח"כ רייטן: "המקרה של גוש חלב שנשכח בגלל ״טעות סופר״ הוא ההוכחה לחשיבות הגעה לשטח, פגישות עם ראשי רשויות ולראות מקרוב את התושבים. הממשלה אמנם נטשה את הצפון, אבל אני, כבר בתחילת המלחמה, הקמתי את השדולה למען יישובי הצפון על מנת לתת מענה. אם זה השינוי שהצלחתי לעשות בתוך ימים עבור כ-3000 תושבים שהיו שקופים, תחשבו על השינוי והסיוע שהממשלה הזו יכלה ויכולה לעשות עבור הצפון במשך 9 חודשים, עם התקציבים והאמצעים העומדים לרשותה. בסוף, זה עניין של רצון ושירות עבור הציבור - ולא עבור הכיסא״.

על התחייבות משרד הביטחון לאחר פנייתה של רייטן אמר ראש המועצה כי ״אנו מודים לח״כית ולצוות שלה על המאמץ הרב לסייע לנו. למרות הבטחת שר הביטחון לתקן את הטעות בתוך חודש - אני לא מאמין שזה יקרה עד שההבטחה תתממש בפועל. במידה שלא נקבל תשובה על כך בעוד חודש, אדאג לעתור לבג״ץ בנושא״.