בכיר שב"כ לשעבר יוסי אמרוסי, שוחח היום (שלישי) עם "מעריב" על התקיפה האחרונה של צה"ל במחנה הפליטים הסמוך לטול-כרם, על התובנות ממנה על המצב ועל הנדרש להתבצע. התקיפה התרחשה על דירה ששימשה את החמ"ל המבצעי של גדוד נור-א-שמס: "זה מקום ששימש את פעילי הגדוד לצאת לפיגועים ולחזור אליו אחריהם. המקום שימש אותם להכנת מטענים, ולמעשה מדובר בסוג של מחסה מפני צה"ל".

הוא מסביר כי הגדודים האלה הם חלק מתופעה שהתחילה בג'נין וממשיכה עכשיו בטול כרם ובשכם, ושהתחילה ברשתות החברתיות, ומשתף: "אין להם מימון ישיר, או שיוך ארגוני מובהק, יש פופולריות שצוברת תאוצה ומנוצלת על ידי ארגוני הטרור. הם למעשה מחבלים תושבי יהודה ושומרון, צעירים שמחפשים כסף ואמל"ח. הם סוג של סלבריטאים ברשתות החברתיות ומפרסמים את עצמם כל הזמן בטיק טוק".

סגרו חשבון: חוסל מחבל שהיה אחראי לפיגועי הירי לעבר אזור בת חפר
"נתניהו איתנו על מלא": התוכנית הסודית של סמוטריץ' ביהודה ושומרון נחשפת

החיסול בטול כרם (צילום :רשתות ערביות)

המבנה הותקף אווירית, ועל כך אומר השב"כניק לשעבר: "זה מאוד משמעותי בעייני, כי התקיפות האוויריות צריכות להימשך ולהתגבר. זה כלי נוסף וחדש יחסית שצריך להשתמש בו, כי אם לפעילי חמאס ביהודה ושומרון יהיה אמל"ח כמו שיש לחמאס בעזה - אז הם יעשו לנו את אותו דבר, גם באזור של יהודה ושומרון".

אמרוסי מציין כי אותם פעילים מקבלים מימון מחמאס ומהג'יהאד האיסלמי ובעיקר מהאיראנים. "ככל הנראה, האמל"ח שמגיע לאחרונה הוא דרך הברחות מירדן. זה מהווה אתגר חדש ומשמעותי לכוחות הביטחון. מדובר במטענים רבי עוצמה וכלי נשק שמגיעים במסות".

אבו שוג'ה מפקד גדוד טול כרם (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
אבו שוג'ה מפקד גדוד טול כרם (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בנוסף להברחות הנשק דרך הגבול הירדני, אמרוסי מונה עוד שני אתגרים משמעותיים הניצבים בפני צה"ל ושב"כ:  מתן מענה בשטח להנחת המטענים, ומניעת ירי תלול מסלול לכיוון יישובי צפון השומרון. הוא מודה: "הפעילות הזו של צה״ל היא מאתגרת, הוא פועל על פי מודיעין ששב״כ בדרך כלל נותן על פשיטות באזורים מסוימים".

אמרוסי מדגיש את החשיבות של הגברת הפעילות לא רק מהקרקע: "אני הייתי מגביר את הפעילות האווירית. כל נושא נשק שנמצא עכשיו בטול כרם, או בג'נין, ולא שייך רשמית לרשות הפלסטינית, צריך פשוט לפגוע בו".

"מתחילת 2024 סוכלו כ-500 פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון ובירושלים, מתוכם כ-350 פיגועי ירי וכ-140 פיגועי מטען", מציין אמרוסי. "זו כמות אדירה" הוא קובע ומוסיף "זה מצביע על הפעולה היומיומית של כוחות הביטחון". לדבריו, "קשה לתאר מה היה קורה, אם חלק מהפיגועים האלה היה מתממש".

פעילות כוחות הביטחון בטול כרם  (צילום: דוברות המשטרה)
פעילות כוחות הביטחון בטול כרם (צילום: דוברות המשטרה)

לדברי אמרוסי, "מתחילת שנת 2024 נעצרו 1,387 איש, עליה של כ-18% לעומת תקופה מקבילה בשנת 2023. מתחילת המלחמה ועד היום נעצרו 3,964 איש באיו"ש. ברקע מצוקת הכליאה בבתי הכלא וביטולי מעצרים בעקבות זאת מידי יום". עוד הוא מרחיב: ""מאות פרטי אמל"ח שנתפסו: M16, נשקים מאולתרים, אקדחים, חלקי נשק, רימונים, מטענים". אמרוסי פוסק: "כל סיכול פיגוע זה סיפור, זה דבר חשוב ומשמעותי מאוד".

"אני חושב שצריך להגביר את הפעילות האווירית וכן לחסל מחבלים מהאוויר", מסכם אמרוסי. "ייתכן שבמקרים מסוימים יש להשמיד יותר מבית אחד, יותר מבניין אחד, ולתת להם תחושה שעוד מעט ג'נין או טול כרם תראה כמו עזה".