מתכוננים למלחמה בצפון? אחרי שהודיע כי יצמצם את כיתות הכוננות, וחזר בו בעקבות "הערכת מצב", צה"ל הודיע היום (שני) כי החליט לצמצם כעת את כוחות המילואים ביישובים בגולן. "צה"ל ממשיך במאמצי הלחימה בכלל הגזרות, תוך הפעלת כוחות מילואים בהיקף מוגבר. מתחילת המלחמה וביתר שאת בחודשים האחרונים, עוסק צה"ל בייעול ניצול משאבי המילואים וזמנם", צוין באתר צה"ל.

45 אלף דונמים ניזוקו בשבועיים, עדר פרות נשרף ביער בירייה: "הנזק לטבע עצום"

"בהמשך לתוכנית שפורסמה לפני מספר שבועות, אשר נדחתה לאור הערכת המצב, הוחלט על צמצום מספר החברים בכיתות הכוננות הנמצאים בשירות מילואים פעיל, כשהשלב הראשון יחל בימים הקרובים ביישובי הגולן", נכתב. לפי ההודעה, צמצום הכוחות יתקדם בהמשך בהדרגתיות, בהתאם להערכות מצב והמאפיינים הייחודיים בכל גזרה.

"כלל חברי כיתות הכוננות יישארו עם ציודם האישי, כדי לאפשר את הפעלתם בעת הצורך באופן מיידי. צה"ל ממשיך לבחון כל העת כיצד לנהל את מערך המילואים באופן היעיל והנכון ביותר למימוש המשימות המבצעיות", נכתב.

כיתת כוננות (צילום: פורום כיתות הכוננות ''הנני'')
כיתת כוננות (צילום: פורום כיתות הכוננות ''הנני'')

בתגובה להודעה על הצמצומים במספר חברי כיתות הכוננות, פורום "הנני", הארגון הרשמי של חברי כיתות הכוננות של כלל היישובים ברחבי הארץ, יצאו כנגד ההחלטה: "שערורייה מיותרת. לא ברור מה עובר על מי שמחליט להוציא הודעות כמעט כל שבוע בנוגע לצמצום או דילול כיתות הכוננות. המשמעות של זה היא פגיעה בכשירות כיתות הכוננות וההגנה על היישובים".

כמו כן, רבש"ץ ביישוב בגולן שהותקף בטילים וכטבמי"ם רק לאחרונה, נדהם מהודעות והתנהלות צה"ל בנושא: "כבר כמה חודשים מרחפת אפשרות לצמצום משמעותי בכיתות הכוננות באזור הצפון בכלל ובגולן בפרט, דווקא בעת שהאזור נמצא במצב מלחמה רציף מדי יום. למרבה הצער, אנו חווים פגיעות בחברי כיתות כוננות כתוצאה מירי של האויב מלבנון, ואנחנו צריכים להתמודד גם עם שאלות תושבים ביישובים שמודאגים מאוד ובצדק - לאור הידיעות המטרידות מדי שבוע על כוונות לצמצם את כיתות הכוננות".

אימון של כיתת כוננות בקיבוץ בצפון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
אימון של כיתת כוננות בקיבוץ בצפון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

בפורום "הנני" המאגד את כיתות הכוננות, החליטו לפנות בדחיפות לגורמי הביטחון, וביקשו להפסיק מיידית לפרסם ולאשר הודעות שגורמות נזק רב לתחושת הביטחון של התושבים, שרואים בכיתות הכוננות כמגן אל מול האיומים וההתרעות על סכנה לחדירה ליישובים מצד האויב מצפון.

עוד מוסרים מ"הנני": "מישהו בצה"ל חושב שאנחנו ביום שלאחר המלחמה - אך אנו בעיצומם של ימים קשים ומתיחות חסרת תקדים בגבול הלבנון ובגולן. כדאי מאוד להפסיק עם ההודעות בנושא כיתות הכוננות ובמקום - לאפשר יציבות, חיזוק ודאגה להשלים פערים קריטיים - במקום לפגוע בחוסן של הכיתות".

נזכיר, כי זאת לאחר שצה"ל הודיע במאי האחרון כי בכוונתו לצמצם את מספר החברים בכיתות הכוננות הנמצאים בשירות מילואים פעיל בחלק מיישובי הצפון אשר אינם צמודי גדר, זאת לשם "ייעול ניצול משאבי המילואים וזמנם".

שריפה במטולה, שריפות בצפון (צילום :ללא)

בשריפות שהיו בצפון לפני כשבועיים, היו אלו חברי כיתות הכוננות שכיבו את חלקן, ללא עזרה של מכבי אש או של המדינה. דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה אמר לפני כעשרה ימים: "שריפות ענק בחמש השעות האחרונות כתוצאה מירי. מדינת ישראל 2024 - בושה. חברי כיתת הכוננות הצליחו למנוע בקושי שריפה של בתים בהר צפיה. כמה חצרות בתים נשרפו - אך לא הבתים עצמם".