השר עמיחי שיקלי פרסם היום ברשתות מכתב אשר תוקף את האלוף פוקס ואת נאום הפרידה שלו מצה"ל. השר עמיחי שיקלי סיווג את הנאום כפוליטי ופסל אותו בלי להתייחס לעיקרי הטענות שהעלה פוקס בנאומו. שיקלי אמר כי "אלוף פקמ״ז היוצא מר יהודה פוקס. הקדשת את מיטב שנותיך ומרבית חייך הבוגרים בשירות מדינת ישראל בתפקידים החשובים ביותר בצה״ל. בבחירתך במסע הזה שילמת מחירים אישיים ומשפחתיים כבדים ואני מוקיר ומעריך את תרומתך ללא אבק ציניות. יחד עם זאת הצטערתי מאד לשמע דבריך בנאום פרידתך מצה״ל. ״אל תעש תורתך קרדום לחפור בה״ נאמר במקורותינו, נאום פרידה מהצבא הוא לא פלטפורמה לנאומים פוליטיים. גם אם כמי שנמצא במוקד העשייה הביטחונית בזירה כה מורכבת בוודאי שיש לך הרבה מה לומר".

"אנחנו בעיצומה של מלחמה מול חמאס, חזבאללה ומול טרור הולך וגובר ביהודה ושומרון, הגזרה שהופקדת עליה: הברחות נשק בהיקפים חסרי תקדים, מטענים רבי עוצמה שלא פגשנו בעבר, ירי ליישובי בת חפר והגלבוע ואינסוף התנכלויות אלימות והצתות זדוניות כנגד מתיישבים יהודים בעיקר בחוות המרעה. כפי שהיטיב לסכם שר הביטחון: "איפה שזרקו בעבר אבן יורים היום ברובה, ואיפה שזרקו בקבוק תבערה מפעילים מטעני נפץ רבי עוצמה". במונחים צבאיים, חרף המאמצים הרבים, תחת פיקודך ביטחון תושבי יו״ש וקו התפר התדרדר. אולם במקום להתריע על הסכנות הביטחוניות הנשקפות לתושבי יו״ש וקו התפר בחרת להצטרף, הפעם לא בעילום שם דרך הניו יורק טיימס אלא בקולך שלך, לקמפיין ״אלימות המתנחלים״ משל היית מנכ״ל Jstreet, בצלם או שוברים שתיקה".

"כמו כן, הרשות הפלסטינית שאתה כל כך חפץ ביקרה מוסיפה לשלם מליארדים למחבלים שרוצחים יהודים, מחנכת בבתי הספר שלה לשנאת ישראל ולטרור, מסיתה במסגדים שלה, עשרות רבות מאנשי המנגנונים שלה אף ביצעו בעצמם פיגועים לאורך כהונתך, אולם כנראה המציאות הזו נעלמה מעיניך. לסיכום, בצד הערכתי הכנה אני חושב שעשית טעות גדולה בהחלטה לשאת נאום בעל אופי פוליטי מובהק, מסורת בעייתית שהתפתחה בשנים האחרונות, בחוגים מסוימים, בצמרת צה״ל. נחצה פה שוב, קו תפר עדין ואי אפשר לעבור על כך לסדר היום. רבים מפקודיך ובתוכם קצינים, חיילים ולוחמים בסדיר ובמילואים שאינם מחזיקים בדעותיך הפוליטיות לא יכולים להשיב לדבריך, המכתב הזה הוא בראש ובראשונה עבורם".

אלוף פקמ״ז היוצא מר יהודה פוקס פרש אתמול מצה"ל אחרי 37 שנים, ותקף בחריפות יהודים שמתפרעים ביהודה ושומרון ואת השתיקה על מעשיהם: "עשיתי ככל שביכולתי להגן על תושבי מדינת ישראל ותושבי האזור, התייחסתי בכובד ראש לכל אבן ובקבוק שהושלכו, וראיתי את עצמי אחראי לכל פצוע או פצועה בגוף או בנפש. כל אחת ואחד שנפל צרב אותי. תחקרנו, למדנו והפקנו לקחים. לא תמיד הצלחתי. לעיתים נכשלתי. אשא איתי את מחיר הדמים לעד" אמר האלוף פוקס. 

מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס ומפקד חטיבת יהודה, אלוף-משנה ישי רוזיליו בהערכת מצב (צילום: דובר צה''ל)
מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס ומפקד חטיבת יהודה, אלוף-משנה ישי רוזיליו בהערכת מצב (צילום: דובר צה''ל)

הוא הוסיף כי "רובם המוחלט של מתיישבי האזור הם אזרחים שומרי חוק וערכיים, המבקשים לחיות את חייהם ולגדל את משפחותיהם וראויים לכל הערכה. לצערי הרב, בחודשים האחרונים כמו גם בשבוע האחרון הפשיעה הלאומנית הרימה ראש, ובחסות המלחמה, ויצר הנקמה, זרעה פורענות ופחד בתושבים פלסטינים שלא היוו כל איום. לדאבוני, ההנהגה המקומית וההנהגה הרוחנית ברובה לא ראתה כמונו את האיום. היא מורתעת, ולא מוצאת את הכוחות לצאת בגלוי ולפעול לאור ערכי היהדות שהיא מחנכת את ילדיה לאורם".

האלוף פוקס הוא אמר כי "גם אם הפורעים הינם מיעוט, הרי שהשותקים נוכח פשעיהם אינם מוציאים אותם ואת מעשיהם מן הכלל, ומכניסים בכך את הביקורת כלפי כולם. זו איננה יהדות בעיניי - לפחות לא זו עליה גדלתי אני בבית אבי ואימי. זו אינה דרכה של תורה. מדובר על אימוץ דרכי האויב והליכה בחוקותיו. זו הייתה אחריותי לפעול. וגם כאן, למרבה הצער, לא תמיד הצלחתי".