למלחמת "חרבות ברזל" הגיע חייל אחד שהיה מוכן יותר מכלל זרעות וחיילות צה"ל. חיל הרפואה שבר את כלל השיאים העולמיים בהצלת חיי אדם בשדה הקרב וקיצר את זמן הפינוי של פצועים מזירת הלחימה אל חדרי הטראומה בבתי החולים. כבר היום מגיעות משלחות מכל צבאות המערב כולל ארצות הברית וגרמניה ללמוד את תורת הלחימה של חיל הרפואה הישראלי. אחוז התמותה במלחמה בקרב הנפגעים קשה עמד על 6.7 אחוז, שליש מהנתון במלחמת לבנון השנייה שהייתה אז פורצת דרך בהיקף הצלת חיים בשדה הקרב.

במלחמת "חרבות ברזל", ביצע חיל הרפואה מהפכה של ממש באופן ההערכות לטיפול בנפגעים והטיפול בשדה הקרב ובכל שרשרת הפינוי הנפגעים עד בית החולים. בבסיס המהפכה: צירוף חוליות רפואיות לכוחות הלוחמים, כך שלכל פלוגה יש רופא או פרמדיק עם שניים עד שלושה חובשים קרביים. צה"ל הוא הצבא היחיד בעולם שהכניס מנות דם ברמת היחידה הלוחמת בשדה הקרב. שרשרת הפינוי כללה טיפול בסיסי מציל חיים בשדה הקרב ופינוי מהיר על בסיס יחידות ניוד, פלוגות רפואה ויחידת 669. התוצאה כאמור: אחוז הפצועים קשה ואנוש שנותרו בחיים הוא הגבוה ביותר בהיסטוריה הצבאית. 

מלחמה בצפון היא מלכודת? "אסטרטגיה איראנית שנבנתה במשך 20 שנה כדי למוטט את ישראל"
יום קרב בג'נין: חילופי אש עם מחבלים מתבצרים, מחבלים חוסלו מהאוויר

את הצורה הזאת פיתחו במהלך מלחמת לבנון השנייה, אולם במהלך השנים היא תורגלה דווקא בפיקוד המרכז שבו אופי הפעילות המבצעית והמלחמתית המוגבלת, מתקיימת בתדירות גבוהה.

פינוי פצועים במבצע חרבות ברזל (צילום: בנצי גרינשפן, פלאש 90)
פינוי פצועים במבצע חרבות ברזל (צילום: בנצי גרינשפן, פלאש 90)


אתמול בצהריים נערך טקס החלפת הפיקוד של קצין הרפואה של פיקוד המרכז. אל"מ ד"ר עמי שובלי נכנס לתפקיד מפקד הרפואה הפיקודי. אל"מ ד"ר אבי שינה סיים למעלה משנתיים וחצי בתפקיד. אל"מ ד"ר שינה הצליח בשנתיים וחצי האחרונות לבצע מהפכה בתפיסת הפעלת כוחות הרפואה בכל שטחי איו"ש, ובעצם השינוי הזה היה מבחן תפיסת ההפעלה של חיל הרפואה אשר יושמה הלכה למעשה בתשעת החודשים של המלחמה בכל הגזרות: עזה, גבול הצפון וגם באיו"ש.

"נכנסתי לתפקיד ישר למבצע 'שובר גלים'", סיפר אל"מ ד"ר שינה. "המטרה של המבצע הייתה לאטום את קוו התפר ולמנוע זליגה של פעולות טרור לתוך המדינה ולתוך ההתיישבות באיו"ש. לשם כך היתה פעילות רחבה של הרבה מאוד כוחות צבא בגזרה, בדגש על הרבה מאוד יחידות מיוחדות. האירוע הזה של 'שובר גלים' גלש לתוך מלחמת 'חרבות ברזל'. כאן נדרש פיקוד מרכז לטפל בגזרה משנית ולאפשר לפיקוד העליון לנהל את הסירות המרכזיות עזה וגבול הצפון בקשב ממוקד. באחת, כל הכוחות הסדירים עזבו את מרחב הלחימה בפיקוד ובמקומם הגיעו כוחות המילואים של הפיקוד. בזכות הנחישות של אנשי המילואים, עמדנו במשימה הזאת בצורה הטובה ביותר. יש ביצוע של פעולות אינטנסיביות בשטח, בדגש על צפון השומרון. בין כוחות המילואים שגויסו היו כוחות הרפואה במילואים של הפיקוד".

אל''מ שינה. החלפת המר''פ בפיקוד מרכז (צילום: דובר צה''ל)
אל''מ שינה. החלפת המר''פ בפיקוד מרכז (צילום: דובר צה''ל)

אל''מ שינה. החלפת המר''פ בפיקוד מרכז (צילום: דובר צה''ל)
אל''מ שינה. החלפת המר''פ בפיקוד מרכז (צילום: דובר צה''ל)


עוד סיפר שינה כי לא אחת כוחות הרפואה מצאו עצמם ראשונים בלחימה. כך קרה לפני שבוע במחנה הפליטים ג'נין, כאשר המחבלים הפעילו מטען נפץ על "פנתר בולונס". במהלך הקרב שהתפתח, נהרג קצין צה"ל סרן אלון סאקאג'יו ושני פראמדיקים ומספר חובשים נפצעו.

"פיקוד מרכז הוא הפיקוד שבו החרום הוא נוכח יום ביומו. ההתמודדות של פיקוד מרכז באירועי טרור ובאירועי שגרה כמו תאונות דרכים ועוד הובילה את זה שהפכנו לשדה הניסויים. כאן נבחן ותורגל שיטת הפינוי המהיר, כאן הוכנסו מנות דם, ובכל אמבולנס צבאי שאנחנו מפעילים הוכנסו בקירור המנות גם שניתנו לפצועים בשטח. פיתחנו מודלים של שיתוף פעולה עם מגן דוד אדום וקשרי עבודה הדוקים עם כלל בתי החולים, כמו רמב"ם בחיפה, העמק בעפולה, בלינסון בפתח תקווה ועוד. השת"פ הגיע לרמה הגבוהה ביותר. כך למשל, במהלך המלחמה, צורפו לאמבולנסים של מד"א צוותי רפואה של צה"ל, אמר אל"מ ד"ר שינה.
 
עוד הוסיף: "אנחנו פועלים בגזרה מאוד מורכבת. אנחנו גרים באזור צפוף של התיישבות יהודית ופלסטינית. הרפואה היא גשר. אנחנו, צוותי הרפואה של צה"ל, מטפלים בכולם ללא הבדל גזע, דת ומין. יש כאן מצבים שמתארים את זה על בסיס יום יומי, למשל התמונה של תאונת דרכים באחד הכבישים ופיאצה רואה בזירה עובדים זה לצד זה צוותים של מגן דוד אדום, הסהר האדום וצוות רפואה של צה"ל".