"במהלך השנים, מספר מטוסי הקרב בשימוש חילות אוויר כגון ארה"ב וישראל צומצם ב-30%. בהתאמה לכך, כ-30% ממשימות מטוסי הקרב מבוצעות כיום על ידי כטב"מים. הם מסייעים לחיל האוויר להשיג חיסכון בשעות אדם, בהוצאות וסיכון טייסים", דברים אלו אמר אלוף במיל', איתן בן אליהו, בוועידה הבינלאומית לכלי טיס בלתי מאוישים שנערכה בבנייני האומה בירושלים והופקה על ידי חברת פארגון. 

הועידה חשפה לראשונה את החידושים והפיתוחים האחרונים בעולם הרחפנים והכטב"מים, שהפכו לאחד מהמושגים הפופולריים ביותר במלחמת "חרבות ברזל". בנוסף, הועידה שמה דגש על עולם הכטב"מים והרחפנים בשוק האזרחי, שילוב AI בעולם התעופה ומה העתיד צופן בתחום הזה. בין המציגים בוועידה – תעשייה אווירית, חברות הייטק, סטארט-אפים וחברות מסביב לעולם.

מחבלים ירו לעבר טנק בצפון הרצועה: סרן איליי אלישע לוגסי נהרג
יחידת מסתערבים של מג"ב סיכלה פעילות טרור חמורה, מחבל חוסל בג'נין

בן אליהו, יו"ר הועידה ואחד מיוזמיה, סקר בפתח הועידה את ההיסטוריה של כלי הטיס הבלתי מאוישים, אשר החלו להפוך מרעיון למציאות בתחילת שנות ה- 70. "ישראל היא החלוצה בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים, כשהשימושים הראשונים בו הולכים אחורה עד מלחמת יום כיפור. לאחר שהסתיימה המלחמה וקיבלנו תצלומי אוויר של ערב חציית התעלה, הבנו שצריך לעזור לעליונות האווירית באמצעות כלי איסוף מודיעין ולגשר בין התמונה המודיעינית ליכולת התקיפה וזה מה שהביא לראשונה להולדתו של תחום כלי הטייס הבלתי מאוישים".

לדברי בן אליהו, אם בתחילת הדרך שימשו המטוסים ללא טייס בעיקר לצורכי מודיעין, הרי שבשנות ה-90 איחדו את יכולות המודיעין ויכולות החימוש לפלטפורמה אחת, והביאו ליצירת הכטב"מים שפועלים היום בשדה הקרב, גם לצרכי תקיפה.

תקיפות הכטב''מים בגבול הצפון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
תקיפות הכטב''מים בגבול הצפון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

משה ליאון, ראש עיריית ירושלים אמר בפתיחת הועידה: "מרתק לראות את הפיתוחים האחרונים בעולם התעופה, בדגש על חברות ישראליות לצד חברות מרחבי העולם. אני שמח שנקבע כבר התאריך לכנס הכטב"מים לשנה הבאה ובעיקר שבחרתם להתארח בירושלים". 

שלומי קופמן, סגן נשיא ומנהל חטיבת שיתופי פעולה בינלאומיים ברשות החדשנות, סקר את מיזם הרחפנים הלאומי של ישראל (INDI) ואמר: "מדובר במאמץ לאומי לקדם שימוש ברחפנים למטרות חברתיות, סביבתיות וכלכליות. אנו יוצרים פתרונות שנועדו לשמש מגוון מטרות, החל מבתי חולים, דרך חקלאות ועד חברות פרטיות".