ד"ר עומר דוסטרי, חוקר צבא וביטחון לאומי וחבר בתנועת "הביטחוניסטים" שוחח עם "מעריב", על הסיום הצפוי של הפעולה ברפיח ועל מה שצפוי לקרות בהמשך. לדידו, צה"ל צפוי להשלים משמות ברצועת עזה בשנתיים הקרובות לפחות. הוא טוען שללא אחיזה צבאית בשטח ולא כינון שלטון אזרחי חלופי לחמאס - האירוע לא יוכל להסתיים. 

מה המשמעות של המבצע בשג'אעיה המתנהל בימים אלה?
"למעשה, המבצע הצבאי הנוכחי של צה"ל לטיהור שכונת שג'אעיה בעיר עזה הוא חלק משלב ג' במלחמה. שלב זה מאופיין בפשיטות שמבצעים כוחות צה"ל לתוך מוקדים ומתחמים מוגדרים, שזוהו על-ידי המודיעין כמטרות בשל מספר סיבות: הימצאות חטופים, הימצאות בכירי הנהגת חמאס הצבאית והשלטונית, שרידי מחבלים שנותרו במקום, היוותרות תשתיות טרור של חמאס שטרם טופלו, או התארגנות מחודשת של חמאס".

18 חיילים נפצעו קשה וקל מפגיעת כטב"ם ברמת הגולן   
סגרו חשבון: חוסל מחבל שהיה אחראי לפיגועי הירי לעבר אזור בת חפר

תקיפה בשג'עייה (צילום :רשתות ערביות)

עוד הוסיף דוסטרי: "הפעולה בשג'אעיה הינה מבצע פשיטה לתוך השכונה, לאחר שצה"ל זיהה כי חמאס הצליח לבסס את עצמו מחדש במקום, מבחינה אזרחית וצבאית. לאחרונה סיים צה"ל מבצע דומה בג'באליה, בצפון רצועת עזה, שם הצליח חמאס להתארגן מחדש ולהפוך את המרחב האזרחי שנותר למתחם לחימה, תוך שיקום תשתיות טרור מעל ומתחת לקרקע. המבצע ארך כשלושה שבועות, ובמהלכו חיסלו כוחות צה"ל מאות מחבלים, והשמידו עשרות תשתיות טרור ומתחמי לחימה. בנוסף, הכוחות איתרו מאות אמצעי-לחימה".

נזכיר כי צה"ל כבר פעל במקומות אלה מספר פעמים, כולל בשלב התמרון הקרקעי הנרחב.

כיצד צה"ל יכול להימנע ממקרים כאלה של שיקום חמאס באזורים מסוימים?
"המציאות מוכיחה, פעם אחר פעם, כי כוחות חמאס ממשיכים לחזור למקומות אלה, ולמוקמות נוספים ברצועת עזה, לאחר שכוחות צה"ל עוזבים את השטח בסיום המבצע, שכן בפשיטה הצבא משיג שליטה טקטית ומסב אבדות לאויב, ואז נסוג – לעומת בהתקפה שבמסגרתה הצבא כובש ומחזיק את השטח".

דוסטרי מוסיף: "ברור כי גם לאסטרטגיה של פשיטות יש יתרונות, כגון מבצעי הונאה. למשל, יציאת כוחות צה"ל ממקום מסוים כדי למשוך בחזרה את המחבלים, ואז לתקוף אותם בחזרה, בחדות ובמהירות, כשהם לא מוכנים. אולם חשוב שהפשיטות ייעשו כחלק ממכלול שלם של אסטרטגיית התקפה, בה לצה"ל יש יכולות ונכסים להישאר ולהחזיק באזורים ובמוקדים אסטרטגיים בעזה".

"אם צה"ל לא ישנה את האסטרטגיה שלו, הוא ימשיך לחזור לאותם המקומות ולפעול בהם שוב ושוב. בכל פעולה תמיד ישרדו אנשי חמאס שיברחו או יסתתרו, וייצאו כשהפעולה הצה"לית מסתיימת, יגייסו אנשים נוספים, וישקמו את עצמם מבחינה ארגונית ותשתיתית", אמר.

