מאז החיסול של אימן ע'טמה בבקעת הלבנון, הדריכות הגבוהה בצפון נמשכת. זאת כי כעת, נראה שחיזבאללה פועל אחרת מבעבר - הוא לא הגיב בעוצמה של "תגובה מהבטן", כפי שעשה לאחר חיסולים אחרים של בכירים בארגון או בארגון חמאס ושאר הג'מעה האסלאמית. אלא, מאז יום שבת בצהריים נראה כי הוא נמנע מלבצע ירי תגובה. הדבר מפתיע כיוון שהבקעה נחשבת כאזור אסטרטגי של חיזבאללה, והיא לוותה בעבר בתגובה של ירי כבד למירון, צפת או קווי העימות בגליל.

נכון, הוא שיגר אמנם כמה כטב"מים לעומק המדינה. מול חופי קריית ים, מעל מפעל של רפא"ל בגליל התחתון, וגם למושב בית הלל. בצהריים ירה נ"ט לעבר מטולה ובמקביל ביצע את הפיגוע המשמעותי מבחינתו, של חמישה כטב"מים לעבר מחנה צבאי בעמק החולה, כשבאירוע נפצע חייל באורך קשה. ארגון הטרור טען כי מדובר במפקדת אוגדה 91 שפונתה בשבעה באוקטובר מבסיס בירנית הסמוך לגבול.

מתחת לאף, באין מפריע: כך חיזבאללה הפך את נמל התעופה בביירות למחסן נשק
תקיפות חיזבאללה על ישראל: חייל נפצע קשה מירי לעבר מפקדה בצפון

תיעוד הכטב"ם, בית הילל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

אבל, השאלה שמעסיקה כעת את מערכי ההתרעה של פיקוד הצפון הוא מה עובר כעת בראשו של נסראללה והפיקוד שלו. האם אחרי חיסול הבכיר בלבנון והמשך מדיניות החיסולים של הצבא, הוא מכין פעולה נקודתית כואבת בתוך מרחב העימות? או אולי, האם הוא מתכוון לפעול נקודתית מחוץ לטווח ולאתגר את ישראל? או שמא הוא נמנע כרגע מלפעול באופן מסיבי מחשש שהתגובה שלו תוביל לדרדור של המצב הנפיץ גם כך?

ביממה האחרונה נשמעו קולות מתוך הפרלמנט הלבנוני ומדעת הקהל בביירות ובחלקים נוספים בלבנון שאינם שיעים, ביקורת על התנהלות של חיזבאללה במלחמה מול ישראל. זאת לאור הקריאות של מדינות שונות לאזרחיהם לצאת מהמדינה, וההודעות של קנדה ומדינות נוספות שנערכות להוציא את אזרחיהן מהמדינה משל ההסלמה. נראה, כי אלו גורמים שהובילו ללחץ בתוך לבנון.

פליטים סורים מחכים בשדה התעופה רפיק אל חרירי ביירות שבלבנון (צילום: REUTERS/Jamal Saidi)
פליטים סורים מחכים בשדה התעופה רפיק אל חרירי ביירות שבלבנון (צילום: REUTERS/Jamal Saidi)

ניתן להגיד בעצם שיחד עם כל הביקורת על ההסברה הישראלית בעולם, נראה כי לעיתים יש מי שיודע דווקא לתדרך את התקשורת העולמית. מעניין מי הבין את המידע על מחסני הנשק של חיזבאללה בלב שדה התעופה של ביירות? הרי מדובר במידע שנותן לישראל לגיטימציה לתקוף בבוא העת את המקום. ניתן להגיד שגם הדיווח הזה הוסיף שמן למדורת ביקורת הפנים נגד חיזבאללה במדינה.

עם כן, נכון לעכשיו, סביר להניח שנסראללה לא קיבל אישור מאיראן להסלים את המצב ולהגיע לעימות נרחב מול ישראל. נסראללה גם הוא לא מעוניין כרגע לצאת לעימות שכזה, ולו בשל העובדה כי פריסת כוחותיו נכון לכרגע לא במצב אידיאלי ליציאה לעימות שכזה.

בינתיים, הדריכות משני צדי הגבול של ישראל-לבנון נמצאת בשיא, וכל צד עוקב אחר פעילות, ואי הפעילות, של האחר.