במטח הבוקר (ראשון) של ארגון הטרור חיזבאללה לאזור הגליל התחתון, שנעשה כתגובת נקמה על חיסול המחבל הבכיר בבעלבכ - עומק לבנון, נפצע צעיר בן 28 באורח קשה מפגיעה ישירה במושב כפר זיתים, באזור העיר טבריה. סה"כ בוצעו ארבעים שיגורים לעבר ישראל מלבנון. הירי בוצע בשני סבבים.

80 אלף עקורים, מאות מבנים פגועים: תשעה חודשים למלחמת ההתשה בצפון
"חיזבאללה ערוך לגרוע ביותר": סגנו של נסראללה מציב תנאי ברור לישראל

בסבב השני של הירי שיגרו המחבלים עשרים טילים לעבר מירון במטרה לשבש את תפקוד יחידת הבקרה האווירית. מהירי לא היו נפגעים אולם פרצו דלקות חורש וגם בשעה זאת מנסים צוותי הכיבוי לשאלת על האש. במקביל שיגרו המחבלים שלוש טילי נ״ט האחד למושב שתולה ועוד שניים לפני דקות למוצב צה״ל בגליל המערבי, שלושה נפצעו קשה וקל, ביניהם חייל צה"ל. 

יירוטים בצפון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
יירוטים בצפון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

צוות מד״א שהגיע לכפר זיתים פינה את הצעיר, תושב טבריה לבית החולים פוריה. מנהל המרכז הרפואי, ד"ר נועם יהודאי, עדכן כי לא נשקפת לו סכנת חיים בשלב זה: "הוא הגיע עם פגיעות רסיסים בפלג גוף עליון, בהכרה מלאה, עבר בירור במסגרת חדר המיון שלנו. מצבו כרגע מוגדר בינוני עד קשה עם פגיעות רסיסים", אמר. הוא הוסיף כי בהמשך יעבור הצעיר ניתוח, ״במטרה להוציא מגופו רסיסים שנמצאים במקומות משמעותיים".

תושב כפר זיתים, דוד דניאל, בן ה-74, סיפר כי הפגיעה גרמה נזק לביתו ולשטחו החקלאי: ״בבוקר שמענו פיצוץ חזק מאוד שהפתיע אותנו - מאחר שמתחילת המלחמה כמעט שלא נשמעו באזורנו אזעקות. אנחנו גרים כ-50 ק״מ מהגבול, אבל חיזבאללה מנסה לירות לעבר בסיסים באזור שלנו״, אמר ושיתף כי בזמן שהרסיסים פגעו בביתו ובמחסן שבשטח החקלאי - אשתו הייתה לבד בבתיהם: ״אשתי הייתה לבדה בבית, ובכלל אין לנו ממ״ד. היא נכנסה מתחת למדרגות - וכך במזל לא נפגעה".

הלחימה בצפון (צילום: מיכאל גלעדי פלאש 90)
הלחימה בצפון (צילום: מיכאל גלעדי פלאש 90)

"היא התקשרה אליי להגיע מהר הביתה - כי ראתה שהרסיסים מהמטח חדרו את החלונות והתריסים של הבית. גם בשטח החקלאי שלנו צמוד לבית - פרצה שריפה. נפער בור ענק ליד הבית. כשהגעתי הביתה, כבר נכחו מד״א, המשטרה וראש המועצה. לבסוף הצליחו לכבות את השריפה, אך התחושות שלנו עדיין קשות מאוד״, תיאר בכאב. ״המפונים מגבול הצפון ברחו לאזור שלנו, אנחנו אלו שקיבלנו תושבים מפונים, ובסוף גם בנו חיזבאללה פוגע? התחושה היא כבר שאין לאן לברוח - טילי חיזבאללה מכסים את כל הארץ. הקברניטים שלנו חייבים לספק פתרון בהקדם״. 

14 צוותי כבאות הצלה בסיוע 11 מטוסי כיבוי, מסוק משטרתי וצוותים של קק"ל ורשות הטבע והגנים פעלו היום במשך שעות ארוכות בניסיונות להשתלט על השריפות שפרצו בשורת מוקדים בהר מירון ובגליל התחתון, בעקבות מטחי הירי שנורו על ידי חיזבאללה. חמישה צוותי כבאות הצלה מתחנה אזורית טבריה, בשילוב עם שישה מטוסי כיבוי, מסוק וצוותי קק"ל ורט"ג פעלו באזור כפר זיתים סמוך לטבריה, במאמץ לבלום את התפשטות האש ולהכיל את האירוע.