פיר ממולכד שאותר בבית ברפיח (צילום: דובר צה''ל)
פיר ממולכד שאותר בבית ברפיח (צילום: דובר צה''ל)

"רק כיבוש צבאי והחזקת השטח על ידי צה"ל, ודאי באזורים הנחשבים למעוזי חמאס, כמו ג'באליה וש'גאעיה, יכולה למנוע מחמאס להרים את ראשון, ולהוביל ליציבות יחסית בשטח".

באותו עניין, התייחס דוסטרי גם לסוגיית הסיוע ההומניטרי: "הדבר נכון גם בכל הקשור לסיוע שנכנס לרצועת עזה. במצב הנוכחי, מרבית הסיוע שנכנס לעזה נלקח על ידי אנשי חמאס שמשתלטים על הסחורות. הפתרון לכך הוא אחריות של צה"ל לחלוקת הסיוע, באמצעות הקמת ממשל אזרחי, גם אם זמני, שיהיה אחראי, בשיתוף ארגונים בין-לאומיים ומדינות האזור לרווחת האוכלוסייה האזרחית, לא במימון ישראלי, אלא רק בהובלה ובתכלול".

"בכל מקרה, בכל פתרון הנוגע ל'יום שאחרי המלחמה', ברור כי ישראל לא תוכל להעביר את השליטה האזרחית על השטח לכל גורם שתבחר, כל עוד צה"ל לא השיג שליטה בשטח והכריע את חמאס צבאית", אמר.

כיצד האירועים האחרונים מתכתבים עם סיום הפעולה ברפיח בקרוב?
"צה"ל יהיה חייב ללמוד מהנעשה בצפון עזה, לגבי מה שיתרחש בדרום עזה. עליו להפיק את הלקחים ולדאוג מראש להשארת נוכחות כוחות צה"ל באזור רפיח, בנוסף על כוחות בציר פילדלפי. עם פתיחת המבצע ברפיח, ברחו מאות רבות של לוחמים מהעיר, או הסתתרו בה. צה"ל חיסל עד כה מאות מחבלים בלבד, מתוך חטיבה שלמה של חמאס. לכן, סביר להניח כי כאשר צה"ל יכריז על סיום המבצע וייצא מהעיר, רוב המחבלים ייצאו בחזרה לרחובות כדי להוכיח לאוכלוסייה הפלסטינית שחמאס עדיין שולט אזרחית וצבאית. כל זאת, כאשר צה"ל עדיין לא פעל באופן עצים באזור מחנות המרכז בעזה".

חטיבה 460 בעזה (צילום: דובר צה''ל)
חטיבה 460 בעזה (צילום: דובר צה''ל)

דוסטרי מוסיף: "ישראל אמנם תכריז בקרוב על סיום השלב העצים במלחמה בעזה, אך ברור כי לצה"ל מחכה עוד עבודה רבה, שתימשך שנתיים לפחות, להמשך טיהור קיני הטרור של חמאס ויתר ארגוני הטרור בעזה, כולל איתור והשמדת מנהרות, איתור חטופים, וחיסול הנהגת חמאס".

"לכן, חשוב שצה"ל יכין את עצמו לשהות ממושכת וארוכה ברצועת עזה, כולל שליטה על מנגנונים אזרחיים שמצד אחד ימנעו מחמאס לשוב ולשלוט או לאיים על אזרחים, ומצד שני ימנעו אפשרות של החזרת גורמים מהרשות הפלסטינית לשליטה בעזה. את זאת יש לעשות בשיתוף ככל הניתן עם הנהגה מקומית בעזה, שאמורה להיות מחולקת למחוזות ולאזורים מסודרים עם הנהגה מקומית נפרדת בכל מקום", אמר.

ד"ר עומר דוסטרי, מומחה לצבא ולביטחון לאומי. חוקר ב"מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון", ב"מרכז לאסטרטגיה רבתי לישראל" ובתנועת "הביטחוניסטים".