בסוף השבוע הקרוב יעמדו על רחבת המסדרים בבה״ד 1 במצפה רמון צוערי קורס קצינים גדוד ״גפן״. ויקבלו את דרגות הקצונה. בין הצוערים יעמדו א׳ ומ׳ שניהם לוחמים ביחידות עלית של צה״ל.

א׳ בן 23 מבית שאן הוא לוחם בסיירת גולני. מ׳ בן 23 מגוש עציון לוחם בסיירת מגלן. חבריהם, בני גילם חוזרים עכשיו מהטיול הגדול בחול, אחרים כובשים את ספסלי האקדמיה. ויש אפילו שנמצאים בהכנות לחתונה והקמת משפחה.

גדוד גפן בה״ד 1 (צילום: דובר צהל)
גדוד גפן בה״ד 1 (צילום: דובר צהל)

אבל א׳ ומ׳ נלחמו מאז השביעי באוקטובר בעוטף עזה ובתוך רצועת עזה. הם קיבלו את ההחלטה כי הם ממשיכים במסלול הצבאי. והופכים למפקדים בצה״ל בעקבות המלחמה.

״ה-7 אוקטובר מצא אותי ברמת הגולן בחופשה רומנטית עם בת הזוג שלי. התעוררתי מטלפון של דודה שלי מחול. היא סיפרה לי שיורים טילים על ישראל. חשבתי שהיא מגזימה. ואז ראיתי את הפוסט עם התמונה של טנדר הטיוטה של המחבלים בתוך שדרות והבנתי שאנחנו במלחמה. הקפצתי את עצמי ונסעתי מיד ליחידה. עליתי על ציוד וישר משם למלחמה״, מספר מ׳.

עשרה חיילים שהיו אמורים לצאת לקורס קצינים בבה"ד 1 הודחו
צה"ל סגר חשבון עם "המוח" מאחורי מערך ההגנה האווירית של חיזבאללה

במהלך הלחימה בעזה נתקל מ׳ במחבל פנים מול פנים במקום לא שגרתי. המחבל הסתתר מתחת למיטה עליה היה אמור לישון בתוך מבנה אליו נכנס הכח של מגלן. 

"זה היה בשעת לילה, חשוך, הסריקה היתה חפוזה. ארגנו את המבנה כך שניתן לשהות בו. הרמתי את המיטה יחד עם לוחם נוסף וזיהנו נעל. חשבנו שהיא מונחת סתם במקום. חבר שלי נגע עם הרגל בנעל והרגיש רגל אדם. מיד הפעלנו את אמצעי ראיית ליליה וראינו אדם שוכב מקופל בתנוחת עובר. אחרי כמה שניות ראינו שהוא חמוד ברובה קאלצניקוב שהוא מנסה לכוון לעברנו מיד יריתי בו״, מספר מ׳. 

לדבריו במהלך הלחימה הוא התחבר למקצוע הצבאי מה שהוביל אותו להחלטה להתנדב לקורס הקצינים: "אני מרגיש בו בנוח. המלחמה שינתה אותי. היא גרמה לי להוביל קדימה, להשפיע יותר״. 

חברו לקורס א׳, היה אמור להשתחרר במהלך המלחמה אבל הוא החליט להישאר בצבא ולצאת לקורס הקצינים. "ישב לי בראש ענין הפיקוד. היית אמור לצאת לקצינים קודם אבל זה לא הסתדר. אבל במהלך המלחמה כשהייתי בחפ״ק  של מפקד חטיבת גולני ראיתי כמה קצינים חסרים, כמה נפגעו".

גדוד גפן בה״ד 1 (צילום: דובר צה''ל)
גדוד גפן בה״ד 1 (צילום: דובר צה''ל)

עוד הוסיף כי "במקביל ראיתי כמה חשיבות כמה אחריות מונחת על הכתפיים של המ״מ בקצה הרגשתי שאין אלטרנטיבה ולהיות כאן לוחם. ברמה הערכית וגם טכנית הבנתי שאני צריך לתרום 150 אחוז מעצמי״.

לוחמי סיירת גולני היו באיוש בבוקר של ה-7 באוקטובר כשהחלו להגיע הדיווחים על המתרחש בדרום נערכו בסיירת להגן על מרחב אבני חפץ. ואולם לאחר זמן קצר הגיעו בוגרי הסיירת, לוחמי צוותים שהשתחררו ״הם אמרו לנו אנחנו נחליף אתכם כאן צאו להילחם בדרום. אבל הגענו מאוחר מדי״.

הצוות של הסיירת ניהל קרבות בישוב יש״ע ובמוצב סמוך אחר כך הוא נלחם במסדרון נצרים, בשכונת גימל, זייתון, שג׳עיה במחנות המרכז בהם אח בוריג׳.

זה קצת מוזר החברים מעלים סטורי מסרילנקה, חלקם כבר מתחילים ללמוד. אבל לי זה ברור שאין לי כאן ברירה אחרת. אם הח׳ברה שלך שמו אותך לעשות את התפקיד של מפקד בצה״ל אז אני חייב לעשות את זה הכי טוב״, אומר א׳.