בתחילת השבוע יירט חיל האויר טיל שיוט שנורה מתימן לעבר העיר אילת. הירוט בוצע במרחק לא קטן מחופי העיר הדרומית, מעל מימי מפרץ ים סוף. לאחר היירוט, צוות האוויר של מטוס "שביט" התכנס לתחקיר של כמה שעות בבסיס נבטים. "היה לנו לילה ארוך" סיפר סגן מפקד טייסת המודיעין של חיל האויר, או בשמה המקצועי ״טייסת הנחשון״, אשר הטיס במשך משמונה שעות את מטוס השביט ובעצם איפשר את גילוי הטיל, ששוגר ממרחק של 1500 קילומטרים לערך מחופי העיר אילת.

טייסת הנחשון היא זרוע מודיעין האוויר וכן החפ״ק האווירי של חיל האוויר, ואחת מיכולותיה היא טיסה למרחק הגדול ביותר מגבולות מדינת ישראל. הטייסת משמשת כ"עיניים של המדינה", או כפי שאנשים הטייסת מגדרים את עצמם ״המשקפת של המדינה״.

בתוך שעות: סמג"ד ובכיר בזרוע הצבאית של חמאס חוסלו  
"ניסיון קשה גם הפעם": הוריו של בניה שראל שלחו 3 בנים להילחם בעזה

מטוס השביט והעיטם בשירות חיל האוויר (צילום: דובר צה''ל)
מטוס השביט והעיטם בשירות חיל האוויר (צילום: דובר צה''ל)

הטייסת מורכבת משני סוגי מטוסים: ״עיטם״, שמטיס טכנולוגיות העוסקות ברובן בבקרה אווירית, ומטוס ״שביט״, שהוא מטוס עם יכולות איסוף מודיעין. בקרוב יוכנס מטוס שלישי בעל יכולות איסוף מתקדמות, "אורון".

בטייסת משרתים לצד הטייסים גם חיילים בסדיר ובקבע כלוחמי צוות אויר והם מפעילים את מערכות המודיעין והבקרה האווירית. סמ״ר ע׳ מראש העין הוא אחד מלוחמי האוויר של הטייסת. ״לא הכרתי את העולם הזה. בכיתה י״ב התחברתי בלימודים לאלקטרוניקה ולמחשבים והחלטתי להמשיך ללמוד י״ג וי״ד ולקבל תואר כהנדסאי אלקטרוניקה ומחשבים".

כשהגיע לצה״ל שובץ סמ"ר ע' לקורס טכנאי אלקטרוניקה. בסיור בבסיס נבטים הוא ראה טכנאים לבושים בסרבל טיסה ירוק זית ושאל את מפקדו לפשר הדבר. כך נחשף לתפקיד הייחודי ומיד הבין שזה מה שהוא רוצה לעשות בשרות הצבאי.

מסלול ההכשרה של טכנאי מוטס הוא מסלול ממושך הכולל טירונות, קורס טכנאים בחיל האויר, ואחר כך הליך הסמכה שנמשך שנה וחודשים. 
מעבר לחוש טכני מפותח ובריאות תקינה, הנדרשים מכל איש צוות אוויר, אנשי צוות האוויר של טייסת הנחשון נדרשים לקור רוח ויכולת עבודה בתנאי לחץ קיצונים. הם אומנם אינם מספרים היכן טסו אבל בחיוך אומר ע׳: ״ אנחנו טסים לעיתים במשך 10 ו12 שעות בטיסה ואנחנו לא נוחתים במנהטן״. 

ע׳ מספר כי לא אחת הם טסים מעל כוחות מיוחדים הנדרשים לבצע משימות בכל מיני מקומות במרחב הרחוק מישראל. ״כשאני במשימה כזאת האדרנלין מואץ. אני יותר ערני, יותר חשדן, עושה את סדר הדברים יותר לאט ומדויק ממש כמו בטיסות הראשונות. כשאתה משלים את המשימה יש לך תחושת סיפוק. אתה מבין שאתה בפעילות שלך שומר על אנשים שלנו. לעיתים משתפים אותנו מראש לפעמים אנחנו יודעים תוך כדי״ אומר ע׳. 

בבית לא יודעים לעומק מה עושים לוחמי טייסת הנחשון, אלא רק בקווים כלליים ״כשאני נוחת אני מתקשר לאמא ואומר לה ׳אמא הכל טוב׳ והיא תמיד מנסה לדלות מידע. איפה הייתי, מה המשימה שבצענו, ואני אומר לה ׳אמא נדבר בבית׳״ .

בבית נתקל ע' לא אחת בסיטואציות מצחיקות, כך למשל כשמספרים על פעולה שלקח בה חלק, הוא תמיד מחייך ושותק. כשחבר משתתף בפעילות על הקרקע, רחוק מגבולות ישראל, הם מדברים על כך רק בעניים ובחיוך. הם כבר מבינים האחד את השני.

בליל 13 באפריל, לאחר שהתחילה מתקפת הטילים הגדולה ביותר על ישראל, בהובלת איראן ובהשתתפות החיזבאללה, החות'ים מתימן והמליציות השיעיות בעיראק, במסגרתה נורו מאות טילים ממוקדי שיגור מאיראן לכיוון ישראל, המריאו ע׳ וכל הטייסת לאוויר. ״זה היה לילה ארוך. הינו כל הזמן מול המסכים, עבדנו בלי הפסקה. מצד אחד זה היה מרגש בגלל גודל האחריות ומצד שני היינו בחוסר וודאות בשאלה האם הכל יצליח. כשנחתנו בבסיס במרכז הארץ, ראיתי את מטוסי הקרב ממריאים והרגשתי הכי טוב בעולם. ידעתי שסיימנו את הליך הגילוי ועכשיו הם הולכים לתקוף את המטרות שבאוויר״.

מטוסי הטייסת הם מטוסי מנהלים גדולים שעברו פירוק ובניה מחדש בתעשייה האווירית. כל התוכנה, המכ״מ ומערכות נוספות נבנו בתעשייה האווירית ובתעשיות הביטחוניות הישראליות. המטוסים מכילים מאות ואף אלפי מערכות כחול לבן. חלק גדול מהפעילות של הטייסת נעשה בהשקה לפעילות יחידת 8200 של אגף המודיעין בצה״ל.

בחזרה לנבטים. זמן קצר לאחר שמטוס השביט נחת מהפעולה הלילית אי שם במזרח התיכון, נעמד מטוס שביט אחר על מסלול ההמראה. מנועי הסילון נשמעו בשיא עוצמתם כאשר הוא החל בריצת ההמראה ועלה אל על בדרכו לעוד משימת איסוף, סיכול או אבטחה של פעילות עמוק בלב המזרח התיכון.