אבי אשכנזי, הכתב הצבאי של 'מעריב', שוחח היום (שישי) עם אריה אלדד ומיה זיו וולף ברדיו 103fm והתייחס להמשך הלחימה בעזה, להסלמה בצפון ולתקרית הקשה בג'נין. 

משלוח הנשק האמריקאי צפוי להישלח לישראל, אך ישנו תנאי אחד לכך
המודיעין האמריקאי חושף: זה המועד שבו תפרוץ המלחמה מול חיזבאללה

"לצערנו הרב עוד לוחם צה"ל, סמל אייל שיינס, בן 19 מקיבוץ אפיק, חייל מגדוד 931 של הנח"ל, נהרג אתמול במהלך פעילות ברפיח", פתח את דבריו. "כוח שהשתייך אליו נפגע מירי צליפה, כתוצאה מכך נפגע באורח קשה מאוד. ניסו לטפל בו ולהציל את חייו ללא הצלחה ובסופו של דבר קבעו את מותו. זה המחיר לצערנו הרב של הלחימה בתוך הרצועה, בתוך רפיח במקרה הזה". 

עוד התייחס למטח על אזור צפת: "התירוץ הרשמי לפי מה שאנחנו מכירים - צה"ל קודם לכן פגע בפעיל מרכזי שלהם בתחום הטסת הרחפנים בדרום לבנון, ובמקביל במבנה בנבטייה ששימש כסוג של מפקדה, וכנראה שהוא פגע באזרחים.

שריפה שפרצה סמוך לצפת בשל נפילת רקטה (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
שריפה שפרצה סמוך לצפת בשל נפילת רקטה (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)


המטח כוון אל אותו בסיס פיקוד הצפון, אותה מפקדה מרכזית של צה"ל. זו לא פעם ראשונה שהוא יורה לכיוון צפת. העיר צפת לא מפונה, רמת המיגון שם מאוד נמוכה, רבות מהשכונות שם ללא ממ"דים ומקלטים, זה בהחלט מטריד מאוד. מבקר המדינה דיבר על זה שהמדינה לא ערוכה לפינוי המוני נוסף של תושבים. 

אני לא יודע אם זה איתות, אלה כללי המשחק שנסראללה מנסה לשמר, פוגעים לו באזרחים בעומק אז גם הוא, פוגעים לו במפקדות אז גם הוא, משחק פינג פונג. נסראללה נמנע מלעבור את כביש 85, הוא נמנע מלירות אל עומק נהריה והגליל המערבי, הוא שולח רחפנים אבל פחות מבצע ירי. יש פה סוג של כללי משחק שהוא מנסה להכתיב, ומי שמכיר את חיזבאללה, ידענו מתי הוא יירה על ק"ש, נהריה, יש לו כללים סדורים שהוא שומר עליו כל הזמן". 

על התקרית בג'נין אמר: "זה סיפור בפני עצמו. כולנו מתעסקים ובעזה ולבנון, אך מתחוללת פה זירה שלישית מאוד מרכזית - זירת יהודה ושומרון. מעל 530 מחבלים שחוסלו על ידי צה"ל מתחילת המלחמה, כ-4,200 מחבלים עצורים בידי שב"כ וצה"ל בכמעט 9 חודשי לחימה. כמעט כל לילה וכל יום מתבצעות פעילויות ברחבי יו"ש, צה"ל נכנס בוקר, צהריים וערב לתוך השטחים הבנויים, הצפופים. צה"ל שומר על רצף של פעילויות שם.

כוחות צה''ל בג'נין (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)
כוחות צה''ל בג'נין (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)


לצערנו הרבה גם הצד השני לומד אותן, ואתמול הם הכינו מלכודת לאחד הכוחות כשהטמינו שני מטענים באדמה. הרכב שמר את מעטפת המיגון, אבל הנזק היה כל כך משמעותי. כוח נוסף שהגיע כדי לחלץ, במהלך פעולות החילוץ נהרג סרן אלון סקאג'יו שפיקד על מבצע החילוץ. שני האירועים האלה מראים את המורכבות של סוג הלחימה שצריך להתמודד איתה".  

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm