פקידים אמריקאים עברו על רשימות של מאות משלוחי נשק מארצות הברית לישראל בפגישות שקיימו השבוע עם שר הביטחון יואב גלנט, כך דווח היום (חמישי) ברשת CNN. זאת, בניסיון להפריך את טענותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיהן ממשל ביידן מעכב את הסיוע הצבאי לישראל.

הפגישות עם השר גלנט נקבעו על רקע ויכוח הולך וגובר על טקטיקות המלחמה בעזה בין ממשל ביידן לנתניהו, שטען כי וושינגטון מעכבת את החימוש.

מתחת לאף העולם: ישראל מייצרת רצועת ביטחון בתוך שטח לבנון | דיווח דרמטי
לפני שהיה אליל פופ ומושא הערצה, הוא היה בנאדם | טור פרידה מאדם

על פי הדיווח, הפקידים האמריקאים שנפגשו עם גלנט הביאו מומחים מיוחדים כדי שאלה ישתתפו בדיונים על משלוחי התחמושת.

"הייתה לנו הזדמנות לשבת עם מומחים ולעבור על כל מקרה ומקרה", אמר בכיר בממשל האמריקאי. "זו אחת השותפויות הביטחוניות המורכבות ביותר שיש לנו, אחת הרבגוניות ביותר".

רשת CNN סקרה את נתוני מעקב הטיסות הזמינים לציבור, מהם עולה כי טיסות מטען של צבא ארצות הברית הגיעו לישראל באופן קבוע מאז פרוץ המלחמה ב-7 אוקטובר.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

גורם אמריקאי אישר כי הטיסות שזוהו על ידי CNN נשאו סיוע צבאי לישראל ממאגרים אמריקאים.

הרשת הצליחה לזהות לפחות 68 טיסות שונות מבסיסי חיל האוויר האמריקאי לישראל, שכוללות הן טיסות של מטוסי צבא ארצות הברית והן מטוסי מטען ישראלים.

יואב גלנט, לויד אוסטין  (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
יואב גלנט, לויד אוסטין (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

מספר הטיסות הגבוה ביותר נרשם בחודשים אוקטובר 2023 וינואר 2024 עם 15 ו-14 טיסות בהתאמה. 

הנתונים מראים כי המשלוחים הצבאיים האוויריים נמשכו בקצב קבוע מאז גל האספקה הראשון בחודשים הראשונים של המלחמה, ומפריכים את טענות ממשלת ישראל על האטה דרמטית באספקה הצבאית האמריקאית לישראל.

הרשימה שגיבשה CNN אינה מקיפה. היא כוללת רק טיסות שהופיעו באתרי מעקב טיסות – מטוסים שהטרנספונדרים שלהם הופעלו. טיסות צבאיות, בניגוד לטיסות נוסעים או מטען, קשות יותר למעקב מכיוון שהמשדרים שלהן כבויים לעתים קרובות.

על פי הדיווח, ארצות הברית השהתה משלוח אחד של נשק לישראל, הכולל פצצות במשקל 500 פאונד ו-2,000 פאונד מחשש לפגיעה אפשרית באזרחים אם ייעשה שימוש בנשק כזה באזורים מיושבים בצפיפות ברצועת עזה.

"עצרנו את המשלוח הזה", אמר דובר הפנטגון, מייג'ור ג'נרל פט ריידר, בתדרוך לעיתונאים ביום שני. "כל השאר ממשיך לזרום כרגיל. זה לא פוחת".

לדברי מקור שתודרך על העברת אמצעי לחימה לישראל, ארצות הברית המשיכה להעביר תחמושת רבה מדי חודש במהלך האביב ובשבועות האחרונים. המספרים המדויקים של העברות ומידע על כלי נשק ספציפיים בכל משלוח מסווגים, אך מאות פצצות GBU-39 בקוטר קטן, תחמושת ארטילריה, תחמושת טנקים ופריטים אחרים המשיכו לזרום, אמר המקור.

הבכיר בממשל ייחס את טענות נתניהו - שהושמעו פעמים רבות במהלך השבוע האחרון, כולל בסרטון באנגלית שפורסם ברשתות החברתיות - ל"אי הבנות" מצד ישראל.

"יש דברים שקורים ממש כל יום בממשל האמריקאי וברחבי המערכת הישראלית, והצלחנו לעבור הכל", אמר הבכיר, והוסיף כי ארצות הברית הצליחה להבהיר את מעמדם של משלוחים מסוימים כשהם עושים את דרכם בתהליך מסירה מורכב.

הייתה "התקדמות אמיתית" בפיתוח הבנה של התהליך הזה ובתעדוף מקרים מסוימים, אמר הבכיר, והוסיף כי יש הסכמה לזהות כל "חוסר יעילות" בהמשך.

"שום דבר לא עצר מלבד המשלוח ההוא", אמר בכיר בממשל, בהתייחסו לפצצות המטען הכבדות שביידן עצר בחודש שעבר. הפקיד הודה שיש מערכת "מסובכת ובירוקרטית" שבעטייה לחלק מהמשלוחים לקח זמן רב להגיע.

בנימין נתניהו מאשים את ארה"ב בצמצום משלוחי הנשק (צילום :עומר מירון /לע"מ)

בכיר במחלקת המדינה הדגיש כי למעט האחיזה בפצצות כבדות, "כל השאר מתקדם". הם "ממשיכים לנהל דיונים קונסטרוקטיביים עם הישראלים" לשחרור הפצצות הכבדות, אמר הבכיר, אך לא מסר עדכון מתי ניתן יהיה להסיר את העיכוב.

הבכיר אמר כי ארצות הברית "העבירה מיליארדי דולרים בסיוע הביטחוני לישראל מאז 7 באוקטובר", והצביע על כך שהממשל העביר את "ההקצבה המשלימה הגדולה ביותר אי פעם לסיוע חירום לישראל". הם אמרו כי הם "מחויבים להבטיח שישראל תקבל כל דולר שהופקע בתוספת", וציינו את האישור האחרון של מימון צבאי זר בסך 827 מיליון דולר של נשק וציוד.

נתניהו טען בפומבי כי ממשל ביידן "מסתיר נשק" בסרטון שפורסם ברשת X בשבוע שעבר, וטען כי מזכיר המדינה אנטוני בלינקן הבטיח  שהממשל עובד יום ולילה כדי לטפל בנושא.

בעוד ביידן עצר את משלוחי הפצצות הכבדות בזמן שישראל התכוננה למבצע בעיר רפיח שבדרום המדינה, משלוחי נשק אחרים נמשכו.