מה עשה כלי השיט הרוסי לחופי דנמרק? אנליסטים ממכון הימים דרוקספורד פרסמו היום (שני) דוח מדאיג שמעלה חשד כי רוסיה אוספת מידע מודיעיני על חיל הים הישראלי. לפי הדוח, הספינה שמופקדת על משימות ריגול נמצאה באזור חריג בים הצפוני - שלו חשיבות אסטרטגית נמוכה יחסית.

בזמן המשימה לפני כעשרה ימים, שהתה באזור צוללת אח"י דרקון של צה"ל, וביצעה "שיט מבחן" – כך לפי הדוח, ויתכן כי הספינה הרוסית אספה מידע על החתימה הקולית של הצוללת, כפי שהיא נקלטת בראדר ימי.

"תגובה חריפה ונחרצת": לקראת מתקפה איראנית נרחבת על ישראל?
כך חיזבאללה הפך את נמל התעופה בביירות למחסן נשק

אח"י דרקון נחשבת לכלי הלחימה היקר ביותר בידי צה"ל, וכל צוללת מוערכת בכ-550 מיליון יורו. הצוללת נכנסה לכשירות בחיל הים בקיץ שעבר, והמפרט שלה נשמר בחשאיות. לפי הדיווח, בתחילת החודש מילאה הצוללת דלק בכלי, מה שמרמז על האפשרות שיצאה למשימה מבצעית בתקופה האחרונה.

בחודש אפריל התפרסם בתקשורת הזרה כי ישראל מפתחת טילים חדשים לצוללות דולפין שכוללים מערכת שיגור אנכית. טילים אלו שיהיו על הצוללת החדשה, אח"י דרקון, הם טילים בליסטיים אשר משוגרים מהצוללת במקביל לטילי השיוט, אם אכן נכון הפרסום.

זוהי קפיצת מדרגה רצינית ליכולות הישראליות בתחום הטילים ונראה כי מדובר בטיל חדש בעל טווח גדול מאוד, אולי גרסה מוקטנת של טיל היריחו 3 לשיגור מצוללות. לפי הדיווחים בצוללת דרקון יש יכולת שיגור ל-4-6 טילים כאלו.