נציגי צה"ל הגיעו הבוקר (שני) למלון בים המלח שם מתגוררים מזה 9 חודשים מרבית תושבי קיבוץ בארי, שפונה מיושביו ביום ה-7 באוקטובר, לאחר מתקפת החמאס על ישראל והטבח שביצעו המחבלים ביישובי העוטף. המשפחות אמורות להיחשף לממצאים ולמסקנות התחקיר הצה"לי, שבחן את התנהלות הצבא בישוב ביום המתקפה וביומיים שלאחריו. גם כיום, התוצאה המצערת של המתקפה והמחיר הכבד, 101 נרצחים מהקיבוץ ו-11 חטופים, מתוך 30 שעדיין בשבי, יחד עם 24 אנשי כוחות הביטחון שנפלו בבארי, מטרידה ומסעירה.

מעריב שוחח הבוקר, טרום פרסום התחקיר, עם דורון צמח, חבר הקיבוץ ואביו של שחר ז"ל, חבר כיתת הכוננות של הישוב שנפל באותו יום על הגנת בארי. עבור דורון המפגש עם הקצינים שיבואו אליהם היום עם המסקנות, לא בהכרח יביא מנוח לנפשו.

דורון משתף אותנו ואומר: ״תחושה קשה, אנחנו במשך תשעה חודשים מנסים לנהל שגרה בתוך המציאות ולאסוף את עצמנו. זה יום מטלטל ללא ספק, כי אנחנו מקווים לקבל תשובות לשאלות נוקבות לגבי התנהלות בשביעי-שמיני-תשיעי לחודש בבארי". 

בית שנחרב בטבח בקיבוץ בארי (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
בית שנחרב בטבח בקיבוץ בארי (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

הוא סבור שלמרות ציפיותיו, לא יקבל תשובות לכל השאלות, "כי התחקיר מדבר על השביעי-שמיני-תשיעי, אבל איך הגענו לשביעי לחודש? איך צה״ל הגיע עם המכנסיים למטה?" הוא מוסיף ושואל: "מעבר לזה, כבר בתוך השביעי לחודש, למה לקח כל כך הרבה שעות עד שצה״ל הגיע לבארי? למה לקח עוד שעתיים מהרגע שהם הגיעו לבארי עד לרגע שהם נכנסו לבארי? למה חיילי מגלן נכנסו ואחרי מספר דקות התקפלו עם הזנב מתחת לרגליים וברחו? ולמה מסוק הקרב לא ירה על קבוצת המחבלים שהיו בתוך הקיבוץ, כפי שכיתת הכוננות ביקשה שהוא יעשה?"

דורות מוסיף: "בסופו של דבר אותה קבוצת מחבלים שהיו בתוך הקיבוץ, במה שאנחנו מכנים 'גן שעשועים ירדנה', הם אלה שכבשו את מרפאת השיניים והרגו את הבן שלי". 

 דורון מודה: "יש הרבה שאלות כואבות עכשיו, כל שאלה כזאת קשורה אישית להמון אנשים, משפחות אנשים שאיבדו את בני הזוג, ילדים, הורים, מאוד קשה". הוא טוען: "אני לא מצפה מהוועדה הזאת, זה לא המנדט שלה. אני מקווה שבמהרה בימינו אנו, ואני מתכוון במהירה, וועדת חקירה ממלכתית, לא ממשלתית, תקבל את המנדט לחקור את הצבא שלפני השביעי לחודש, ואת הדרג המדיני, ולהשיב- מה בעצם גרם לאותו יום ארור של השביעי לחודש והתוצאות הקשות שלו?"

אלחנן קלמנזון, עילם מאור, איתיאל זוהר בכניסה לקיבוץ בארי, 8.10 בשעה 08:00 (צילום: משפחת קלמנזון)
אלחנן קלמנזון, עילם מאור, איתיאל זוהר בכניסה לקיבוץ בארי, 8.10 בשעה 08:00 (צילום: משפחת קלמנזון)

דורון סבור ש"אם התחקיר יהיה כנה, מעמיק ואנחנו נראה שצה"ל הפך כל אבן, על מנת לחקור מה היה, זה יחזיר את האמון, כי האמון במערכת הצבאית ותחושת הביטחון לא קיימת". עם זאת, הוא אומר: "אם נראה שיש איזה ניסיון לטייח, להסתיר, כסת"ח כזה ואחר, זה יערער את תחושת הביטחון."

יש נושא שדורון מוטרד ממנו, "השאלה הגדולה שהפכה לסוג של אייטם, מה היה בבית של פסי? האם ההתנהלות של ברק חירם תקינה? הוא נהג נכון? האם זאת הולכת להיות הנורמה בצה״ל?"

עושה הרושם שהוא כבר חרץ דין בסוגייה, עוד טרם מסקנות התחקיר: "אני לא מבין איך ניסו להסתיר את כל מה שהיה בבית של פסי?", הוא תוהה, "איך ברק חירם יצטייר בעינינו, אם הוא יהיה האוגדיונר שלנו אם הוא יזוכה, מה במקרה הבא זה יהיה הנוהל? באים והורגים בני ערובה?".