ביישובי עמק הירדן, הרוחות לא נרגעו מאז ליל יום שני האחרון. באותו הלילה, התקבלה התרעה על נגיעה בגדר הגבול עם ירדן, בסמוך לקיבוץ אשדות יעקב - ובסביבות השעה 1:00 בלילה, נשלחו כוחות סיור לגדר - שלא מצאו את החשודים שנכנסו לשטח הארץ. רק בשעות הבוקר, גשש צה״ל גילה עקבות של לפחות שישה בני אדם שפרצו את הגבול - ועדיין לא נמצאו. ככל הנראה, מדובר בשוהים בלתי חוקיים. 

מסתבר שכדי לפרוץ את גבול ישראל מירדן - לא צריך להתאמץ הרבה, מאחר שישנן מספר פרצות שלא תוקנו לאורך גדר הגבול. בכל העת, בצה״ל מחכים לאישור תקציבי ממשרד האוצר וממשרד הביטחון - אשר יאפשר לבנות את מכשול הגבול הארוך - שבינתיים פרוץ בחלקו. בשיחות עם תושבי המועצה האזורית עמק הירדן, שחיים בקיבוצים הממוקמים במרחק ק״מ אחד בלבד מהגדר, נחשפות לראשונה עדויות חדשות על אירועי חדירה שהתרחשו באזור בתקופה האחרונה.

כניסה באור אדום ופנייה מסוכנת: הסערה הבאה בגזרת בן גביר?
גלנט עקץ בבית הלבן: "מחלוקות פותרים בחדרים הסגורים"; נתניהו תקף

״לפני כשלושה שבועות, שלושה בני אדם עברו את הגבול במהלך הלילה, הם הגיעו עד לקרבת קיבוץ שער הגולן - ועד היום לא אותרו. רק כשש שעות לאחר שהם חצו את הגדר - בצה״ל קלטו זאת״, חושפת בשיחה עם ״מעריב״ י׳, אחת מתושבות המועצה.

תקיפה בעזה (צילום: דובר צה"ל)

"לא יצאה הודעה לכלל התושבים על האירוע, וכלל לא מדווחים לנו באופן ישיר על המתרחש. אנחנו מרגישים שמסתירים במכוון את המצב הביטחוני - ופערי המידע הללו רק מגבירים את החרדות הקשות של התושבים״, אומרת. ״מעבר לכך, לרבש״צים ולמועצה אסור למסור את כלל המידע לתושבים, אומרים להם שיש חשד לאירוע ביטחוני - ואחר כך שאפשר לחזור לשגרה. יש תחושה שישנם עניינים על הגדר, אך גם עמימות גדולה. אי אפשר להמשיך לשתוק כשאנחנו לא מקבלים פרטים על המתרחש, ישנה תחושה ששום דבר לא מטופל״. 

אירוע זה מתווסף לעוד אירוע שנוי במחלוקת שהתרחש החודש: כוחות הביטחון זיהו באזור המועצה חשוד שטיפס על הגדר, שאף החל לצעוק לעבר הלוחמים שהיו במקום. במהלך נוהל מעצר חשוד, הוא נורה ונהרג. ״אותו חשוד עלה על הגדר, התפלל, צעק ״אללה אכבר״ לעבר הכוח הצבאי - ונורה על ידו״, מספר ג׳, תושב אחד הקיבוצים במועצה שמעורה בפרטי האירוע.

״לא ידוע עד היום אם הוא היה חמוש או מה הייתה כוונתו. אנחנו לא מקבלים מידע - ובייחוד בתקופה ביטחונית מתוחה זו - הדבר מעורר חששות מאוד גדולים. לאחר אותו אירוע, גורמים צבאיים היו אמורים להגיע לשוחח עם גורמי הביטחון של המועצה, אך הפגישה התבטלה בשל ויכוח ביניהם - ולא התקיימה עד היום״, טוען. 

החשש הגדול ביותר של תושבי עמק הירדן הוא העובדה שקיימות  פרצות רבות בגדר שעדיין לא תוקנו, מה שהופך את פעולת החדירה לשטח הארץ - לפשוטה הרבה יותר: ״הגדר פה פרוצה, כל מי שרוצה יכול לעבור. אמנם האנשים שנכנסו מהגדר לארץ ככל הנראה מהגרי עבודה, אבל אי אפשר לדעת בוודאות מה כוונותיהם. מה יקרה אם בפעם הבאה ייכנסו מחבלים דרך הפרצות? הקיבוצים אשדות יעקב, שער הגולן, מעגן ותל קציר צמודים לגבול. עד שלא יהיה כאן דם וירצחו כאן אנשים - ימשיכו לא להתייחס אלינו״, אומרת י׳ בכאב. 

״עברו מעל 8 חודשים מאז ה-7 באוקטובר, אך נראה שעדיין לא למדו לקח מאז במערכת הביטחון. הצבא נמצא באזורנו - אך לא מתפקד. למה לא מצליחים לסגור אפילו פרצה אחת בגדר הגבול או לתפוס את 6 האנשים שפלשו לשטח הארץ? מה יקרה ביום פקודה, אם יחליטו לחדור אלינו מירדן? זהו תרחיש אפשרי, לכן אסור שהגבול הארוך ימשיך להיות פרוץ, וחייבים ששאננות היתר של הצבא תשתנה״, דורש ג׳.

תגובת דובר צה״ל על הטענות: ״כוחות צה״ל פועלים יום וליל לצד כיתות הכוננות וצוותי החירום, להגנה לכל אורך הגבול ובתיאום מלא עם היישובים והמרכזים האסטרטגיים לאורכו. זאת תוך ביצוע עבודות לשיפור מרכיבי הבטחון.

כמו כן, יכולות אמצעי הגילוי והתצפית לאורך הגבול משתפרות כל העת ובתוך כך הוקמו והורחבו יחידות מיוחדות לתגובה מהירה הנותנות מענה לאירועים מתפרצים לאורך הגבול. 

בהתאם להערכת המצב בחטיבת הבקעה והעמקים, הוצב גדוד חי״ר נוסף במטרה להגן בגזרת הגבול המזרחי, זאת בנוסף לכוחות הגזרתיים הפועלים במרחב״.