חזרה למקורות: מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, ביצע השב״כ שינוי בתפיסת איסוף המודיעין בתוך רצועת עזה. השב״כ חזר להפעיל ברצועה מודיעין אנושי, כאשר הוא הציף את הרצועה ברכסי שטח ואנשי מבצעים. בצמוד לכל כוח מתמרן של צה״ל, פועלים רכזי ולוחמי השב״כ אשר מביאים מודעין אנושי. בשב״כ אומרים כי "השינוי הגדול מתחילת המלחמה הוא בכך שמאות רכזי שטח ולוחמי שב״כ נכנסים ויוצאים מהרצועה ובפועל בכל רגע נתון יש רכזים ואנשי מבצעים בשטח. אין תחליף ל׳רגלים על הקרקע׳- רכזי השב״כ ואנשי המבצעים נמצאים בכל פעילות בתוך השטח עם הכוחות המתמרנים, עושים מבצעים מיוחדים לאיסוף מודיעין ועוד".

עוד הוסיפו: "אחרי ה-7 באוקטובר נאלץ השב״כ לפעול יותר על בסיס מודיעין טכנולוגי. העובדה כי הגישה לתוך רצועת עזה היתה מוגבלת פיזית, הובילה את השב״כ להשקיע באיסוף מודיעין מרחוק. יש הרבה ערך מהמודיעין שמניבות חקירות המחבלים מהרצועה, אלו מחבלים שעד לפני יומיים נלחמו שם עם חמאס והיום נותנים מידע על תוכניות עתידיות, דברים שביצעו וגם נותנים ערך לתמרון הצבאי״ אומר גורם בטחוני. 

"להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם": הממשלה בדרך להחלטה דרמטית?
אחד ממנהיגי המחאה מסמן: זה הצעד הבא שלנו נגד ממשלת נתניהו

הפעילות המודיעינית בשטח הרצועה  (צילום: דוברות השב''כ)
הפעילות המודיעינית בשטח הרצועה (צילום: דוברות השב''כ)

עדי כרמי בכיר לשעבר בשב״כ ובעברו רכז מודיעין  בנפת חאן יונס בעזה מספר: ״השב״כ מחזיר את יכולות הנגישות. בעבר השב״כ פעל בשיטות הללו בעזה וגם היום הוא פועל כך באיוש מגע ישיר עם פעילי הטרור עם האוכלוסייה. המגע הזה יוצר מודיעין איכותי מדויק. לצערנו בגלל המצב לא היה פעילות כזאת בשנים האחרונות בעזה. המגע עם השטח של הרכסים מוביל למודיעין שמתורגם למבצעים שמביא לחקירת עצורים שמביא למודיעין נוסף ולמבצעים נוספים״.

פעילות צה"ל בעזה (צילום :דובר צהל)

מאז תחילת הלחימה בעזה נחקרו ותושאלו אלפי עזתים, נעצרו ע"י שב"כ מאות אנשי חמאס שהפיקו מודיעין רב שהציל חיים של לוחמים רבים, חשף תשתיות של חמאס ובכלל זה מנהרות, קני שיגור ומידע על חטופים.

הפעילות המודיעינית בשטח הרצועה  (צילום: דוברות השב''כ)
הפעילות המודיעינית בשטח הרצועה (צילום: דוברות השב''כ)

חקירות השב''כ בשטח הרצועה (צילום: דוברות השב''כ)
חקירות השב''כ בשטח הרצועה (צילום: דוברות השב''כ)

כרמי מוסיף ומספר כי לצד המודיעין האנושי מפעיל השב״כ טכנולוגיות מתקדמות והשילוב הזה יוצר חוזר מודיעיני ושליטה טובה יותר בשטח ומונע פיגועים ומסייע להגיע למחבלים ולתשתיות צבאיות  של החמאס.