על רקע פגישתו של שר הביטחון יואב גלנט עם בכירי הממשל האמריקאי קראו מספר מדינות, בהן גרמניה והולנד, לאזרחיהן השוהים בלבנון לעזוב את המדינה מחשש להסלמה. בנוסף פורסם כי בימים הקרובים לפחות שתי אוגדות יצאו מעזה ויעברו לצפון וכי בצה״ל כבר השלימו את ההכנות המבצעיות לתמרון בלבנון. אבי דיכטר, שר החקלאות וחבר הקבינט המדיני ביטחוני, סגן שר הביטחון וראש השב"כ לשעבר, התייחס הבוקר (חמישי) לדברים בשיחה עם ניסים משעל וגאולה אבן-סער ב-103FM.

"אנחנו נערכים לכל אפשרות שתהיה", אמר דיכטר בפתח השיחה. "יש לנו מלחמה בפועל בדרום, מלחמה לא פשוטה עם יעדים מאוד ברורים. במקביל נערכים לכל האפשרויות בצפון. יש לנו חזיתות נוספות שאנחנו מתעמתים בהן".

נסראללה יקפל את הזנב? בצה״ל נערכים בגבול הצפון | פרשנות
אב החטוף מתפוצץ: "שנתניהו יוותר על אחד מבניו, נבחר עבורו על מי מהם"

על הפחתת האש מצד חיזבאללה בימים האחרונים אמר השר: "אני לא מציע להקיש שום דבר על עניין תוצאתי. הם יורים ככל שהם רוצים. מלחמת ההתשה בצפון נמשכת שמונה חודשים וחצי. מי שפתח במתקפה גם בצפון וגם בדרום זה לא אנחנו".

"הדרג המדיני עושה את כל הצעדים הנדרשים כדי להבטיח חזרה של כל התושבים לצפון בצורה בטוחה", הדגיש. "יש דיונים שנמשכים כל העת. אנחנו כדרג מדיני לא נידרדר למלחמה, אנחנו נצא למלחמה כשנחליט שזו העת לצאת למלחמה. העובדה שיש לנו כוחות צבא ויכולות לא אומרת שנידרדר למלחמה. למלחמה לא מידרדרים, אלא יוצאים. אם נידרש, הקבינט ינחה את צה"ל לצאת למלחמה".

בהמשך התייחס לחזית הדרומית וללחימה בעזה: "המציאות תשתנה. עזה לא תהיה אותה עזה. היעד של השמדת תשתיות הטרור הצבאיות נמצא בשלבים מתקדמים. נסו להיזכר מתי ראיתם בפעם האחרונה מחבלים נלחמים במדים ברצועת עזה? ב-7 באוקטובר חמאס נלחם על מדים וסרטי ראש. היום תראו אותם בבגדים אזרחיים עם שילוט 'הג"א'. המיטוט של היכולות הצבאיות לא אומר הפסקת היכולת לייצר טרור -  לצערי הם מייצרים. מיטוט היכולת השלטונית הוא יעד שעדיין רחוק להשגה. אחת הדרכים היא לשלוט בעזה: גם בסיוע ההומניטרי כשהיום מי שמחליט הוא חמאס, ואת היכולת הזאת צריך לקחת מהם. זאת החלטה שהקבינט צריך לקבל, והוא עדין לא קיבל אותה. הוא צריך גם להחליט על ניתוק עזה ממצרים, קונספטואלית בדיוק כמו שהיה עד 2005. אין שום הצדקה שעזה תהיה מחוברת למצרים. ירדן והגדה המערבית מנותקות זו מזו".

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צהל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צהל)

"אני חושב שראש הממשלה מנבא את המהלכים של המלחמה. יש לנו את הידידה האסטרטגית, הרצינית ביותר, היחידה. שר הביטחון נמצא בארצות הברית כדי לטפל בסוגיות שנויות במחלוקת. האמריקאים מבינים שבישראל קיימת מציאות בעלת השלכות אדירות גם באזור שלנו וגם בעולם כולם. לא דרשנו מארה"ב לנהל את המלחמה עבור ישראל, אנחנו מבקשים מהם לסייע לנו להילחם. גם ביידן מבין שהאינטרס של ארה"ב הוא לסייע לישראל, גם בצפון".

על השיחות לכינון עסקת חטופים אמר דיכטר כי "זה יעד שהוצב על ידי הקבינט עוד מ-7 באוקטובר. הצלחנו לממש חלק מהיעד בעסקה הראשונה, ועוד כמה במבצעים הירואיים. זה אירוע שמטלטל אותנו. בסופו של דבר אין שום קבינט שיסיים את המלחמה בעזה בלי שכל החטופים חוזרים הביתה. אף אחד לא יהיה מסוגל לקבל החלטה שהמלחמה מסתיימת בלי שכל החטופים יחזרו הביתה. מי שיישאר מחמאס בחיים, יצטרך להתלבט היטב היטב מה הוא אומר ומה הוא מתכנן, לנו יש תכניות אחרות".

לאחר מכן התייחס השר לסערת חוק הגיוס ויולי אדלשטיין: "אי אפשר לקיים דיון בוועדת חוץ וביטחון בלי להחיל דין רציפות בכנסת. מרגע שזה הגיע לוועדה, ח"כ אדלשטיין לקח את שרביט יו"ר הועדה שעושה את זה בשום שכל. אני שומע ממנו אופטימיות בגלל אופן הדיונים. אני מתכוון להגיע לוועדה, להשפיע ולומר את דעותיי בצורה מקצועית ולאו דווקא פוליטית. הוועדה צריכה להחליט על הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית. אני לא מכיר חוק שמעביר בהסכמה מקיר לקיר. חוק עובר ברוב, יכול להיות אפילו רוב של אחד. חוק עובר במליאה. אני מקווה שהאופוזיציה, שזה חוק שהם העבירו לפני שלוש שנים, תתמוך, זה הבסיס לדיון שמתקיים בוועדה. מי שחושב שמביאים חוק לוועדה ויעשו איתו משחק פוליטי כדי לנגח את הקואליציה טועה. חברי הכנסת – האצבעות שלהם יקבעו האם זה יעבור מהוועדה למליאה, והם יקבעו אם זה יעבור כחוק.  בג"ץ לא עסק במכסות והיקפים, הוא רק קבע עקרונות. הדיון בוועדה אמור לצקת תוכן בכל הנושאים".

מחאת חרדים נגד חוק הגיוס (צילום: דוברות המשטרה)

לסיום התייחס לדוח הצוללות: "אני מכיר את הסוגייה הזאת עוד בתפקידי כיו"ר ועדת חוץ וביטחון. הייתי בביקור בחיל הים סביב 2019. לאור ניסיוני למדתי להסתכל על מבחן התוצאה כמבחן מאוד משמעותי. אנשי המקצוע של חיל הים בירכו באוזני הוועדה על העובדה שמדינת ישראל קנתה שש צוללות ולא חמש. הם נתנו את הטעמים המקצועיים שלהם מדוע".