כלי תקשורת בלבנון דיווחו היום (שבת) כי כטב"ם תקף רכב בכביש אל-חיאם-וזאני, סמוך לכפר בורג' אל-מולוכ שבדרום המדינה. על פי הדיווחים ישנם מספר פצועים בתקיפה, חלקם במצב אנוש. בהמשך נורה מטח כבד של כ-45 שיגורים לעבר יישובי הצפון וצפון רמת הגולן, פגיעה ישירה זוהתה במפעל בקיבוץ עמיר. לא דווח על נפגעים בגוף, נזק נגרם למקום. במקביל, שריפות פרצו בעמק הבכא שברמת הגולן בשל נפילות.

עם זאת, מירב תשומת הלב התקשורתית הופנתה בסופ"ש האחרון לפיצוץ הכטב"מ בתל-אביב שאירע לפנות בוקר שישי. שוב, למדו תושבי הדרום והצפון שלאירוע בודד ב'מדינת תל-אביב' משקל עודף למול אירועים רבים ושיבוש שגרה וצער רב הכרוכים בהם, המתרחשים בפריפריה.

הפיצוץ בתל אביב: תושבי הדרום מתוסכלים - "מבינים שאנחנו סוג ב' גם בחיי אדם"
על סף תהום: המערכה האזורית כבר מתדפקת על דלתנו

מאירוע הפיצוץ בתל אביב (צילום :נועם פלקאסא/TPS)

ממטה נלחמים על הצפון המייצג מאות משפחות מפונים נמסר: "כבר חודשים אנחנו מתריעים שדלת הממ״ד של המדינה נפרצה, שזה יגיע גם למרכז הארץ, ושמדיניות רופסת מזמינה צרות.  הבוקר התעוררנו למציאות עגומה של תקיפה ללא אזעקות במקום שאנחנו לא רגילים- בתל אביב. הגיע הזמן שמדינת ישראל תיקח אחריות ותפעל ביד קשה להגן על הגבול, והדבר יביא את השקט והביטחון שזקוקים לו בכל הארץ".

ריטה בן יאיר, תושבת שלומי, אשר מפונה לירושלים: ״תושבי הצפון חווים 24/7 פיצוצים של כטב״מים על ראשיהם, ישנם אירועים ביטחוניים שכבר לא מדווחים בתקשורת, אנשים נהיו אדישים לכך. התושבים שנשארו ביישובים בגבול הצפון ולא מפונים - מפוחדים מדי יום. אף אחד לא מבין את הפואנטה - בסופו של דבר, לאט לאט המצב יגלוש ויחמיר לכל הארץ, ובלילה של חמישי ראינו רק דוגמה לכך".

"אנחנו במלחמה אבל אנשים מנותקים ממה שקורה, אנשים מנתקים את עצמם מהצפון, ממשיכים את החיים כהרגלם - בזמן שאלפי משפחות עקורות מביתן בגלל ירי חיזבאללה. בלי הכוח של כל עם ישראל - לא יווצר שינוי תודעתי. אנחנו תשעה חודשים במלחמה בצפון, חבל ארץ שלם נשרף מדי יום, אלפי משפחות שלא מפונות - חיות כל יום תחת התופת הזאת. הכטב״ם דפק בדלת בתל אביב ביום בהיר, וצריך להבין שזו המציאות היומיומית בצפון ולא להקדיש את תשומת הלב הציבורית והתקשורתית רק למרכז. אין לנו בית חודשים. מה שהכי עצוב הוא שהסכם כניעה עם חיזבאללה לא יגרום לו לפלוש רק לצפון -  אלא ישפיע על כל הארץ.  הדם של מי שחי במרכז הארץ כחול? זה לא דם של נסיכים, הדם של תושבי הצפון - שווה לדם של תושבים אחרים״.

יצחק גביאן, תושב קריית שמונה המפונה מזה 9 חודשים למלון בתל אביב, לא רחוק מהיכן שהתפוצץ הכטב״ם בעיר, כתב: "בצפון אזעקות ושיגורים ללא מנוחה, מטחים שרק חלקם מיורטים בהצלחה, הגליל מדמם ומרגליות שטוחה. ברגע שנורה כטב״ם על תל אביב, המדינה כמרקחה".

יירוטים בצפון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
יירוטים בצפון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

מורן דדוש, תושב גורן המפונה מביתו אמר כי ״המסקנה של היום הזה - היא שעם מדינת תל אביב לא מתחילים. היום יותר מתמיד, אנו מבינים שלאחר כטב"ם אחד בתל אביב - מטוסי חיל האוויר לפי פרסומים זרים - כבר הפציצו בתימן במרחק של כ-2000 ק״מ, ואנחנו פה כבר 9 חודשים בצפון - עם מאות כטב"מים ואלפי רקטות והתגובה רופסת. אנו שמחים שמתקיימים חיים ביתר המדינה - אך מה קורה איתנו?״, תוהה דדוש. ״אנחנו רוצים ביטחון - ולא רק תחושת ביטחון״.

הודעת פורום מגן עוטף לבנון, המייצג את התושבים הלא מפונים בגבול הצפון: "נפילת הכטב"ם בת"א מהווה התפתחות חמורה שמאיימת על ביטחון המדינה כולה. תושבי הצפון עוברים במשך למעלה מתשעה חודשים, יום- יום שעה-שעה, איומים וסכנות, ואנו מלאי תקווה שכעת ישכילו להבין שהגיע הזמן לפעול ולהפסיק את מדיניות ההכלה, את ההפקרות ואת אוזלת היד על חשבון חיינו וחיי ילדינו. אל לנו לנרמל ובכלל להסכים לצמד המילים 'שגרת מלחמה'. אזרחים נרצחים ביידי מרצחים זוהי לא שגרה, זו מלחמה!".

"אנו קוראים לממשלת ישראל לפעול בכל האמצעים הנחוצים על מנת לשים סוף לאי השלווה ולהגן על תושבי חבל הארץ הצפוני ועל ידי כך על המדינה כולה. אנו מבקשים לחזור, להזכיר ולהדגיש שביטחון הוא יסוד חשוב ביישוב הארץ ובשמירה על רווחתם של אזרחי ישראל. כולנו ראינו כיצד מדיניות ההכלה בדרום אשר החלה בירי ליישובים הסמוכים נמשכה לערים הסמוכות והסתיימה בתל אביב ובאסון הנורא ב-7.10. אינו מתקבל הדעת שמדינת ישראל חוזרת על אותה הטעות, והפעם מכיוון הצפון".

"אנו קוראים לממשלת ישראל לקחת אחריות, ודורשים לפתור באופן מיידי ויסודי את המצב הנוכחי ולהביא שקט וביטחון לאזרחי מדינת ישראל כולה - גם לאלה החיים בצפון, גם לאלו החיים במרכז וגם לאלו החיים בדרום. התרענו ממש לאחרונה שללא צפון חזק אין מדינת ישראל חזקה, והלילה קיבלנו גושפנקה לכך".

"אנו מבקשים להשתתף בצער משפחת הנרצח מפגיעת הכטב"ם ומאחלים ומייחלים לביטחון ולשלווה בהקדם לעם ישראל כולו, ושכל העקורים והחטופים יוכלו לשוב לבתיהם הבטוחים במהרה".