מגזין "בלומברג" דיווח לפני כיומיים (שני) כי חטופים ששוחררו מהשבי בעזה ומשפחות של אזרחים אמריקאים שנרצחו, שוחחו עם תובעים וסוכני FBI בחודשים האחרונים, כך מפי אנשים שמכירים את החקירה. במטרה לייצר "ציר זמן" וכרונולוגיה מסוימת וכן לזהות מי ביצע את החטיפות, לדברי המגזין, חלקם נסעו מישראל והראו לארגון סרטונים וכן הודעות טקסט. בחקירה מעורבים תובעים ממשרדי פרקליטות ארה"ב בניו יורק, וושינגטון והמדור ללוחמה בטרור של משרד המשפטים במדינה.

כמו כן, למרות מאמציה כמתווכת, נבחנה גם קטאר ביחד עם איראן בנושא, ונבחן האם מימון הגיע או היה בעל זיקה גם מהמוסדות הפיננסים של ארה"ב או מנכסים במדינה, אמר אחד האנשים למגזין "בלומברג". 

בזמן שהמשלחת הישראלית בקטאר - התפתחות משמעותית מתרחשת בעזה

מטה ה-FBI (צילום: רויטרס)
מטה ה-FBI (צילום: רויטרס)

לפי הדיווח, משרד המשפטים האמריקאי חוקר ניצולים של אירועי השבת השחורה במטרה לבנות תיק נגד חמאס ותומכיה הכספיים, ואת פעולות הטרור שלהם. כזכור, ההתמקדות בארה"ב היא מול הרשות הפיננסיות שמימנו את ארגון הטרור.

 דובר משרד המשפטים בארה"ב סירב להגיב לידיעת המגזין. לפי המגזין, כ-31 אמריקאים נהרגו בשבעה באוקטובר ושישה נוספים נשארו בשבי.

נזכיר, כי בארצות הברית נעשה כעת מאמץ רב כדי לעצור את מקורות המימון של חמאס. בינואר, תוכנית התגמולים לצדק של משרד החוץ בארצות הברית הודיעה כי הם מציעים פרס של עד 10 מיליון דולר עבור כל מידע שיוביל לשיבוש המנגנונים הפיננסיים של ארגון הטרור חמאס. המחלקה כי היא מחפשת מידע על חמישה אנשים שהגדירה כתומכי טרור וכמסייעים פיננסים לחמאס: עבד אלבסיט חמזה אלחסן ח'יר, עאמר כמאל שריף אלשאווה, אחמד סאדו ג'הלב, וליד מוחמד מוסטפא ג'דאללה ומוחמד אחמד עבד אלדיים נסראללה.

דגל חמאס בהפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
דגל חמאס בהפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)

כמו כן בתחקיר מקיף שפורסם ב"ניו יורק טיימס" בדצמבר האחרון, נראה כי בפנקסי חשבונות שנגנבו מבכיר חמאס, נרשמו נכסים בשווי מיליוני דולרים. חמאס שלט בחברות כרייה, חוות, בחברות בנייה בסודן, גורדי שחקים באיחוד האמירויות ונכסים וחברות נדל"ן הנסחרות בבורסה הטורקית.

במשך השנים אף לא אחת מהחברות שהופיעו באותם פנקסים שנגנבו מבכיר חמאס לא עמדו בפני סנקציות מארה"ב או מישראל. איש לא קרא באופן פומבי לסגור את אותן החברות שהזרימו סכומי עתק לארגון הטרור. התחקיר הציג בנוסף כי בכירים ישראלים ואמריקאים לא הצליחו "לתעדף" את המודיעין שנגלה לנגד עיניהם, המראה כי עשרות מיליוני דולרים זרמו לחמאס, בדיוק ברגע שבו הכין את המתקפה.

בתחקיר נוסף שפורסם בינואר ב"וול סטריט ג'ורנל", פורסם כי האדם המרכזי שעומד כיום במרכז המערכת הכלכלית המשומנת שמזינה את פעילות חמאס הן ברצועת עזה והן בחו"ל הוא זאהר ג'בארין, פעיל טרור מרכזי בן 55 ומי שנחשב לאחראי על "תיק" הקשר הפיננסי שבין חמאס לאיראן.