לוחמי גדוד הסיור של חטיבה 5 נקראו השבוע שוב למילואים בפעם השלישית מאז 7 באוקטובר. תחילה הם נלחמו 160 ימים ברציפות בעוטף עזה ואחר כך בתמרון הקרקעי. בחודש ספטמבר הם יקראו לעוד כחודשיים של מילואים. בינתיים הם מתאמנים בצפון למקרה שידרשו להילחם מול חיזבאללה.

לפנות בוקר ישבו הלוחמים והמפקדים על טרסה באחד השטחים הפתוחים בגליל המערבי, הפוגה בין מהלך אחד של התרגיל שהחל לפני שלושה ימים ולקראת המשך התרגיל שיימשך עוד זמן.

"אתם האוויר לנשימה שלי, יודע שאתם גאים בי שם למעלה": בנם של נועה וניר סופד
טיל במשקל חצי טון מוכן לשיגור לעבר ת"א: הסודות של חיזבאללה נחשפים

הלוחמים עם פקל״ים מלאים על הגב. החולצות מוכתמות בזיעה שכבר לא מצליחה להיספג בשל המאמץ הממושך של התרגיל הצבאי.
הלחימה בגבול הצפון אמורה להיות שונה בתכלית מהלחימה בעזה. בצה״ל יודעים זאת ולכן הם מבצעים סדרת אימונים לכלל הכוחות שיתמרנו בלבנון. כעשרים חטיבות כבר ביצעו בשבועות האחרונים תרגיל חטיבתי הכולל את תרגול מימוש התוכניות של כל יחידה ויחידה בלחימה בחזית הצפונית.

את מהלך התאמת הלחימה לזירת הצפון ליחידות השונות מבצע המרכז לאימוני היבשה (מל״י), בפיקודו של תא"ל קובי הלר. "אנחנו מבצעים ללוחמים שינוי תפיסה והכנה ללחימה בלבנון. בעזה הלחימה הייתה בתצורה שונה הן בהיקף ועומק התמרון לכל יחידה. יכולות האויב בצפון שונות הן ברמת המממנות, האמצעים, וסדר הכוחות. גם סוגיית הקרקע הן שונות בין הצפון לדרום. כל זה מחייב אותנו להביא את הלוחמים לכאן לתא השטח הצפוני להתאמן באופן הכי קרוב למה שהם עתידים לפגוש בלחימה בלבנון״, אמר לנו גורם בכיר.

קצין בכיר נוסף מסר: "אנחנו ערוכים וממתינים לכניסה ללבנון. למרות שכל חייל בחטיבה עשה פעילות של יותר מארבעה וחצי חודשים בעזה עם כל המשמעויות לכך אנחנו מוכנים לשריקת קריאה כדי להתייצב. האימון השבוע הוא משמעותי ללוחמים ולמפקדים. מה שהיה בעזה בתצורת לחימה אנחנו משאירים בעזה ולומדים עכשיו בכל הרמות של החטיבה, ממני כמח״ט המג״דים והממפ״ים ויתר המפקדים והלוחמים, את התפיסה של הלחימה הצפונית. השוני הוא גדול ורחב, אתן דוגמא קטנה. כל הלילה הכוחות הלכו בשטחים פתוחים בסבך, בצמחיה גבוהה. הקרקע היא סלעית על רכסי הרים, הצעידה היא קשה, הצמחים מכים על פני הלוחמים. זה בדיוק מה שיפגשו הלוחמים מעבר לגבול הצפוני ואת זה הם לא פגשו בלחימה בעזה שהייתה ברובה בשטח בנוי וצפוף. גם הממדים כאן הם גדולים בהרבה. עומק התמרון גדול בהרבה מעומק התמרון בעזה".

עזבו את החיים שלפני והתייצבו למשימה (צילום: אבי אשכנזי)
עזבו את החיים שלפני והתייצבו למשימה (צילום: אבי אשכנזי)

אל״מ בקבני דותן, מפקד אימון מרכזים לוגיסטיים במל"י: "יש כאן המון סוגיות. התמרון זמני, פינוי הפצועים יהיה שונה. כמות מסוקי הפינוי הזמין תהיה קטנה יותר, יכולות העברת תספוקות תהיה מורכבת הרבה יותר. חשוב לנו שהלוחמים יתאמנו על שדה הלחימה הבא שהוא שונה מהלחימה שהם הורגלו אליה בעזה בתשעה חודשים האחרונים".

