לראשונה מאז החלה המלחמה לפני למעלה מתשעה חודשים. ישראל נמצאת בצומת דרכים, כשהיא יכולה למנף את המהלכים הצבאיים שביצעה במהלך הלחימה.

ראשית, חמאס נמצא כעת במצוקה אמיתית. שנית, חלון ההזדמנויות המצומצם להחזרת החטופים נפתח, וזאת כנראה לפרק זמן מוגבל מאוד. שלישית, בפעם הראשונה, מדינה כמו מצרים מעורבת בניסיון לקבוע הסדרי ביטחון, בגבול בין מצרים לרפיח. ומעל הכל, מערכת הבחירות בארצות הברית יוצרת אקלים נוח לישראל, שבו יכולה ישראל לקבל גיבוי אמריקאי בנושאים אסטרטגיים, וזאת למרות משבר החימושים. 

החטופה שחזרה מהשבי: "הבנות הפצירו בי - תספרי הכל, רק שלא ייגעו בנו שוב"
כפסע מהשלב הבא: חמאס מנסה להתאושש - צה"ל מכין לו תגובה ראויה

האחיזה של צה״ל כרגע בציר פלדלפי היא בהחלט משמעותית ברמה הטקטית. היא חונקת את חמאס ומנתקת אותו מהעולם החיצון. מונעת את תעשיית ההברחות והתחמשות. מבחינתו ציר צינור החמצן, הפך לציר מוות עבורו.

תיעוד מפעילות יחידת אגוז ברצועת עזה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

יחד עם זאת, אחזקת ציר פלדלפי יכולה ליצר לצה״ל אתגרים משמעותיים לאורך זמן. בסופו של דבר, הציר יהפוך למוקד לחימה ותקיפות גרילה מצד מחבלי חמאס, ג׳יאהד איסלאמי ובכלל מחבלים ללא שיוך אירגוני.

כל אחזקה של צבא באופן סטטי באזור כבוש יוצר מרשם לפגיעה בכוחות הצבאיים במקום. כך היה ברצועת הביטחון בלבנון בשנות ה-90, וכך קרה לאמריקאים בעיראק, ולצה"ל עצמו, כשכבר החזיק בעבר בציר פילדלפי. זאת, כשמנהרות שנחפרו תחתיו ושימשו להברחות, ומנהרות תקיפה הקריסו מוצבים של צה״ל. 

בפיקוד דרום הגיעו מוכנים לתמרון בפילדלפי. מבלי לדעת מראש מה יעלה בסוף יום עם הציר, בצה״ל פעלו מיד עם התקדמות התמרון לתחזק את הציר לטווח רחוק. פיצוץ מבנים וחישוף השטח, איתור מנהרות ונטרולן. כמו גם הכנסת מערכת סנסורים תת קרקעית לאור הציר בצד העזתי כדי לאתר חפיר.

תיעוד פעילות צה''ל ברצועת עזה 3.7.24 (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד פעילות צה''ל ברצועת עזה 3.7.24 (צילום: דובר צה''ל)

לסוגיית פלדלפי יש כמה חלופות לעתיד. צודק ראש הממשלה בנימין נתניהו, המבקש למנוע אפשרות שבה הציר ימשיך לשמש כצינור חמצן של חמאס. לא לצורך התחמשות ולא כסמל ריבוני.

לפני זמן סיפר מנעולן כי אין דלת שאי אפשר לפרוץ. לדבריו, ככל שהדלת ומערכות ההגנה יהיו כבדות יותר כך הצד התוקף יפעל באגרסיביות גדולה יותר. כך גם בסוגיית פלדלפי, שלא יספרו על סגירה של 100 אחוזים. גם מכלא אלקטרז, השמור ביותר שפעל בארה״ב, הצליחו שני אסירים לברוח.

בסופו של דבר, ארגוני הטרור ברצועה ימצאו כנראה דרכים לאתגר את מערכות החסימה והבידוד. העניין הוא שישראל צריכה מערכת הגנה, שגם אם תיפרץ לעיתים, הנזק יהיה בסדר גודל כזה שהיא תוכל לחיות איתו. 

לכן, בפני ישראל עומדת כעת הזדמנות שבה היא יכולה למזער משמעותית את מסוגלות הטרור בעזה. בין היתר, יש לבנות חומה תת קרקעית עם מערכות חישה המפוקחות על ידי ישראל. זאת, לצד בניה של גדר חכמה עם מערכות התראה, כשמעל הכל - נכונות מצרית ופיקוח אמריקאי. יחד עם זאת, יש לשמור בדרך קבע על יכולת תגובה מהירה של צה״ל, להגיב באש לכל ניסיון לבצע הפרה של כללי הביטחון.

כמו כן, ציר פלדלפי משמש כיום כמנוף להחזרת החטופים. כעת, ישראל צריכה לקבל החלטה אסטרטגית אמיצה. איך פועלים לקדם עסקה במהירות. כיצד פועלים לבנות את החומה התת ועל קרקע בציר. וכיצד מונעים שקיעה צבאית בבוץ בציר פלדלפי, שיכול בנקל להפוך ל״ציר מוות״.