ישיבה שתתקיים היום (חמישי) במועצה האזורית חוף אשקלון, יחד עם נציגי צבא, חינוך והנהגת ההורים, תדון באמצעים ביטחוניים ובטיחותיים הנדרשים להכשרת מוסדות חינוך ביד מרדכי. עם זאת, הורי תלמידים מודאגים וחוששים לשלוח את ילדיהם ללימודים שם.

יוליה כבר צריכה לארוז? ההחלטה הדרמטית שבחנו ברשת 13
צבי יחזקאלי לא התרשם: "זו השאלה שצריכים לשאול אחרי החיסול בלבנון"

מכתב שהועבר לפני כחודש וחצי בשם משפחות למעל 90 תלמידים לראש המועצה האזורית חוף אשקלון, מר איתמר רביבו, כמו גם לגב' כרמית הרוש, אחראית מחלקת חינוך, ולגב' חגית וקנין, מנהלת בית הספר שקמה, מבטא את הדאגה הרבה של קבוצת הורים לילדים מיישובי המועצה הלומדים בתיכון שקמה. המכתב מתייחס לפתיחת שנת הלימודים הבאה ומבקש להמשיך את הלימודים בבית הספר העורפי בניצן, במקום לימודים פרונטליים בקיבוץ יד מרדכי.

ההורים החתומים תיארו את דאגתם בעקבות ה-7 באוקטובר, ובעקבות המצב הבטחוני הרופף בעוטף עזה גם בעת הזו. החשש המרכזי שלהם נכון להיום הוא מהסכנות הכרוכות בשליחת ילדיהם בהסעות באוטובוס ליום לימודים ביד מרדכי בתקופה של מלחמה ואיומי טילים יומיומיים.

חטיבה 7 במרחב שג'אעיה‎ (צילום :דובר צה"ל)

המכתב ציין, כי ההורים אינם מתכוונים לשלוח את ילדיהם ללימודים ביד מרדכי החל מה-1 בספטמבר, וזאת במיוחד לאור העובדה כי הוקם מענה של בית ספר עורפי בניצן, בו לדבריהם חיי הילדים אינם בסכנה. הם דורשים לתקן במהרה את הליקויים הקיימים במתחם ביה"ס, כדי שהמתקן יהיה מוכן לקראת שנת הלימודים הבאה וניתן יהיה לקיים בו לימודים פרונטליים כתיקונם.

מאז שנשלח המכתב, קבוצת המשפחות המודאגת רק גדלה וכך מספרת לנו היום קרן ארז תושבת בת הדר: "התאגדנו כקבוצה המונה כ-200 משפחות המייצגות כ-250 תלמידי "חופים" וכ- 100 תלמידי "שקמה", בכדי לא לפתוח את השנה בקיבוץ הממוקם כ-4 ק"מ מעזה". היא מסבירה: "מושב נתיב העשרה, שהיווה חוצץ בין הגבול לקיבוץ ברובו מפונה, כך שהקיבוץ יהיה המקום הראשון להיפגע".

קרן מזהירה: "להשיב מעל 1000 תלמידים ב-2 מוסדות החינוך בזמן מלחמה, חדירות מחבלים, טילים ארוכי טווח מסכנים את ביטחון הילדים! מה גם,שלאחר שנה כל כך מטלטלת בה הילדים חווים מלחמה, חוסר יציבות, שינויים במסגרות חינוך, הילדים צריכים עוגן- כזה שיאפשר למידה בטוחה, ללא הדי פיצוצים, חיילים חמושים בסביבתם, לחץ וכו".

לדבריה, כל מה שהורים מבקשים זה "שבמסגרת צו השעה- שבגינו המועצה קיבלה תקציב של כ-30 מליון ש"ח להקים בתי ספר עורפיים, שהילדים שלנו יוכלו ללמוד בבית ספר עורפי בבת הדר, שנמצא בשלבי סיום בנייה. לתת להם שנה של מרגוע לנפש, ללא רעשי מלחמה, ללא לחץ מיותר. גם ככה עברנו ועוברים שנה מטורפת..." קרן מצהירה: "לא ניתן לילדים לחזור לקו האש".

היום תתקיים ישיבת ועדת ביטחון במועצה, יחד עם נציגי צבא, פיקוד העורף, מנהל חינוך, ראש המועצה והנהגת ההורים, בכדי לדון אילו אמצעים ביטחוניים ובטיחותיים צריך להוסיף לצורך הכשרת מוסדות לימוד בקיבוץ יד מרדכי.

שירה קירקובסקי תושבת קיבוץ כרמיה, אמא לשלוש בנות , אחת בבי"ס "שקמה", עולה לכיתה ח' ושתיים בביה"ס היסודי "חופים", שעולות לכיתה ד' וכיתה ו', תוהה: "מדוע בית ספר עורפי שנבנה לטובת ילדי העוטף שהוא כבר גמור ומוכן, לא יאוכלס ויעמוד ריק?" עוד היא שואלת: "למה להחזיר ילדים שרק חזרו הביתה, לביה"ס הנמצא 2 ק"מ מהרצועה, תוך כדי מלחמה ולחימה בעצימות גבוהה בצפון הרצועה, כששומעים היטב את כל הפיצוצים?".

היא מתקוממת: "איך אפשר להחזיר לבי"ס שחשוף לירי נ.ט מצומת יד מרדכי ועד לביה"ס, ומהכיתות עד לאולם ומגרשי הספורט?" לדבריה "ראש המועצה באחת משיחות היישוב כאשר נשאל על כך, אמר שמכיר את העניין אבל זה מה יש. כשנשאל - מדוע ההתעקשות לחזור ליד מרדכי? לדבריו נתן מילה לתושבים שם". שירה אומרת: "אני לא תושבת שמגיע לה מענים מהמועצה?".

