במשך ארבעה חודשים עמד גדוד 75 על משמרתו בקו הראשון בגבול לבנון, שם ביצעו פעולות התקפיות כחלק מהמאמץ לשמור על הגבול הצפוני של ישראל. לאחר מכן, נכנס הגדוד ללחימה בעזה ונלחם תחת צק״ח צנחנים בשג׳עייה. סא״ל רון סיאג, בן 35, נשוי לגל ואב לשלושה, מפקד הגדוד, סיפר היום (רביעי) ל"מעריב" על האתגרים וההצלחות בלחימה בשג'עיה.

"היו לנו מספר מטרות בלחימה בסג'עיה", מציין סיאג. "היה חשוב לנו להשמיד את האויב הן על הקרקע והן בתת קרקע. הגדוד היה שותף להשמדת שלוש מנהרות שהובילו לישראל. אני מאושר שעשינו את זה, זה סופר חשוב במיוחד, כאשר רואים למול העיניים את יישובי העוטף. עשינו זאת בשותפות עם מודיעין והנדסה, נלחמנו באויב שניסה למנוע זאת מאיתנו והצלחנו להשמיד אותו".

רון סיאג מגד 75 (צילום: דובר צה''ל)
רון סיאג מגד 75 (צילום: דובר צה''ל)

סיאג מתאר את האויב בו פגש בעזה: "האויב פה היה יותר נועז. הוא מגיע איתנו לעימות עם מטענים, אר-פי-ג'י ועוד. אנחנו חווים אירועים בעזה, אנחנו נתקלים באויב ולשמחתי גם משמידים אותו". עם זאת המג"ד מפוכח ובו בעת מסייג את דבריו, זה לא הזמן לדבריו עדין לקשור זרי דפנה או לטעות להבין שהפעולה בוצעה "הרמטית". "לא הופתעתי לגלות שהאויב לומד אותנו כפי שאנחנו לומדים אותו" הוא אומר. הוא מרגיע כשהוא מציין שגם הלחימה הצה"לית מתפתחת: "יש המון העברת מידע בין היחידות ואנחנו מפיקים לקחים מיחידות אחרות".

סיאג מדגיש את המאמץ הבלתי פוסק של הגדוד: "אני לא מוריד את הרגל מהגז. הגדוד נלחם יום ולילה, זה לא שבלילה הוא הולך לישון, יש רציפות. נתנו לי את הכלים לעמוד במשימה, גם מודיעין וגם לצורך השמדת המנהרות קיבלנו את כל מה שצריך. זה חסר תקדים". לדבריו, "הגדוד היה שותף אישית להשמדת שלוש מנהרות וגם להתמודדות עם האויב שנמצא בתוכן ומעליהן".

רון סיאג מגד 75 (צילום: דובר צה''ל)
רון סיאג מגד 75 (צילום: דובר צה''ל)

"המטרה שלנו היא להשיב את הביטחון לתושבי העוטף ולתושבי ישראל, ולהחזיר את החטופים הביתה" הוא אומר ומבטיח: "אנחנו נשמיד כל גרגר כדי לעשות את זה. המלחמה תסתיים כשחמאס יוכרע. בוודאי בכובע שלי כמפקד שצריך להיות בשליטה על היכולות הטקטיות שלו. אני כמפקד גדוד 75 ואחרי כל הלוחמים והמפקדים אנחנו עושים הכול כדי להשיב את הביטחון לישראל והשיג את הכניעה של החמאס".

סיאג מסכם את תחושותיו: "אני מרגיש במלחמת העצמאות, צריך שנהיה עם חופשי בארצנו. וזה יבוצע על ידי הכרעת חמאס והשבת החטופים הביתה. אנחנו לא נשוב ולא ננום עד שנשיג את זה".