מפקד החטיבה אל״מ טל מתלווה לפלוגת הסיור בדרך לבצע תרגיל הפקעה של מערכי אויב במטרה להגיע אל כפר מיושב באזור הררי אשר נשלט על ידי חיזבאללה. 

"האתגר שלנו כלוחמים הוא במיצוי הקרב על ידי שילוב מושלם של חי״ר, שריון, הנדסה ומאמץ איסוף. מה שלוחמי המילואים של החטיבה וכלל יחידות הלוחמות בצה״ל עברו בתשעת החודשים זה מטורף. היום ברור לכולם שצה"ל לא יכול להכריע מערכות בלי אנשי המילואים. לוחמי המילואים השתתפו בכל הקרבות המורכבים. הם מביאים איתם בגרות, מקצוענות, ניסיון רב. הלחימה הממושכת בעזה העניקה לנו יכולות מקצועיות שלא היינו יכולים לרכוש בשום אמון. הלחימה הקפיצה פי כמה וכמה את החוזק של צה״ל, של היחידות. עם כל הקשיים בבית, בעבודה, בלימודים, הם יתייצבו כאן בצפון בלי למצמץ. ברגע שתשמע השריקה החבר'ה מייד ילכו לבצע את המשימה. רק צריך להחליט. אני מאמין בהם ואוהב אותם מאוד אחד אחד", אמר המח״ט אל״מ טל קורצקי.

בחזרה ללוחמים העייפים לאחר שלושה ימי אימון עם שעות שינה שאפשר לספור על אצבעות יד אחת. מפקד הגדוד יעקב סמיט הוא עורך דין מצליח בחיים האזרחיים אבל מאז 7 באוקטובר הוא כבר לא לוקח לקוחות חדשים. "אני מחויב לחיילים, אני כל כולי איתם, עסוק בגדוד", אמר.

הלוחמים נחושים למרות הקושי אבל אצל כולם עולה השיח הקשה על איך שוב החברה הישראלית חזרה לשיח פלגני כמו לפני 7 באוקטובר. על איך הפוליטיקאים "עושים עליהם סיבוב".

רס״ב אלי כהן קשר המג״ד אמר בזעם: "כואב לי לראות את החיילים הצעירים שהם סטודנטים. הממשלה הבטיחה להם סיוע בשכר הלימוד ואז בתחילת השבוע התברר כי אין כיסוי להבטחה וזה כואב".

לוחמי גדוד הסיור של חטיבה 5 (צילום: אבי אשכנזי)
לוחמי גדוד הסיור של חטיבה 5 (צילום: אבי אשכנזי)

ד״ר נדב פכלר סיים את לימודי הרפואה והוא בתקופת הסטאז'. בבית החולים בצבא הוא מפקד פלוגה. העובדה כי חצי שנה לא היה בסטאז' דוחה לו את תוכניות ההתמחות. בבית אשתו עם הילדים הקטנים מה שהביא את הוריה לעבור דירה בגלל המצב ולגור לידם כדי לסייע בגידולם.

סרן יעקב שטרן מספר על הקושי לשלב את הלימודים והמילואים וגם לדאוג לפרנסה שנעצרה בגלל המלחמה. מפקד הגדוד אומר כי בגדוד הוקמה קרן סיוע גדודית לתמוך ולעזור למי שמתקשה הן כלכלית והן במלגות. 

"לפעמים מגיעים אליי חיילים ואני צריך לתת להם תשובות לבעיות שנוצרו בעקבות המצב, ולפעמים אין לי את התשובות וזה הכי קשה עבורי", אמר.

שיח הלוחמים נמשך עוד דקות אבל אז בפרץ של אופטימיות סיפר המג״ד על התופעה הגדודית: "יש לנו בייבי בום בכל הגדוד. במהלך הלחימה מאז 7 באוקטובר הלוחמים יצאו לאפטרים להתרעננות ועכשיו אנחנו מבינים שהם חזרו לנו כשחלק גדול מהנשים הריוניות. בתחילת השבוע אפילו הייתה הלידה הראשונה של ילדי חורף 2023". אחד החיילים הצעירים סיפר כי המלחמה גם דחפה את הרווקים של הגדוד להתמסד: "רשימת החתונות היא ארוכה", אמר.