חיזבאללה מאחסן כמויות אדירות של נשק, טילים וחומרי נפץ איראניים בנמל התעופה רפיק חרירי, נמל התעופה האזרחי הראשי של ביירות, כך פורסם היום (ראשון) בעיתון הבריטי "טלגרף". 

מעברי הגבול היבשתיים והימיים בלבנון בכלל והמעבר האווירי המרכזי - שדה התעופה הבין לאומי על שם רפיק אל חרירי בבירות - בפרט, היוו מאז ומתמיד מקומות אותם הגדיר חזבאללה כאסטרטגיים עבורו. לאור כך, על פי מכון המחקר ״עלמא״, חזבאללה פועל ליצירת דריסת רגל, השפעה ושליטה בהם.

״כך חזבאללה יכול לנהל באין מפריע את מפעל ההברחות שלו ללבנון ומלבנון: דלק, סמים, סחורה מסוגים שונים וכמובן העברת ציוד צבאי ונשק במסגרת המסדרון האיראני לתוך לבנון״, מסבירים במכון המחקר. כמו כן, על פי מחקרם, שליטה במעברי הגבול מאפשרת לחזבאללה לפקח על הנכנסים והיוצאים ללבנון וממנה באמצעות יחידה 900 - יחידת הבטחון של חזבאללה.

שדה התעופה הבינלאומי בביירות תמיד שימש כאלטרנטיבה נוספת להברחת ציוד צבאי ונשק עבור חזבאללה, אבל בהיקפים קטנים יחסית למסדרון היבשתי דרך סוריה. כל זאת בכיסוי אזרחי מלא, טוענים במכון המחקר. 

״שדה התעופה הבינ״ל בביירות מהווה כיום מטרה מרכזית של חזבאללה להשתלטות. חזבאללה פועל כיום להשתלט על שדה התעופה ביתר שאת באמצעות דמויות בבירות מהממשלה, זרועות הבטחון וככל הנראה גם ממגזר העסקים הפרטי. דמויות אלה משמשות עבור חזבאללה כפרוקסי למימוש מטרתו״, מסביר החוקר טל בארי. ״לדוגמא, שר העבודות הציבוריות והתחבורה בממשלת לבנון מטעם חזבאללה, עלי חמיה, ניסה ליזום בעבר ולהניע מהלך של בניית טרמינל חדש בשדה התעופה. חזבאללה עמד מאחורי המהלך - ובנייתו של הטרמינל הייתה נעשית בשליטה מלאה של חזבאללה״, חושף. 

לאחר הדיווח על מחסן הנשק הענקי: לבנון רוצה לתבוע את העיתון הבריטי

״ב-20 במרץ 2023, פרסם חמיה, כי משרדו מקדם בניית מתחם נוסעים חדש לראשונה מאז 1998. הפרויקט פורסם במעמד חגיגי בראשות ראש הממשלה נג'יב מיקאתי, שר בממשלה האירלנדית ועוד מספר שרים לבנונים. שבוע לאחר הפרסום, החלה ביקורת ציבורית נגד הפרויקט, ונטען כי השר מבצע את הפרוייקט תוך התעלמות מוחלטת מהחוק לשקיפות המידע לציבור ואי פרסום מכרז פומבי לעבודות״. 

עוד אומר בארי, כי החלטת השר התבססה על חוק לבנוני משנת 2010 - שמאפשר לממשלת לבנון להשכיר חלקים מנמל התעופה הבינלאומי לחברות חיצוניות, בתנאי שמדובר באדמה ריקה או מבנה שאינו בשימוש או השכרה של שטחים או משרדים שנמצאים תחת אחריותן של חברות תעופה זרות במידת הצורך. כל פרויקט אחר של השכרה או בנייה במתחם נמל התעופה שאינו חלק משני הסעיפים לעיל מחייב פרסום מכרז פומבי. 

״ניסיון השר לפרש את החוק בצורה כפי שניסה לפרשו ועל בסיס פרשנות זו לבנות טרמינל חדש, נועד לשרת את האינטרס של חזבאללה״, אומר ומעריך כי ״ניתן להניח כי בתהליך בניית הטרמינל החדש היו אמורים להיות מעורבים אנשי עסקים פרטיים וחברות מתחום הבנייה והתשתיות אשר קשורים או שייכים לחזבאללה. כך למעשה, חזבאללה יכול היה לשלוט דה-פקטו בהקמת הטרמינל החדש כך שישרת את האינטרס האופרטיבי של ארגון הטרור בצורה מיטבית״. 

להערכת מכון המחקר, אנשי עסקים פרטיים וחברות אזרחיות, הקשורים לחזבאללה, פועלים בפרוקסי ושוכרים נכסים עבור ארגון הטרור בתוך שטח שדה התעופה ובקרבתו. 

״כך חזבאללה פועל לבסס את אחיזתו ואת דריסת הרגל שלו בשדה התעופה ובסביבתו. למעשה, חזבאללה פועל לייצר לעצמו "שדה תעופה מקביל", אשר ישרת אותו ללא כל הפרעה חיצונית״, מסבירים. ״כך ישלים חזבאללה את השליטה המלאה על שרשרת אספקת הציוד והנשק מאיראן, בכיסוי אזרחי מלא, ישירות ללבנון״. 

על פי דו״ח המחקר של המכון, מינואר 2023 עד היום, בוצעו 76 טיסות ישירות מאיראן לשדה התעופה בירות. הטיסות בוצעו על ידי שלוש חברות איראניות: "מאהאן אייר", "איראן אייר" ו "מעראג' איירליינס". מטוסיה וצוותי האויר של "מאהאן אייר", אשר ביצעו 21 טיסות ישירות לבירות מינואר 2023, משמשים כפלטפורמה מרכזית בכיסוי אזרחי להברחת ציוד צבאי ונשק. על פי ״עלמא״, חברה זו נמצאת בשליטה מלאה של כוח קדס האיראני. חברת "איראן אייר", המוכרת גם היא בפלטפורמה בשימוש משמרות המהפכה, ביצעה 35 טיסות ישירות לבירות מינואר 2023 וחברת "מעראג' איירליינס" ביצעה 20 טיסות.

״חזבאללה מנצל את המשאבים והיכולות אשר ניתנו לצבא לבנון בסיוע על ידי ארה"ב ומדינות מערביות, ומשתמש באנטנות קשר ובמכמי"ם של צל"ב. חזבאללה פעל לגייס קצינים מחיל האויר הלבנוני ומחיל הים הלבנוני שיאפשרו לו נגישות למכמי"ם צבאיים, שסופקו לצבא לבנון בין היתר על ידי ארה"ב״. 

נכון להיום, במכון המחקר סבורים כי שדה התעופה הבינלאומי של לבנון אינו נשלט רק על ידי מדינת לבנון - חזבאללה הוא שותף מלא בשליטה על שדה התעופה. הוא פועל לייצר לעצמו "שדה תעופה מקביל", אשר ישרת אותו ללא כל הפרעה חיצונית״.