בבוקר יום שבת השבעה באוקטובר 2023, שמחת תורה, במסגרת מתקפת החמאס על יישובי העוטף אחד מהאירועים הקשים התרחש בקיבוץ כפר עזה. במהלך הטבח נרצחו בקיבוץ 64 בני אדם, ו-19 מבני הקיבוץ נחטפו לרצועת עזה. המחבלים שרפו ובזזו את בתי התושבים, ביצעו מעשי אונס ורצח וגרמו להרס נרחב. האירועים בכפר עזה היו חלק מהמתקפה הכוללת, שבה נרצחו 1,150 בני אדם ונחטפו 251 אנשים לרצועת עזה.

בעקבות האירועים הקשים, פתח צה"ל לאחרונה בתחקיר מקיף במטרה להבין את שאירע בישובים, להסיק מסקנות ולשפר את המוכנות לעתיד. התחקיר הראשון, שפורסם בשבוע שעבר, היה על האירועים בקיבוץ בארי, בעוד שהתחקיר על כפר עזה צפוי להתפרסם בהמשך. בצל פרסום מסקנות תחקיר בארי, גם תושבי כפר עזה לא נותרו אדישים וכמה מהם פתחו בפנינו את סגור ליבם. 

"מערכת המשפט הפקירה את רה"מ": נתניהו והשרים עלו להתקפה בעקבות הירי בטראמפ | הציטוטים המלאים   
החשש: טיל שיפגע בבית מלון - זאת אחת הערים המטווחות ביותר בישראל מארבע זירות   

כפר עזה לאחר ה-7 באוקטובר (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
כפר עזה לאחר ה-7 באוקטובר (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

התחקירים של צה"ל על אירועי השביעה באוקטובר מעוררים תחושות מעורבות בקרב תושבי כפר עזה. מצד אחד, יש תקווה שהמידע שייאסף יסייע להבין את מצבם של החטופים ויספק תשובות לשאלות הקשות שעולות. מצד שני, קיימת תחושת תסכול וחוסר אמון כלפי הרשויות וספקנות שההתנצלות תביא מרפא לכאבם של הניצולים והמשפחות השכולות. 

שי חרמש, בן ה-80, ששרד את הטבח אך איבד את בנו, אומר לנו: "התחקיר ממש לא עומד בראש דאגותיי, הוא לא ישיב לי ולנו את אשר אבד ולא יעסוק באחראים לאסון הנורא הזה - קברניטי המדינה שכל עיסוקם (כצפוי) הוא לנער מעליהם את האחריות לפיטומו של הנחש בהנחה שנחש שבע - אינו פוגע". 

רונית איפרגן, משתפת שהתחושות חלוקות בקיבוץ. היא אומרת: "אם המידע הזה יעזור לנו כדי להבין את מצבם של החטופים, אז אני מאמינה שזה מידע שהוא חשוב לנו. אם זה מידע שיעזור למשפחות להבין מה עלה בגורל היקרים שלהן, שלפעמים לא מבוסס ויושב על הרבה שמועות, אז יכול להיות שזה מאוד יכול לעזור לנו". 

רונית מציינת שיש אנשים שמעוניינים "לשמוע איזשהו סוג של התנצלות". היא מודה: "לי פחות תעזור ההתנצלות, אין לי אינטרס לשמוע התנצלות, אבל יש שאלות ותהיות שיש אנשים שזה מאוד חשוב להם להבין". 

בין השאלות שהיא מונה, למשל: "למה היו כל כך הרבה חיילים מחוץ לקיבוץ ולא פעלו ולא נכנסו? לקח לצה״ל המון שעות להיכנס לתוך הקיבוץ". או "למה לקחו לנו את הנשקים בכיתת הכוננות?" לדבריה: "כל הדברים האלה, חשוב מאוד להבין ואני לא בטוחה שיהיו להם תשובות". רונית מוסיפה: "תחקיר גם יכול ללמד להבא איך אתה מתגונן בהמשך. אולי אני אופטימית, אבל אני מאמינה שזה מייצר קצת תשובות". 

לרונית חשוב לומר: "כל מי שהיה בכפר עזה, מבחינת חיילים שהגיעו באופן אקראי, או ששלחו אותם, והיו הרבה כאלה, שוטרים, שממש הצילו את החיים של הרבה אנשים בקיבוץ, אנחנו בהערכה ענקית אליהם ואנחנו בקשר איתם". היא מדגישה: "זה חשוב לנו להוקיר אותם על מה שעשו בלי קשר לתחקיר של צה״ל".

חקירת מחבל שהשתתף בטבח בכפר עזה (צילום :תקשורת שב"כ)

לאורי אפשטיין, אביו של נטע אפשטיין ז"ל, תושב כפר עזה יש ציפייה "לשמוע ולקבל את התחקיר. הבירור המעמיק של העובדות בצורה מעמיקה ועניינית". הוא קובע, "זה ראשית התיקון" ומזהיר: "אם לא יהיה בירור רציני ומעמיק, אז יהיה משבר אמון גדול יותר ממה שהיה עד כה. לכן זה מאוד חשוב. אני מקווה שיעשו תחקור מעמיק".

אסנת קראוס מציינת שברמה האישית והרגשית היא חצויה. "מצד אחד, הרצון הטבעי אולי להבין מה קרה באותו היום, ומצד שני, תחקירים שמטבעם אמורים להיות יבשים ואובייקטיבים, עשויים לבטל מעשי גבורה שאולי ברמה הטקטית לא היו נכונים או מקצועיים, אבל באותו הרגע בתמונה המוגבלת שהייתה, זאת ההחלטה שהתקבלה". אסנת מוטרדת מכך ש"הדבר עלול לפגוע בזכר הנופלים ועלול לפגוע בלוחמים וברוחם".

אסנת מדגישה: "אני לא משתמשת במילה הפקרה, בטח ובטח לא כלפי החיילים שלנו".