במערכת הצבאית של צה"ל, המונח "מופת" מתייחס ליחידה מטכ"לית באגף כוח האדם, האמונה על טיפול בחיילי צה"ל בתחומים מגוונים, כמו שכר, גמלאות, רווחת הפרט, ומדיניות הפרישה והשירות. אנשיה מגבשים ומממשים את מדיניות תהליך הפרישה ושערי היציאה מצה"ל. בנוסף, מובילה היחידה מערך שירות מתקדם לפרט, למימוש זכויותיו לאורך שירותו בצבאי בחובה, בקבע, במילואים ובגמלאות.

בשנים האחרונות, יחידה זו עברה תהליכים משמעותיים תחת פיקודו של אל"ם אייל יוסיפסקו, אשר יסיים את תפקידו ביום ראשון הקרוב. שוחחנו עימו על עשייתו המשמעותית ליחידה ולצה"ל כולו, בפרויקטים חדשים אותם הוביל.

גלנט מיישר קו עם נתניהו? "הגיע הזמן שוושינגטון תמלא את התחייבויותיה"
פיר ממולכד ומטען חבלה במקרר משקאות: תיעוד מדירת טרור שאותרה ברפיח

אייל יוסיפסקו, המכונה "פסקו", החל את דרכו בצה"ל כלוחם בגולני. לאחר שנפצע במהלך שירותו, עשה הסבה למסלול משאבי אנוש והחל למלא תפקידים שונים בלשכות צה"ל. השיאים המוקדמים בקריירה שלו כללו תפקידים מרכזיים בלשכת מפקד אוגדת הגליל במהלך הנסיגה מלבנון בשנת 2000, ראש לשכת מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון בתקופת אירועי גאות ושפל בשנת 2004-2005, ורל"ש סגן הרמטכ"ל במהלך מלחמת לבנון השנייה.

לפני שהגיע לתפקיד מפקד יחידת מופת, פיקד יוסיפסקו על מחנה הקריה במשך כמעט ארבע שנים. תפקידו זה הכין אותו היטב למשימות המורכבות שציפו לו במופת, יחידה בעלת תפקידים רחבי היקף בתחום ניהול משאבי האנוש של צה"ל. 

במהלך כהונתו כמפקד מופת, היחידה נדרשה להתמודד עם שלוש משימות עיקריות: 

1. תשלום שכר וגמלאות - תהליך מורכב הדורש יעילות ודיוק, במיוחד במצבי מלחמה.

2. שיפור תנאי השירות - טיפול במגוון רחב של נושאים הנוגעים למשרתים ולמשפחותיהם.

3. טיפול בפורשי צה"ל - סיוע בהשתלבותם בחיים האזרחיים לאחר פרישה מהשירות.

במלחמה האחרונה, הבין יוסיפסקו את הצורך הדחוף בהתאוששות ושיקום צה"ל לאחר הפתעה ותבוסה ב-7 באוקטובר. יוסיפסקו ראה במשימת השבת האמון בצבא כמשימה החשובה ביותר שלו. בתפקידו. במסגרת זו, יוסיפסקו דאג שכל המשרתים יקבלו את השכר והגמלאות בזמן, מתוך הבנה שהפן הזה חשוב גם הוא ברכיב אמון הציבור בצה"ל. בפנינו הוא חושף: "הפקנו חצי מיליון תלושי שכר כל חודש. היה חשוב שכר תקין ובזמן לכולם".

אחד האתגרים הגדולים שעמד בפני יוסיפסקו היה פיתוח מערכת השכר החדשה של צה"ל. יוסיפסקו הוא מבקר קשוח של עצמו והוא מודה: "אני יכול להגיד איפה היו הדברים שלא הצלחתי בהם. מערכת שכר חדשה לצה"ל התחילה באיחור של כמה שנים טובות. היא התחילה עכשיו, ואני מסתכל על עצמי וחושב שהיה נכון להתחיל לפתח אותה מוקדם יותר שנכנסתי לתפקיד".

יוסיפסקו גם עסק בשיפור תנאי השירות בזמן המלחמה, במיוחד עבור החיילים הבודדים ומשפחותיהם. ״הוא העצים את פרויקט "מרכז בודדים" שנחנך טרום תקופתו, פרויקט אשר תומך בחיילים הבודדים 24/7, ודואג להם ללינה ולתנאי שירות מותאמים. בנוסף, "המרכז למשפחה הלוחמת" אף הוא שודרג לאור צרכי המלחמה והשפעותיה".

כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

כמו כן, לטענתו, יש עדין מה לשפר בממשקים בין מערכות המידע השונות בצבא, אך יוסיפסקו השיג התקדמות משמעותית גם בתחום זה. "יש המון מערכות מידע אבל האינטגרציה ביניהן כדי לפשט לפרט את התהליכים, זה משהו שאני מעריך שעוד ילווה את צה״ל בשנים הקרובות", הוא אומר.

יוסיפסקו מציין, כי המלחמה הייתה מאיץ חשוב לתהליכים שלא הצליחו להתממש קודם לכן. אגף כוח האדם בצה"ל עשה קפיצה משמעותית בהבנת הצורך בטיפול איכותי במשרתים בכל סוגי השירות. למרות שעדיף היה לפתח תחום זה עוד לפני פרוץ המלחמה, הוא מביע שמחה על ההתקדמות שנעשתה במהלכה. "יכול להיות שלא היינו צריכים מלחמה כדי להשקיע עוד באנשים. יכול להיות שהיינו צריכים להכין את זה כבר קודם, אז אני שמח שהגענו לזה עכשיו, אני פחות מאושר שהיינו צריכים מלחמה כדי להבין שאנחנו צריכים עוד הרבה משאבים לטיפול באנשים", הוא מסביר.

אל"ם אייל יוסיפסקו מזהה באנשי הקבע תשתית חיונית של צה"ל. הוא מדגיש את העומס הגדול המוטל על משרתי הקבע ואת החשיבות הרבה בהבנתם ותמיכתם. "סוגיית משרתי הקבע היא הלב הפועם של צה״ל שמייצר את הערך ואת היכולת לעמוד במשימות. האירוע הזה דורש מחשבה, הסתכלות והשקעה משאבית", הוא אומר.

אל"ם אייל יוסיפסקו סיים את תפקידו כמפקד יחידת מופת בצה"ל והוא פורש לגמלאות לאחר שירות של 28 שנים. בתקופת שירותו בצה"ל תרם רבות למערכת הצבאית ולמשרתים בה. במהלכה, הוא הוביל כאמור פרויקטים משמעותיים ושיפר את תנאי השירות של חיילי צה"ל. על אף האתגרים הרבים, הוא השאיר אחריו יחידה מתפקדת ויעילה יותר, שמוכנה להתמודד עם האתגרים העתידיים. 

אל"ם יוסיפסקו מביע תקווה שההתקדמות שהושגה תחת פיקודו תימשך ותשופר, וכי צה"ל ימשיך לשים דגש על רווחת הפרט ומשרתי הקבע. "אין אוכלוסייה שמופלית בצה״ל, אבל בעיניים הביקורתיות שלי כלפי עצמי, אני לא חושב שאנחנו מושלמים אבל אנחנו בכיוון הנכון", הוא מסכם.