ב-CNN פורסם הלילה (שישי) ריאיון מטלטל עם ד"ר יובל ביטון, שעבד בעבר כרופא שיניים בבית הכלא הביטחוני נפחא. במהלך עבודתו פגש מספר אסירים מסוכנים, אך הבולט שבהם היה זה שהוביל את הטבח ב-7 באוקטובר, יחיא סינוואר. למעשה, ד"ר ביטון חשף כי בילה מאות שעות בשיחות עם סינוואר, מה ששהעניק לו הצצה נדירה למוחו של גדולי הטרוריסטים שידעה ישראל.

ארבעה ימים לפני הטבח: דוח התצפיתניות מנחל עוז על אימוני הנוח'בה בגבול עזה
חוזרים למקורות: הצעד הדרמטי של השב"כ לאחר הטבח בעוטף

עם זאת, טבח ה-7 באוקטובר הגיע אליו גם באופן אישי. אחיינו של ביטון, תמיר אדר, נחטף ונרצח בעת שהמחבלים פשטו על קיבוץ ניר עוז. אחיין נוסף של ביטון נפצע באורח קשה כשניסה להילחם במחבלים בקיבוץ.

תמיר אדר ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
תמיר אדר ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

ד''ר יובל ביטון (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
ד''ר יובל ביטון (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

"אני מכיר את האדם שתכנן והגה את הטבח בעוטף עזה", אמר ביטון, "אני מכיר אותו מאז 1996 - אבל לא רק אותו, אלא כל הנהגת חמאס בעזה, והיה לי ברור שזה מה שהם מתכננים. זה היה רק עניין של זמן עד שהם יעשו משהו נגד ישראל".

יום אחד בשנת 2004, סינוואר הגיע למרפאה של הכלא כשהתלונן על כאבי צוואר ואיבוד שיווי משקל. "כשהוא הסביר לי מה קרה לו, איבחנתי את זה כאירוע מוחי, ויחד עם הרופא הכללי החלטנו לקחת אותו לבית החולים", סיפר ביטון, "כשהוא הגיע למיון האבחנה הייתה שיש לו מורסה במוח והוא נותח באותו יום. בכך הצלנו את החיים של סינוואר. אם זה היינו מחכים עם זה, הוא היה מת".

סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)

לאחר החלמתו, סינוואר אמר לביטון שהוא חייב לו את חייו. על דברים אלו חזר סינוואר ואמר אותם בשנית לביטון ביום העזיבה שלו מהכלא כשהשתחרר במסגרת עסקת שליט ב-2011. אבל ההפך המוחלט קרה. ב-7 באוקטובר נחטף ונרצח כאמור אחיינו של ביטון, תמיר אדר. 

ביטון העריך את הלך הרוח של סינוואר בימים אלה, כשמונה חודשים לאחר פרוץ המלחמה. "סינוואר עסוק בעיקר בהישארות בשלטון בעזה", אמר, "הוא יהיה מוכן להקריב אפילו מאה אלף פלסטינים כדי לדאוג שהוא יישאר, פשוט לא אכפת לו איך זה יקרה".

פעילי חמאס  ב-7 באוקטובר (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)
פעילי חמאס ב-7 באוקטובר (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)

חדירת מחבלי חמאס לקיבוץ רעים (צילום: צילום מסך)
חדירת מחבלי חמאס לקיבוץ רעים (צילום: צילום מסך)

"נכון להיום, סינוואר עדיין מרגיש שהוא בעמדת כוח. הוא מנהל את המו"מ בעודו פועל מתוך עזה, ועדיין שולט באזורים מהם מתפנה צה"ל. הוא גם שולט בסיוע ההומניטרי ולכן הוא מרגיש חזק ולא יחתום על העסקה לשחרור החטופים, אלא אם צה"ל ייסוג לחלוטין מעזה והלחימה תסתיים".