האלוף במילואים יעקב עמידרור, כיום עמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון ולשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, התייחס בראיון מיוחד ל"מעריב" למצב הנוכחי ברצועת עזה ולמשמעות של ההתפתחויות האחרונות במערכה מול חמאס. עמידרור הציג תמונה מורכבת של המציאות הביטחונית בעזה, והדגיש את השינויים האסטרטגיים שנעשו בשטח ואת השפעתם על ארגון הטרור חמאס.

"יישובים רבים מתנגדים לחזרה": המלחמה החדשה של עוטף עזה
מתקפה חסרת תקדים של חיזבאללה: יותר מ-200 רקטות שוגרו; שלושה פצועים בגולן

"אני לא יודע מה מוביל את החמאס להתגמש, אבל אין ספק שצירוף של שני דברים הוא בעל משמעות מבחינתם", אמר עמידרור. עוד ציין כי הניתוק המוחלט של רצועת עזה ממצרים הוא גורם משמעותי בלחץ על חמאס: "רצועת עזה עכשיו היא אי שצה"ל שולט כמעט לגמרי על פני האדמה, ולאט לאט גם מתחת לאדמה. חמאס הולך ומאבד עמדות ואין דרך לשנות את זה". 

עמידרור ציין סיבה נוספת: "הפינוי של מיליון האזרחים על ידי פיקוד הדרום ואופן הלחימה של צה"ל ברפיח עצמה, בוודאי מהווים לחץ על חמאס". לדבריו, ישראל קרובה להשלמת השגת אחד מיעדי המלחמה: "נכון יהיה להגיד שישראל התקדמה מאוד והיא נמצאת לקראת סוף השלב שבו היא הורסת את חמאס כמערכת. נשאר החמאס, נשארים עשרים אלף חמושים, חלק מהמפקדים שלו נותרו עדיין, אבל כמערכת הוא כבר לא מתפקד. אין מישהו שיכול להגיד למישהו אחר שמע תיקח עכשיו מאה איש ותעבור מפה לשם".

הוא ציין כי חמאס איבד את היכולת להזיז כוחות ממקום למקום ולהפיק כלי נשק בתוך הרצועה, ושמחבלים רבים נמלטו לאזורים שבהם נמצאים הפליטים באוהלים. "גם שאומרים אלפי מחבלים נמלטו לאזורים שבהם נמצאים הפליטים באוהלים, זה כנראה נכון אבל הם ברחו בלי הנשק שלהם, בלי מערך הפיקוד והשליטה והם מנותקים במידה רבה מההנהגה שלהם".

עמידרור סיכם בכך שאומר שחמאס חייב לעשות חשבון נפש לאור השינויים בשטח: "הצורך שלו להגיב למצב החדש הוא בוודאי משפיע על העמדות שלו. ההתקדמות בחיסול המאחז החשוב האחרון שלו והניתוק המוחלט ממצרים, מקור חלק מהאמל"ח, יוצרים לחץ בלתי פוסק".

בעיניו, ישראל הצליחה להשיג הישגים משמעותיים במערכה נגד חמאס, אך הדרך לסיום מוחלט של ההתנגדות עוד ארוכה. "זה בטח תהליך ארוך מאוד אבל הכיוון מאוד ברור, אין דרך לחמאס לשנות את זה בשום צורה", אמר עמידרור.