מג״ד קדם, סא״ל ביאני ח׳יר, בן 33, התגייס ב-2009 לגדוד שחר, שם שירת במגוון תפקידים. במבצע ״צוק איתן״ נכנס כמ״פ לעזה עבור כוננות חילוץ לכוחותינו, הוא פעל שם יחד עם חטיבות החי"ר והיה מכפיל כוח משמעותי למשימות פריצה וחשיפת תשתיות טרור. בין תפקידיו שירת גם כממ״ג מתקדם בבא״ח העורף, לאחריו יצא לקורס מג״דים במכללה לפו״ם.

בנוסף, הוא לקח חלק במשלחת החילוץ שיצאה לטורקיה והשתתף במספר חילוצים מוצלחים. באוגוסט האחרון נכנס לתפקידו כמג״ד 'קדם' בחטיבת החילוץ וההדרכה. תחת הגדוד ישנן שלוש פלוגות- קרן, דוד ומגן. 

התגובה שוברת הלב של קיבוץ ניר עוז לנתניהו: "הם כבר לא יוכלו לחלוק עליך"
ההספד קורע הלב של קרובת המשפחה: "אחרי תשעה חודשים יש יותר שאלות מאשר תשובות"
מאוטוסטרדה לקטסטרופה: חמאס בנה במו ידיו את מלכודת המוות שלו

מאז מבצע ׳צוק איתן׳ חלף עשור שבו החטיבה גדלה ובפעם האחרונה שהיא נדרשה להיכנס לעזה, במסגרת מלחמת 'חרבות ברזל', נכנסו ארבעת הגדודים הלוחמים שביניהם גם לוחמות, והביאו להישגים משמעותיים בחילוץ בתמרון ובחשיפת תשתיות טרור ובכלל זה הגדוד גם לקח חלק בחשיפת המנהרות בתוך בית החולים שיפאא׳. כיום הגדוד תופס קו בחטמ״ר בנימין וכל יום יוצא לפעילויות התקפיות בכדי להגן על תושבי הגזרה. ביאני מאורס וגר באבו סנאן.

ביאני ח׳יר (צילום: דובר צהל)
ביאני ח׳יר (צילום: דובר צהל)

שאלנו אותו, בתור מישהו שהיה כבר בעזה, במבצע צוק איתן, מה השתנה שם במקום? ומה השתנה בין המלחמה הנוכחית לקודמת?  ביאני מציין ש"מטרות המלחמה ומטרות הפעילות הן שונות. צוק איתן היה שונה בתכלית, זה היה מבצע מוגבל. עכשיו הגענו לעומקים שלא הגענו אליהם בצוק איתן". הוא גם סבור ש"האויב השתנה. האויב השתנה בהיבט חשיבות, מוכנות שלו, וראו את זה". 

מבצע צוק איתן (צילום: פלאש 90)
מבצע צוק איתן (צילום: פלאש 90)

לדעתו השתנתה גם מה שהוא קורא: "השייכות האופרטיבית", הוא מסביר: "בצוק איתן היחידות שלנו לא היה מוכרות כמעט לצבא הגדול. החטיבה הזאת חוגגת עשר שנים. תוך עשור, הפכה להיות חטיבה מרכזית בצה"ל, ואנו מביאים יכולת שלאור האיומים הקיימים, היא נדרשת". ביאני אומר: "לא אתפלא אם בעתיד הקרוב ולאור חרבות הברזל, תהיה עוד חטיבה סדירה כזאת". עוד הוא מציין, "שהלחימה והצבא בכללי השתנו באמל"ח. האמל"ח יותר מדויק ואמין. יותר איכותי ויותר יעיל". 

לדבריו, "דרג הביניים שנלחם בעזה הוא המ"פ. בצוק איתן הגענו לעזה להילחם ללא ניסיון רב". כיום זה אחרת: "נכנסו לעזה על ביטחון מלא, ידעתי לקראת מה אני הולך. ידעתי להוביל את האנשים שלי". 

שאלנו אותו, איך הוא רואה את המלחמה הזו מסתיימת? ביאני השיב, "אני חושב שצה"ל מוכיח יום אחרי יום, שחילוץ החטופים הוא הראשון במעלה. בראש סדר העדיפויות. צה"ל משקיע מאמצים רבים מודיעיניים ומבצעים מתקיימים ומצליחים. זו ההוכחה לכך שהדבר אפשרי וצה"ל יכול להגיע לכל מקום". למג"ד קדם ברור שהחזרת החטופים זו אחת ממטרות העל. הוא משדר אופטימיות ואומר: "כמפקד בצבא ומי שנלחם כבר תקופה ארוכה, אני מעריך שיהיו עוד הצלחות ואני מאמין בצבא וביכולותיו". 

תיעוד פעילות צה''ל ברצועת עזה 3.7.24 (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד פעילות צה''ל ברצועת עזה 3.7.24 (צילום: דובר צה''ל)

סא"ל ביאני מצייר עתיד טוב יותר: "כמפקד בכיר מזה הרבה שנים, אני מעריך שהמלחמה הזו תיגמר בביטחון. מי שהיה ברצועה מבין את גודל האפקט". הוא ממשיך ואומר: "כשהדבר הזה יגיע, אנחנו ערוכים לכל משימה ותרחיש ואנחנו יודעים להתמודד עם כל אתגר, גם משהו שיפתח בצפון או כל חזית אחרת. לזה אנחנו מכינים את היחידות". מערך המג"דים לתפיסתו הם המשפיעים המרכזיים על מוכנות היחידות, "זה מה שאנחנו עושים ביום יום, בתקופות בין הלחימה, היחידות מוכנות ואנחנו נעמוד בכל משימה עד הניצחון", הוא מבטיח.