התמשכות המלחמה והיעדר שיטור מוביל למצב של כאוס שמשתלט על עזה, כך פורסם היום (שבת) בסוכנות הידיעות הערבית העולמית (AWP). 

לפי תושב עזה, מוחמד נאצר א-דין: "רצועת עזה חווה כמה מלחמות, לא רק מלחמה אחת" לדבריו, "למרבה הצער, הגענו לשלב שבו הקרבות הפנימיים הפכו לא פחות אכזריים מאלה ששיגרה ישראל ישירות נגדנו בטילים, טנקים ומטוסים", הוא מצביע על פעולות ירי חוזרות ונשנות ותופעה של לקיחת החוק לידיים. היעדר שירותי שיטור והליכים משפטיים בשטח מובילים לכאוס ברצועה. 

נועה ארגמני מדברת לראשונה: "מה שהעסיק אותי בשבי זה הדאגה להורים"  
"תוכניתו הגדולה של ביידן": האינטרס מאחורי המגעים להפסקת האש בעזה

חמאס ברחוב רפיח (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
חמאס ברחוב רפיח (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

לפי AWP, עשרות פלסטינים ברצועה נהרגו בסכסוכים פנימיים. שירותי הביטחון ששלטו בעבר ברצועת עזה נעלמו מהמטות ומרחובות הרצועה. עבודתם הצטמצמה למינימום והיא מתרחשת תחת מעטה של ​​סודיות כתוצאה ממטרות מלחמתיות שהשפיעו על כל היבטי המשטרה.

תופעת הרציחות על רקע סכסוכים פנימיים מצטרפת למקרים רבים של שוד, הן של הסיוע ההומניטרי והן של רכוש פרטי. 

תושב עזתי שביקש להישאר בעילום שם סיפר לסוכנות הידיעות כי משפחות מנסות להגן על ילדיהן בכל דרך "לאור מצב ביטחון הפנים המדרדר והמדאיג". הוא מסביר שהשבטים לא מהווים סמכות ולא שואפים להפוך לסמכות פורמלית, ושהם פועלים רק כדי לשלוט בהתנהגות ילדיהם ולהגן עליהם בו זמנית. הוא ציין גם שחלקם מהתושבים בעזה פונים לגברים חמושים כדי לספק הגנה לעסקים שלהם ולמנוע מעשי שוד.

עזתים ברפיח מעל ההריסות (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
עזתים ברפיח מעל ההריסות (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

דובר תנועת הפתח ברצועת עזה, מונתר אל-חייק, סבור שישראל מייצרת את הכאוס באופן מכוון, ומשתמשת בהפרדת הדרום והצפון של הרצועה לצורך כך:  "יום לאחר המלחמה ברצועת עזה החלה ממשלתו של (ראש ממשלת ישראל בנימין) נתניהו, במיוחד לאחר שהשתלט על ציר נצרים המפריד בין דרום לצפון, בנוסף לכיבוש רפיח. חצייה וסגירה של כל המעברים היבשתיים, הנחשבים למוצאים היחידים לשליחת סיוע הומניטרי וסחורות מסחריות לעם פלסטיני".

לטענתו  "מאז תחילת הקרב באוקטובר, ישראל ניסתה ליצור מצב של תוהו ובוהו על ידי שליחת סוכנים" הוא הוסיף שלאחר הגעת כוחות צה"ל לעיר עזה עצמה "התחילו תופעות שליליות כמו מריבות שלא מבטאות את העם הפלסטיני ואינם מייצגות את תדמיתו הבסיסית, שכן העם מאוחד בשטח והמרקם החברתי שלו חזק ומוצק".

דובר פתח ברצועה הדגיש שכל ניסיון של ממשלת נתניהו למצוא אלטרנטיבה לשלטון הרשות הפלסטינית ברצועה ייכשל והדגיש שקיימת נחישות בצד הפלסטיני להגיע לנסיגה מוחלטת מרצועת עזה ולהחזרת העקורים, בנוסף לפתיחת דרך מדינית ברורה להגיע לפתרון שתי המדינות "על בסיס החלטות הלגיטימציה הבינלאומית, המשפט הבינלאומי והיוזמה הערבית" שפורסמו ב-2002 בביירות". 

תושבי עזה בוזזים משאיות סיוע. קרדיט: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27א (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

פיליפ לזאריני, הנציב הכללי של סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א), אמר ביום שלישי שעבר כי "כאוס שורר ברצועת עזה על רקע היווצרות כנופיות מבריחים, מה שמגביר את הקשיים במתן סיוע". הוא המשיך ואמר: "אנו עומדים בימים אלו בפני קריסה כמעט מוחלטת של החוק והסדר", וייחס חלק מהסיבה ל"התגברות הכנופיות שתוקפות משאיות סיוע", וציין כי המשטרה המקומית מסרבת ללוות שיירות סיוע מחשש שחבריה ייהרגו.

הפרשן הפוליטי של סוכנות הידיעות, אחמד רפיק עוואד, הציג כמה תרחישים אפשריים במצב הכאוס המתואר, בין חיפוש גורמים פלסטיניים, ערביים או בינלאומיים שינהלו את הרצועה. בכל מקרה, הוא הדגיש, התרחישים סותרים והמצב כרגע מעורפל. כלל התרחישים עלולים להיכשל מפני שחייבת להיות הסכמה פלסטינית ביחס לגורם שינהל את הרצועה, הסכמה שככל הנראה יהיה קשה להשיג.