כ-200 שיגורים, שחלקם יורטו, זוהו היום (חמישי) לאחר שחצו מלבנון לשטח ישראל יממה לאחר חיסול בכיר חיזבאללה מחמד נעמה נאצר, מפקד יחידת עזיז בארגון הלבנוני האחראית על ירי ממרחב דרום-מערב לבנון. על רקע המטחים הכבדים שוחח הערב (חמישי) ראש המל"ל לשעבר, אלוף במיל' גיורא איילנד, עם רוני בר-און ודוד פורר ב-103FM, ואמר כי הוא "נוטה להסכים שהגענו לנקודה שמלחמה בצפון היא על גבול הבלתי נמנע".

"צריך לשנות גישה בצד הישראלי במסגרת עימות מוגבר שעוד לא עובר למלחמה מלאה", אמר בפתח השיחה. "נכון לעכשיו גם לישראל וגם לחיזבאללה יש סוג של הבנה בשתיקה לגבי גבולות המערכת, בעיקר בתחום הטריטוריאלי. אנחנו לא תוקפים בביירות והם לא תוקפים את תל אביב. הבעיה היא שאנחנו פוגעים באנשים שמגיע להם למות ומבחינה מבצעית ומודיעינית מדובר במבצעים מוצלחים, אבל המבצעים האלה לא משפיעים על היכולת של הצד השני. אנחנו רואים כמה מהר חיזבאללה יורה, ויש לו מחליף. וזה בוודאי לא מרתיע אותם. הדבר היחיד שיכול להרתיע אותם זה הלחץ והכעס של התושבים. חיזבאללה היא תנועה פוליטית שרגישה בפרט לאזרחים שיעים".

גורם בכיר: בפעם הראשונה, חמאס הסכים למתווה ללא עצירת המלחמה
בזמן שעסקנו בעזה: האיראנים שוב טמנו לנו פח, והפעם ממש במרכז הארץ

"חיזבאללה לא משלמים מחיר אמיתי", המשיך איילנד. "שאלתי למה הגליל בוער ולמה דרום לבנון לא בוער? אין להם את יכולות הכיבוי וההתארגנות שלנו, אין שום סיבה שכל דרום לבנון לא תעלה באש, והתשובות הן לא מספקות".

לדבריו, "אנחנו מדברים כל הזמן על חיזבאללה וזו טעות. ההגדרה הנכונה היא שמדינת לבנון פתחה דה-פקטו במלחמה עם מדינת ישראל עם כל המשמעויות של המלחמה. ברגע שאתה אומר 'חיזבאללה' קל מאוד לאמריקאים להגיד לנו לפגוע רק בחיזבאללה ולא במדינת לבנון. ישראל מזמן הייתה צריכה לומר שהיא במצב מלחמה עם מדינת לבנון וכל הגורמים שלא רוצים שלבנון תיהרס בין אם הם אמריקאים, צרפתים או סעודים - יש להם דרך לעצור את זה על ידי שתפעלו מול חיזבאללה".

חיזבאללה (צילום: REUTERS/Alaa Al-Marjani)
חיזבאללה (צילום: REUTERS/Alaa Al-Marjani)

"אני האחרון שיגן על ממשלת ישראל הנוכחית אבל אנחנו באמת צריכים לשאול את עצמנו את השאלה האם מדינת ישראל אכן צריכה לפתוח במלחמה מלאה מול לבנון ואם אנו לא עושים את זה - צריך לעשות את זה מתוך הערכה מבוססת שאנו יודעים להגיע לסיום המערכה הקיימת. האם יש בסיס לאפשרות הזו? אני לא יודע, זה לא נראה כרגע. אני נוטה להסכים שהגענו לנקודה שמלחמה בצפון היא על גבול הבלתי נמנע", הוסיף ראש המל"ל לשעבר.

תיעוד מתקיפות צה"ל במרחב חולא בדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)

לטענתו, "כבר לפני שלושה חודשים יכולנו לסיים את המלחמה בעזה אם היינו מסכימים להצעה שהייתה על השולחן, אני כן יכול להגיד שמאז שצה"ל השתלט על פילדלפי, חמאס קצת יותר בלחץ. ההשתלטות על פילדלפי סוגרת לו את צינור החמצן לכניסת כסף ונשק ולהוצאת הפצועים למצרים, דבר שחמאס עשה בחופשיות עד לפני חודשיים. הדבר הזה בהחלט מלחיץ אותו ויכול להיות שהוא זז שני צעדים שמאפשרים לנו להגיע לעסקה כואבת, אבל אם יש בה שחרור מלא של כל החטופים בלוח זמנים קצר גם אם היא כוללת את סיום המלחמה - אני תומך. יכול להיות שזו ההזדמנות האחרונה, הנכונות המסוימת שאני חושב שאמיתית של חמאס להתגמש על מה שלפני חודשיים הוא לא רצה".

סייע בעריכת הכתבה: אליעזר בן יהודה, 103FM