סמוך לקיבוץ לביא פעלו חמישה צוותים מתחנה אזורית טבריה, בסיוע צוותים מרט"ג וקק"ל ולאחר פעולות כיבוי משולבות הצליחו למנוע את התפשטות השריפה ליער ובהמשך הושגה שליטה על האירוע. בתוך כך, ארבעה צוותי כבאות הצלה מתחנות גליל-גולן וגליל מרכזי, ביחד עם שישה מטוסי כיבוי של טייסת הכבאות "אלעד" בשיתוף עם צוותים של קק"ל ורט"ג, פעלו בשריפה בשני מוקדים באזור הר מירון בעקבות ירי תלול מסלול וגם שם הושגה שליטה על האירוע.

שריפה בצפון (צילום: אייל מרגולין פלאש 90)
שריפה בצפון (צילום: אייל מרגולין פלאש 90)

בכבאות הצלה ציינו, כי לאחר המטח שנורה על ידי חיזבאללה דווח על ריבוי מוקדי שרפות בשטחים פתוחים בסמוך לטבריה – בקדמת גליל, כפר זיתים, לביא והזורעים. בשל המצב הביטחוני, שמורת הטבע והגן הלאומי ארבל נסגרו לכניסת מבקרים. בטבריה לא נשמעו אזעקות, אבל בסמיכות לעיר היו צפירות ונשמעו הדי פיצוצים. בבית קפה במרכז ביג, בו שהו עשרות סועדים, הופסקה הפעילות בעקבות דיווח באפליקציית פיקוד העורף על ההתרעות באזורים סמוכים וכולם עברו לממ"דים עד לסיום ההתרעה.

בטבריה נמשכה שגרת החיים בחופי הרחצה ובחוצות העיר. מעיריית טבריה נמסר, כי גם הקייטנות המשיכו לפעול. ראש עיריית טבריה, יוסי נבאה כינס כבר בשבוע שעבר הערכת מצב לנוכח האפשרות לתרחיש של הרחבת הלחימה באזור הצפון. "אנחנו ממשיכים לעקוב אחר ההנחיות ושגרת החיים בעונת הקיץ נמשכת", ציין דובר עיריית טבריה אלי סבתי.

שריפות בצפון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
שריפות בצפון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

על פי נתוני רשות הטבע והגנים, נכון להיום, מתחילת השנה נשרפו בשטחי צפון הארץ כ-104,679 אלף דונם, כאשר מחצית מהשריפות התחוללו בשטחי שמורות טבע וגנים לאומיים ומחצית ביערות ובשטחים פתוחים. השריפות שהתחוללו בחמישי ובשישי, לאחר המטח הגדול מלבנון, כילו כ-12,660 דונם - המהווים כ-12% מכלל השריפות עד כה בצפון ישראל. האזור שנפגע בצורה המשמעותית ביותר הוא אזור הגולן, עם כ-50 אלף דונם שנשרפו, ואחריו הגליל העליון עם כ-43 אלף דונם שנשרפו. מתחילת השנה, נשרפו בכל רחבי הארץ כ-193,212 אלף דונם.

"השריפות האלו הן אירוע קשה וטראומתי לשטח. אנחנו מדבירם על עוצמת אש אדירה וחום רב, בעלי החיים מנסים לברוח, אבל לא כולם מצליחים. בעלי החיים הקטנים לא מסוגלים לברוח מהלהבות ולכן, חלקם נחנקים או נשרפים מהעשן, או מתים מחום", התריע אקולוג מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, ד"ר עמית דולב, "לצומח, בייחוד לעצים, ייקח זמן רב לחזור לגודל שהיו. הצמחייה העשבונית שנשרפת אומנם נראה אותה משתקמת כבר בחורף הקרוב, אבל היא מהווה אוכל לבעלי חיים רבים שחיים בתא השטח. לכן, כמויות המזון הזמין בקיץ עבור החיות מצטמצם דרסטית. אנחנו מכירים שריפות כל שנה באור הזה ובעונה הזו, ההבדל המשמעותי הוא העצימות וההיקף, הם גדולים הרבה יותר".