"אין מקום שהוא רחוק מדי". זהו הסלוגן של יחידת האיסוף 636 של פיקוד המרכז. אלא שמאז ה-7 באוקטובר, היחידה פועלת לא רק ברחבי יהודה ושומרון והבקעה, אלא אנשיה מובילים בלחימה בעוטף עזה ובתמרון הקרקעי החל מהזירות בעזה, כאשר במקביל צוותים של היחידה פועלים בגבול הצפון.

רק בתקופה האחרונה הצליחו לוחמי היחידה לסכל בשטחי איוש 85 מחבלים, כאשר 35 מהם חוסלו לרוב בקרבות פנים אל פנים. אחת החוליות שסוכלה אחראית לביצוע הירי לעבר קו התפר ליד בת חפר. הלוחמים מנעו עשרות פיגועים שכוונו לעבר ישובים ישראלים באיו"ש וכן פיגועים על צירי התנועה.

צביקה יחזקאלי מסביר: אסור ללכת עכשיו לעסקת חטופים, נשאר עוד דבר אחד
שני חיסולים בלבנון תוך שעתיים; תקיפות בעומק המדינה

כך למשל, לפני ימים חיסלו הלוחמים חוליה אשר עמדה לבצע "פיגוע משיכה" בסמוך לכביש 443. הפיגוע היה אמור להתבצע באופן של השלכת בקבוק תבערה לעבר כלי רכב בכביש, ובמהלך ביצוע מרדף וסריקות של הכוחות אחריהם התכוון המחבל לפגוע בכוחות. לוחמי האיסוף 636 זיהו את התארגנות החוליה בסבלנות, ונערכו לסכל אותה עוד בטרם ביצעו את השלכת הבקט"ב לכביש.

הבוקר, במעמד מפקד פיקוד המרכז האלוף אבי בלוט ומפקד אוגדת איו"ש תת אלוף יקי דולף, העביר מפקד הגדוד סא"ל ב' את הפיקוד למחליפו סא"ל א'. גדוד האיסוף מורכב משני מערכים: מערך התצפיתניות ומערך איסוף ולחימה.

טקס החלפת תפקידים 636 (צילום: דובר צה''ל)
טקס החלפת תפקידים 636 (צילום: דובר צה''ל)


סא"ל ב' סיכם שנתיים בתפקיד מפקד הגדוד באחת התקופות הכי מורכבות: מבצע "שובר גלים", ומאז ה-7 באוקטובר לחימה בשלוש חזיתות.

"התצפיתניות הן מרכזיות בהגנה. יש להן תרומה מכרעת למאמץ הסיכול. באיו"ש הן מקבלות את כל המענה, הן ברמת הפרט והן בצרכים היחידתיים. התצפיתניות הן בנות מדהימות, עושות עבודה חשובה גם באיו"ש וגם לאורך הגבול המזרחי וגם בקו התפר", אמר סא"ל ב', וסיפר כי מיד לאחר הפרסום, לפיו התצפיתניות בגבול עזה העבירו התרעות אל הדרג הפיקודי המבצעי, לא התייחסו לדברים שהעלו התצפיתניות, הוא מיהר לכל 18 החמ"לים בגזרת פיקוד מרכז: "עברתי בין כולן ושאלתי האם קרה אירוע שבו הן העבירו תמונת מצב למה שהן ראו ומישהו לא התייחס? התשובות היו שליליות", מספר סא"ל ב'.

ה-7 לאוקטובר תפס גם את היחידה בהפתעה. מפקד הגדוד בילה את החג בבית הוריו באשדוד. "אני מתעורר מהאזעקות והטילים. אני פותח את הטלפון הנייד ורואה את הסרטונים של הטנדרים בשדרות. אני משאיר את המשפחה בממ"ד וממהר להגיע ליחידה. בכניסה לבסיס כבר אלפי חיילי מילואים", אמר סא"ל ב'.

לדבריו, היחידה התארגנה מיד לאירוע לחימה באיו"ש, אבל במקביל הוא החליט להקפיץ שלושה כוחות של לוחמים ללחימה בעוטף: לנירים, מפלסים, בארי ולכפר עזה. הכוחות של היחידה סייעו לייצר תמונה רחבה לכוחות בלחימה בישובים. "משם הצטרפנו לתמרון לתוך עזה. הכוחות פעלו ב-12 צק"חים תחת ארבע אוגדות. אנחנו מצאנו בכל מקום בשל הרלוונטיות של היכולות של היחידה.

היום אני אומר שכל כוח שרוצה להתקדם בתמרון צריך את הכלים שלנו אשר צופים קדימה. אנחנו עובדים בצמוד לזיק (כטב"ם תוקף של חיל האוויר). אנחנו מזהים מחבלים וזיק תוקף ומשמיד. באופן כזה חיסלנו מאות מחבלים בעזה. כל יום אני מקבל טלפונים ממג"דים ומח"טים בלחימה שמבקשים עוד צוותים של היחידה. הם אומרים לי 'בלי הלוחמים שלך - אנחנו עיוורים'. חיילים יפגעו, יהרגו. אנחנו העיניים של הכוחות", אמר סא"ל ב'.

יחידת האיסוף 636 (צילום: דובר צה''ל)
יחידת האיסוף 636 (צילום: דובר צה''ל)


היום מותר לספר כי במבצע "ארנון", הכוחות הכירו את השטח בו הוחזקו ארבעת החטופים כאילו ביקרו בו פעם אחר פעם. את המידע האינטימי על תא השטח סיפקו לוחמי 636. במשך חודש וחצי לפני המבצע הם החלו, בעזרת היכולות הטכנולוגיות הייחודיות, לעקוב ולנטר כל מה שנעשה בשני המתחמים בהם הוחזקו החטופים. הלוחמים ידעו אחרי מה הם עוקבים וידעו את גודל המשימה ולכן גם שמרו בסוד כמוס את פעילותם. "אין היום פעולה צבאית גלויה ואו סמויה שאנחנו לא לוקחים חלק בה", אמר סא"ל ב'.

כאשר עולה שאלת הטכנולוגיה בזירת הלחימה וההגנה, כמו בסוגיית ציר פילדלפי לאור האכזבה מחלקה של הטכנולוגיה בקרב ההגנה ב-7 באוקטובר, אומר סא"ל ב': "הטכנולוגיה חייבת לבוא ביחד עם הכוחות, הלוחמים. זה לא ולא זה. אלא השילוב אני צריך שמי שיפעיל את הטכנולוגיה הם האנשים עם ראש על הכתפיים. לא משנה כמה מצלמות תציב. בקצה אתה צריך את הלוחמים. החוכמה היא איפה אתה שם את הכח ואיפה את הטכנולוגיה".