רמי איגרא, ראש חטיבת השבויים והנעדרים במוסד לשעבר, משתף בהערכותיו בנוגע לדיווחים על עסקת שחרור חטופים אפשרית. בראיון עמנו, הוא מצביע על שתי שאלות עיקריות שיש להתייחס אליהן: האם תהיה עסקה? ואם כן, מה יהיה מחירה והשלכותיה?

איגרא מעריך, שככל הנראה לא תהיה עסקה. הוא תולה זאת במספר סיבות, כשהעיקרית היא היעדר האינטרס של יחיא סינוואר, מנהיג החמאס בעזה. "סינוואר יושב היום די חזק בעזה ומגייס כוחות חדשים. הוא דה-פקטו הריבון בעזה ודורש לשמר את מעמדו", אומר איגרא.

מול מחבלים בלב סג'אעיה: תיעוד מיוחד ממצלמות הלוחמים בעזה | צפו
"נפער בור ענק בחצר": פצוע קשה בעקבות המטח החריג לאזור טבריה

הוא מסביר מדוע סינוואר לא להוט: "אין לו אינטרס אמיתי לעשות את העסקה, הוא שולט בעזה הוא הריבון הוא מחלק את המזון, הוא בתי ספר, משטרה וכו' והוא כל הזמן מגייס כוחות חדשים שנאבקים במלחמת גרילה נגד כוחות צה״ל". איגרא מבקש להסב את תשומת הלב לכך ש"ככל שעובר הזמן, ככה האידיאולוגיה של החמאס והמסר של החמאס לא רק מתחזקים בעזה, אלא גם מתחזקים מאוד ביהודה ושומרון".

הוא מסביר: "המטרה בסופו של דבר של חמאס היא השמדת ישראל. ככל שהוא מתחזק ביהודה ושומרון, ככל שעוטף ישראל, או עוטף כפר סבא, הופכים להיות הרבה יותר מסוכנים לישראלים במדינת ישראל, כך כוחו גובר". בהמשך השיחה הוא יאמר: "יש לזכור כל העת, שחמאס הוא לא ארגון לאומני, הוא ארגון דתי, שהמטרה שלו היא השמדת ישראל על בסיס דתי ולא לאומי". 

איגרא מציין כי המטרה של חמאס היא להפוך את יהודה ושומרון למסוכנת יותר עבור ישראלים, וכי לתפיסתו, המצב הנוכחי משרת את מטרות חמאס. "לחמאס טוב מאוד שנתניהו יישאר בשלטון, כי כל עוד נתניהו נשאר בשלטון הרש"פ מורחקת מעזה והאפשרות להקמת מדינה פלסטינית הולכת ונעלמת", קובע איגרא.

לדברי איגרא, "יש שלוש דמויות שבגללם עסקה לא תהיה, הראשונה היא סינוואר, אבל יש עוד שניים בממשלת ישראל, כולם יודעים מי אלו". איגרא מצביע על פרדוקס: "ברגע שתהיה עסקה, ממשלת נתניהו תתפרק וברגע שהיא תתפרק, הרש״פ חוזרת למרכז הבמה, גם בעזה וגם ביהודה ושומרון".

איגרא סבור שהשלכות עסקה הן, שחמאס יתעצם שוב, מה שעלול להוביל להסלמה נוספת. "אם עכשיו אנחנו רואים טפטוף של טילים למרות המלחמה שם, אנחנו נחזיר את עצמנו לחמישי באוקטובר ואני לא יודע איזה חטופים ואיזה אנשים יחזרו לגור בעוטף עזה", הוא אומר.

חקלאות בעוטף עזה (צילום: חיים גולדברג)
חקלאות בעוטף עזה (צילום: חיים גולדברג)

בשאלה הנוגעת לעסקה עצמה ולמחיריה, איגרא מבהיר: "העסקה הזו לא מבטיחה את כל החזרת החטופים. היא מבטיחה רק חלק קטן מהחטופים וכל היתר אנחנו עוד נאבק אליהם שנים ולך תדע לאיפה זה יוביל..." הוא מזהיר מהשלכותיה: "ברגע שהחמאס יגיע לעסקה, מבחינתם של הפלסטינים, או מבחינת תומכי החמאס ביהודה, שומרון ועזה, החמאס ניצח את מדינת ישראל".

איגרא מנבא שמאותו רגע, יהיה לנו מאוד קשה לשכנע פלסטינים ביהודה ושומרון שהדרך של חמאס היא לא הדרך הנכונה. "גם היום, מבחינת האוכלוסייה ביהודה ושומרון, הדרך של חמאס הולכת ומצטיירת כדרך הנכונה, לא רק בגלל מה שחמאס עושה, אלא גם בגלל טיפשותנו".

הוא מאמין שככל שאנו מרעיבים ומקשים על החיים של אזרחי יהודה ושומרון הערבים, כך קמים לנו יותר מתנגדים בתוכם. הוא מתבטא בנחרצות ואומר: "מי שחושב שזה שאנחנו לא מאפשרים להם לעבוד בישראל מייצר לנו תומכים, אז הוא הזוי, לא מייצרים תומכים כך, אלא אויבים". 

איגרא מציע להסתכל בעין פקוחה על ירדן, גם שם עלול חמאס, או ארגון דמוי חמאס לדבריו לפרוח, אם "אנחנו נרים ידיים, נגיע לעסקה ונביא את החטופים שלנו הביתה". איגרא מחדד את הדילמה: "מצד אחד, ליבנו נשרף להביא את החטופים הביתה, כולנו רוצים אותם בבית. אך מצד שני, המחיר הוא לא האסירים שנשחרר, אלה המחיר הקטן". 

"המחיר האמיתי", פוסק איגרא, "הוא נצחונו של הטרור הג׳יהאדיסטי על מדינת ישראל וכל המשמעויות של כך. אנחנו נצטרך להתמודד עוד פעם בעתיד עם חמאסטאן אחרת, הרבה יותר חזקה והרבה יותר בעייתית מזאת של היום". 

מצעד של חמאס בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Jadallah AJ/TZ)
מצעד של חמאס בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Jadallah AJ/TZ)

לפי איגרא, העסקה לא רק תחזק את חמאס בעזה, אלא גם תיצור אתגרים נוספים באזור. לדעתו, ישראל לא מתמודדת כראוי עם האיומים המתקרבים מצפון. הוא מזהיר, "אם לא נתמודד היום עם חיזבאללה, בעוד חמש שנים נתמודד עם חיזבאללה הרבה יותר חזקה והרבה יותר מסוכנת".

על הרוח הנושבת אצלנו הוא אומר: "מדינת ישראל היא מדינה שלא רוצה להתמודד עם האתגרים היום, אלא בעתיד. כולנו רוצים לשלם רק בעתיד, באוברדראפט, ואם לא נתמודד היום עם חיזבאללה, אז בעוד חמש שנים זה יהיה חיזבאללה עם 300,000 טילים ולא 150,000 והדיוק לא יהיה 10%, אלא 50%". לדבריו, כשנגיע לקופה, המחיר יהיה יקר וגבוה בהרבה מזה של ה-7 לאוקטובר".