"מסתירים את המילואים מהאישה בבית": חודשים ארוכים של מילואים גובים את המחיר מהמשרתים, כאשר לאחרונה עולים הדיווחים על משברי זוגיות, פרידות ופתיחה בהליכי גירושין בעקבות שירות מילואים ארוך. 

מפקד גדוד בפיקוד צפון סיפר בשיחה עם מעריב: "מאז שבעה באוקטובר אנחנו בעשרות ימי מילואים והכל נופל על האישה בבית. המעמסה עליה היא גדולה קשה והמתח הזה משפיע על הזוגיות ועל כל המשפחה״, אמר והוסיף: ״יש גברים שצרכים להסתיר את המאהבת מהאישה בבית. אנחנו הגענו למצב שאנחנו צרכים להסתיר את המילואים מהאישה בבית".

עובדי מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות נחשפו אף הם לסוגיה, ומנהלת רווחה באחת העיריות הגדולות במרכז הארץ סיפרה לנו: ״פתחנו סדנאות לתמיכה במשפחות אנשי המילואים החווים משברים בזוגיות ובמשפחה. בשל היעדרות חייל המילואים מהבית. ההיענות הייתה גבוהה מאוד".

חיילי מילואים 24 בינואר 2024 (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
חיילי מילואים 24 בינואר 2024 (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

"מה שקורה בבתים של חלק ממשפחות אנשי מילואים, הוא שמצד אחד נשים מפתחות כעס על בן הזוג, הן נדרשות להתמודד עם משימות היום יום לבד, להכין את הילדים למסגרות, לבשל, לנקות לצאת לעבודה ואחר הצהריים לטפל בילדים לקחת ולהחזיר מחוגים שעורים ועוד", היא מוסיפה. "מצד שני הן מתחילות לפתח עצמאות בשל המצב. לכל זה יש את הזעם בשל הדאגה והחשש״.

ברקע הדברים, ביחידות רבות מדווחים המפקדים על ירידה של מעל שלושים אחוז במספר חיילי המילואים שמאשרים הגעה לצווי המילואים שהוצאו להם בשבועות האחרונים. חיילי מילואים זכאים לשובר של 1,500 שקלים לייעוץ זוגי ומשפחתי, אולם מפקדי היחידות מודים כי העומס והשירות הממושך חורצים לעיתים את גורלן של מערכות יחסים.

מפקד גדוד סיפר לנו: "אני שומע יותר ויותר על חיילים שלי שנמצאים בהליכים של גירושין. על משברים משפחתיים ואנחנו חייבים להיות רגישים לדברים". 

חייל מילואים נוסף: ״הייתי שלושה חודשים במילואים מאז שבעה באוקטובר. חזרתי הביתה והבנתי שאני לא חוזר לאותו בית דברים השתנו בבית ואצלי. הבית מתנהל כבר בלעדייך אתה מוצא את עצמך בעולם חיצון מחיי הבית״ הוא מוסיף".