קירקובסקי מבקשת: "כולנו חווינו את ה-7.10 על בשרנו ועדיין חווים, יש תושבים שרק עכשיו חוזרים הביתה. תנו לנו להרים את הראש מעל המים, נחזור ל"חופים" ו"שקמה" ביד מרדכי. אנחנו נשארים לגור בעוטף, אבל תנו לילדים להחלים. מספיק אירוע חשד לחדירה והילדים יסתגרו בכיתות "הממוגנות", ושרטנו עוד קצת את הלב שלהם. הם מודעים למרחקים, למה שהתרחש ביד מרדכי והסביבה, זה קרה להם ולחברים שלהם. לא עדיף לחכות ליום שאחרי המלחמה לראות מה יקרה כשתושבי צפון הרצועה יחזרו לשם?! למה לשלוח ילדים כמו ברווזים במטווח".

היא מספרת שהמועצה אמרה שיבנו כביש עוקף, וחיילים ואבטחה מסוגים שונים, אך טוענת: "רק זה מעיד על כך שקיים סיכון", ושוב שואלת: "אז מה יש למהר להחזיר לשם אלפי תלמידים?" לקירקובסקי יש עוד הרבה שאלות: "המועצה טוענת שבתי הספר העורפיים, החדשים, לא ממוגנים מספיק.

אז בשביל מה בנו אותם כך?! מה יהיה כשיצטרכו להשתמש בהם בהמשך, הם לא יוכלו לתת מענה". עוד היא מוסיפה: "ביה"ס העורפי ביישוב ניצן, אשר נתן מענה לתיכון "שקמה" מיועד לאולפנה. אז איך יוכל לשמש בי"ס עורפי, אם הוא לא פנוי לקליטה במידה ויעלה צורך בעתיד?!"

לדבריה, "לא הגיוני שהבת שלי שעולה לכיתה ו', אחרי שנה כזו מורכבת שחוותה את ה-7.10 ברמה המשפחתית, האישית והקהילתית, צריכה לעשות שינוי ולעבור בית ספר בשנה כזו, חשובה וקריטית". היא חושבת שזה אבסורד שעכשיו כשהעוטף חוזר הביתה והם עוד "מלקקים את הפצעים", נדרש שילחמו "על הביטחון הפיזי והנפשי של הילדים" שלהם. 

היא טוענת: "איימו עלינו, שאם נעבור בית ספר, לא בטוח שילדינו יקבלו את המעטפת הטיפולית והשיקומית הנחוצה. כל ילד בעוטף זכאי ל-10,000 ש"ח לטובת השיקום, כסף שמגיע למועצה. הבנתי שילד שיעבור לבית ספר אחר במועצה יקבל 5,000 ש"ח. לאן הולכים עוד 5,000 אחרים?!"

שירה רביבו מנתיב העשרה, לה שלושה ילדים. אחת עולה ל-ו' ותצטרך לסיים את היסודי בבית ספר חדש. השנייה עולה לכיתה ח' וילד נוסף עולה לכיתה י'. היא מספרת: "אנחנו מתגוררים בגן יבנה במתווה של המדינה, אחרי הטראומה אותה עברנו ב-7.10, יש לנו קושי לחזור לעוטף. המועצה קיבלה כספים רבים על מנת לבנות בית ספר עורפי, ולמרות שאין עדיין תחושת ביטחון בעוטף, המועצה מתעקשת להחזיר את הלימודים ליד מרדכי, דבר שמבחינתנו בלתי אפשרי, אם זה מבחינת תחושת ביטחון ונסיעה ארוכה שעלולה לסכן את הילדים".  

רביבו מציינת ש"יישובים רבים מתנגדים לחזרה", אך לדבריה: "ראש המועצה מתעקש ממש להחזיר את בית הספר ליד מרדכי". יש לה תחושה שיש לו "תכנונים אחרים לבתי הספר העורפיים". היא אומרת: "הילדים של נתיב העשרה בפרט ושל כל האזור בכלל, חוו טראומה, והחוסן העיקרי שלהם הוא "הביחד" עם החברים שלהם, שחוו כמוהם את היום הנורא הזה. המהלך הזה מאלץ לעשות הפרדה בין הילדים, ואולי אפילו להעביר לבית ספר אחר, מחוסר ברירה". 

היא משתפת: "התחושה היא שבוגדים בנו שוב. שאנחנו והילדים שלנו לא באמת מעניינים אף אחד. שהיינו שכפ"ץ וגם עכשיו חשוב לכולם שנהיה שם שוב ונשמש שכפ"ץ. רביבו סבורה "שאפשר עוד שנה למשוך בבית הספר העורפי, עד שנחליט מה לעשות בשנה הבאה. המון אנשים לא חוזרים למושב נתיב העשרה בשנה הקרובה לפחות. והדבר הכי חשוב לילדים ולנערים האלה זה החברים שלהם". ממשרד החינוך נמסר: "כל הנושא של שיבוצים ואחזקה של המבנים נמצאת באחריות הרשות ולכן יש לפנות אליהם".

ממשרד החינוך נמסר: "כל הנושא של שיבוצים ואחזקה של המבנים נמצאת באחריות הרשות ולכן יש לפנות אליהם". תגובת המועצה אזורית חוף אשקלון תובא לכשתתקבל.