מלחמת חרבות ברזל: צה"ל ביצע היום (שבת) בצהריים תקיפה משמעותית על תשתיות חמאס בעיר עזה. ברצועה דווח כי היעד לתקיפה היה רא'אד סעד, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, שמשמש כראש אגף המבצעים של הארגון. לפי שעה מצבו אינו ידוע. עוד דווח כי במקום נהרגו 42 בני אדם, וכי כוחות ההצלה מתקשים להגיע למקום כדי להגיש סיוע ולאמוד את הנזק. שוחחנו עם יוסי אמרוסי, לשעבר בכיר בשב"כ, על המשמעות של תקיפה זו ועל השלכותיה האפשריות במידה והייתה מוצלחת.

"אדם מקסים ואיש משפחה": ישראלי נכנס לקלקיליה לקנות סחורה - ונרצח
היה שנים על הכוונת: חוסל רא'אד סעד - מס' 4 בחמאס | דיווח

יוסי, מי הוא רא'אד סעד ומהו תפקידו בחמאס?
"רא'אד סעד הוא באמת מצמרת מפקדי החמאס. הוא פעיל טרור מאוד ותיק, אני זוכר אותו אולי אפילו לפני 20-25 שנה, פעיל טרור בחמאס. לפני התפקיד האחרון שלו כמפקד אגף המבצעים, הוא היה מח"ט עזה ומפקד חטיבת עזה. בשנים האחרונות הוא היה אחראי על בניין הכוח החמאסי והיה בין מתכנני ומבצעי ההתקפה ב-7 באוקטובר. בהחלט יש לו תפקיד מרכזי בצמרת החמאס, והוא דמות שפעלה שנים ארוכות נגד ישראל".

האם היו בעבר ניסיונות לחסל אותו?
"כן, צה"ל ניסה לחסל אותו מספר פעמים בעבר, אבל ללא הצלחה". אמרוסי אומר שאם הדיווחים על חיסולו יתבררו כנכונים, "אני מניח שהפעם הצלחנו לחסל אותו, והוא קיבל מה שמגיע לו".

עד כמה חיסולו של סעד משמעותי מבחינה אסטרטגית?
"ברמה האסטרטגית, אני לא חושב שזה משנה את המצב בצורה מהותית במלחמה נגד החמאס. זה בהחלט מכה קשה לצמרת הבכירים של החמאס, אבל לא משנה את התמונה הכוללת. צה"ל עושה מאמצים רבים כדי לחסל בכירים בחמאס, וכל חיסול כזה הוא מהותי. זה פוגע במבנה הארגוני של חמאס, וזה חלק מהמטרות שלנו – למוטט את הכוח הצבאי והשלטוני של החמאס".

תקיפות צה"ל ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

האם לדעתך חיסול בכירים משפיע על יכולת החמאס להעמיד מחליפים?
"זה ברור שהם מסוגלים להעמיד מחליפים, אבל הפגיעה השיטתית, שבמסגרתה נפגעו מגדים, מח"טים, מפקדי פלוגות ובעלי תפקידים בכירים במטה, בהחלט משפיעה. כל חיסול כזה הוא חשוב ומשמעותי. מצד שני, זה עדיין לא משנה מהותית את תמונת המלחמה".

כיצד משפיע הלחץ הצבאי על החמאס מבחינת הסיכוי למשא ומתן?
"אני בהחלט מאמין שלחץ צבאי הוא כלי לקידום עסקת החטופים. כל פגיעה כזו, בין אם מדובר בבכיר או בתשתית חשובה כמו מנהרה או בור שיגור, מקדמת את האפשרות שיחיא סינואר יבוא למשא ומתן וירצה להגיע לפשרה. כרגע אין לו שום סיבה להתפשר, אבל הלחץ הצבאי עשוי לשנות זאת".

לסיכום, חיסולו של רא'אד סעד מהווה מכה משמעותית לחמאס, אך לא משנה באופן מהותי את המצב בשטח. הלחץ הצבאי נמשך, ומקווים כי הוא יקדם את ההגעה לפתרון בסוגיית החטופים.