בעוד הלחימה ברצועת עזה נמשכת, בגזרה הצפונית נמשכת ההידרדרות. שני ישראלים נפצעו באורח קשה אתמול (ראשון) מפגיעת רקטה במטולה. אל"מ (במיל') קובי מרום, מומחה לביטחון לאומי בגזרה הצפונית, אמר הבוקר בשיחה עם אודי סגל וענת דוידוב ב-103: "אם נידרדר למלחמה – כל תשתיות הנשק בלבנון הן מטרה לגיטימית".

"בשונה מ-2006, חיזבאללה כיום הוא שחקן מרכזי בממשלת לבנון והוא מכתיב את האירועים בשנים האחרונות. חיזבאללה וממשלת לבנון חד הם וישראל צריכה להפעיל לחץ כבד מאוד בתקיפה של אותן תשתיות", אמר. 

הדריכות משני צידי הגבול בשיא, וכל צד מחכה לפעילות ואי הפעילות של האחר 
תקיפות חיזבאללה על ישראל: חייל נפצע קשה מירי לעבר מפקדה בצפון

"מצור ימי ומצור אווירי יקצרו את המלחמה לאור התהודה הבינלאומית שזה יקבל, אבל זאת צריכה להיות מטרה לגיטימית ברורה שתראה לתושבי לבנון את המחיר העצום שחיזבאללה גובה מהם בהסלמה הזו".

בהמשך השיחה, הזהיר מרום מפני שחיקת הכוחות הצבאיים. "צה"ל אחרי מלחמה של תשעה חודשים, גם החברה הישראלית וחיזבאללה בכוננות גבוהה צריך לתת עדיפות למהלך מדיני. האמריקאים שהם שחקן מרכזי בזירה הצפונית מתנגדים למלחמה כזאת, העדיפות הראשונה של ישראל היא מהלך דיפלומטי שיגרור נסיגה של חיזבאללה. 

"בהיעדר עסקה בדרום ישראל תצטרך ללכת למהלך מלחמתי קשה וקצר, כדי לשנות את המציאות מהיסוד. אנחנו לא יכולים להמשיך וללכת למלחמת ההתשה שלא מובילה לשום מקום. הביטחון העצמי גבוה גם אצל האיראנים וגם אצל חיזבאללה", הוסיף בהמשך.

צהל ברפיח (צילום: דובר צה''ל)
צהל ברפיח (צילום: דובר צה''ל)

לדבריו, "המאמץ העיקרי אחרי רפיח חייב לעבור לצפון כיצירת איום משמעותי. להציב פעם ראשונה איום אמיתי של האגודות המתמרנות של צה"ל על חיזבאללה, אם המשא ומתן לא יעבוד אנחנו מוכנים למלחמה. אין לנו ברירה, אנחנו לא נוכל ליצור מציאות אחרת", הסביר מרום.

לבסוף מתח מרום ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר אתמול בריאיון ראשון בעברית מאז תחילת המלחמה, כי יהיה מוכן ללכת לעסקה שתביא לשחרור חלק מהחטופים. "מה שראש הממשלה אמר בריאיון זה פגיעה חמורה באמון הציבור", חרץ.

"זוהי מעילה באמון הציבור. זה ראש הממשלה שלפני כמה שבועות חתם על מתווה אמיץ עם הרבה מאוד ויתורים ישראליים כדי ללכת לעסקה, אני חושב שזאת עסקה קשה, כואבת אך נכונה הנסיגה שלו מעסקה פוגעת במשא ומתן. זה לא רק המחויבות העמוקה שלנו כלפי האנשים שהפקרנו אלא גם צורך אסטרטגי."