האם מלחמת ההתשה בין ישראל לחיזבאללה משרתת את נסראללה? 

מאז ה-8 באוקטובר, כבר כמעט 9 חודשים, מתנהלת מלחמת התשה בין צה"ל לארגון הטרור חיזבאללה, אשר גובה מחירים כבדים משני הצדדים. ביומה השני של המלחמה, שיגר חיזבאללה רקטות לעבר עמדות צה"ל שסימנו את תחילת ההתכתשות. על האירוע הראשון, צה"ל הגיב בירי ארטילרי, חיזבאללה תקף שוב, וחוזר חלילה, עד היום.

ככל שהזמן חולף, מתברר שהדשא של השכן, כלל לא ירוק יותר. אמנם עם תחילת המתקפה, ישראלים רבים פונו מיישוביהם בגבול הצפון, אך גם כ-100,000 תושבי דרום לבנון ברחו מכפריהם, לעבר ביירות ולצפון המדינה. כמו כן, נזק כבד נגרם לחקלאות בדרום לבנון, ומעל כ-500 מחבלי חיזבאללה חוסלו על ידי צה"ל. 

בראיון עם פרופ' אמציה ברעם, חוקר בכיר לענייני המזרח התיכון, הוא מסביר האם מלחמת ההתשה בין ישראל לחיזבאללה משרתת את נסראללה: "ישנה בקרב ישראלים רבים תפיסה שגויה שקובעת כי לנסראללה אין בעיה עם מלחמת ההתשה שמתנהלת. זו אכן שגיאה לחשוב כך, מאחר שהמצב בלבנון מורכב וקשה אף עוד יותר מאשר המצב בישראל. נסראללה שואף לכך שמלחמת ההתשה המוגבלת תסתיים", הוא קובע ומסביר: "עד היום, צה"ל חיסל מעל ל-500 פעילי חיזבאללה, שליש מהם מפקדים, וביניהם גם מפקדים בכירים וחשובים בארגון הטרור. זו מכה קשה למורל בארגון, וגם לטקטיקה ולפעולות האופרטיביות שלו", מתאר ברעם.

"מעבר לכך, ישנו הרס גדול בבתי הכפרים השיעיים בדרום לבנון , בצורה שדומה להרס הבתים במטולה. רוב תושבי הכפרים, ברחו לביירות, כך שיש בעיר הבירה כ-100,000 פליטים שיעים שהגיעו מדרום המדינה, ולכן מופעל על נסראללה לחץ גדול מאוד מצד האוכלוסייה לסיים את המלחמה שגובה מהתושבים מחירים כבדים", מסביר. "אפילו חלק מתומכיו הקבועים מבקשים שיסיים עם המהלכים הנוכחים שלו. כמו כן, רוב האוכלוסייה הלבנונית מתנגדת למלחמה, הדרוזים, הנוצרים, הסונים, ואפילו חלק מהשיעים". כך, אט אט, נסראללה מאבד את תמיכת הציבור הלבנוני בו, וכך גם את הלגיטימציה שלו לפעול בחופשיות: "בשל כך, עסקה שתחזיר את החטופים ותסיים את המלחמה בעזה שתסיר את המחויבות שלו להילחם למען הפלסטינים, היא האידיאל עבורו", מסביר.  

גם הפרסום השבוע בעיתון הבריטי "טלגרף" על כך שישנם אמצעי לחימה של חיזבאללה בשטח שדה התעופה האזרחי של ביירות הוביל למהומה, ולא הוסיף לתחושת חוסר האמון של הציבור בנסראללה: "לפני מספר שנים, אירע פיצוץ בנמל הימי של לבנון, בעקבות חומר נפץ שחיזבאללה החזיק שם. כך, הידיעה החדשה על כך שישנם אמצעי לחימה וחומרי נפץ בשטח נמל התעופה גרמה לבהלה גדולה עוד יותר בקרב הלבנונים. נסראללה כרגע שרוי בלחץ נוראי, ומנסה בכל דרך תעמולתית להכחיש את הידיעה הזו, שמסבה עבורו נזק. מרבית האוכלוסייה הלבנונית מפחדת, ובכלי התקשורת מופנים כלפי חיזבאללה לחצים, מבקשים ממנו להוריד את הלהבות כדי שישראל לא תצא כנגדו למתקפה שלמה שתגבה מחיר כבד מהציבור".