צה"ל מתחיל במבצע חיסוני פוליו לחיילים הנכנסים לעזה: בהמשך לדיווחים על הימצאות נגיף הפוליו ברצועת עזה, צה״ל ביצע בדיקות דיגום במרחבים שונים בהם התגלו שאריות נגיף הפוליו המדבק בשתיה או מגע עם הפה במים נגועים. בעקבות הממצאים, הוחלט בצה״ל ובתיאום עם משרד הבריאות, לחסן את הכוחות המתמרנים נגד הנגיף כדי לשמור על בריאות חיילי צה״ל ואזרחי ישראל.

חמאס לחוץ, החותי'ם ספגו מכה: ישראל הורידה לראשונה את הכפפות
"הפרסום בערוץ 12 היה מיותר ופגע בנו": בן שכול מניר עוז מגיב להדלפת התחקיר

אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, החל במבצע חיסונים רחב של כלל הכוחות המתמרנים בסדיר ובמילואים. חיסונים יתבצעו בהדרגתיות במסגרת ריענוני הכוחות. בנוסף, הכוחות הונחו לבצע פעולות שמירה על הגיינה אישית. בצה"ל מדגישים כי חייל שלא ירצה להתחסן לא יחוייב בכך. 

לצד מבצע החיסונים לחיילים, צה״ל פועל מול הארגונים השונים על מנת להכניס לרצועה חיסונים המיועדים לאוכלוסייה ברצועה. מתחילת המלחמה הוכנסו בשיתוף האירגונים הבין לאומים לרצועת עזה כ-300,000 חיסוני פוליו, אשר מספיקים למעל מליון אזרחים עזתיים.

בימים אלו מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן עומד בקשר עם הקהילה הבינלאומית על מנת לאפשר הכנסת מנות חיסון נוספות לנגיף הפוליו לתושבי רצועת עזה.

פוליו: שאלות ותשובות

מהי מחלת פוליו?
מחלה זיהומית הנגרמת על ידי נגיף מעיים בשם פוליו השייך למשפחת נגיפי "אנטרו וירוס" שחודר לגוף דרך הפה ומופרש בצואה.  

כיצד התגלה הנגיף?
משרד הבריאות עורך ניטור שוטף של מערכות הביוב בישראל לאיתור מחלות זיהומיות, כולל קורונה. מאז ההתפרצות האחרונה, ב-2013, לא אותרו רמות גבוהות של נגיף הפוליו.  בשנת 2022 התגלו מספר מקרי הדבקה בפוליו באזור ירושלים בקרב אוכלוסיה חרדית שאינה מתחסנת, בעקבות זאת משרד הבריאות החל בהשלמות חיסונים. עם זאת על פי הנתונים האחרונים כיסוי החיסונים בישראל אינו הרמטי, ועדיין ישנן אוכלוסיות לא מתחסנות, בעיקר באזורי ירושלים, בית שמש והמגזר הבדואי.

מי בסיכון לחלות בפוליו?
מי שאינו מחוסן ובהם תינוקות שטרם הספיקו להתחסן, אנשים בעלי דיכוי חסיוני ומי שהתחסנו בעבר והחיסון בגופם נחלש מסיבות שונוןת.

מה ההבדל בין נשא של מחלת הפוליו לחולה פוליו?
אדם יכול להיות מחוסן אולם יכול להידבק ואף להדביק אנשים אחרים בלי שהוא עצמו יחלה במחלה. חולה הוא מי שכתוצאה מהמחלה לוקה בשיתוק ילדים. רק אחד מאלף נדבקים יחלה במחלה עצמה. 

כיצד נדבקים בפוליו?
הנגיף חודר לגוף בהעברה המכונה "פקו-אורלית" - כלומר, כניסה דרך הפה של הפרשות צואה המצויות במזון או בידיים מזוהמות.

מהם תסמיני המחלה?
ביותר מ-90% ממקרי ההדבקה לא יגרום הנגיף לתסמינים כלשהם. בכ-10% מהמקרים יש תסמינים חולפים, ובהם חום גבוה, כאבי ראש וחולשת שרירים. באחוז אחד מהמקרים חודר הנגיף למערכת העצבים וגורם לשיתוק, לרוב ברגליים. במקרים נדירים עוד יותר גורם הנגיף לשיתוק של שרירי הנשימה ולמוות.

איך אפשר למנוע הדבקה בפוליו?
הדרך היעילה ביותר - חיסון. אמצעי חשוב נוסף הוא רחיצת ידיים במים ובסבון במשך כדקה לאחר יציאה משירותים, לפני מגע עם אוכל ולאחר החלפת חיתול לתינוק.

אילו חיסונים קיימים בישראל נגד פוליו?
קיימים שני סוגים. הראשון, חיסון מומת בזריקה הקרוי IPV הניתן בגילי חודשיים, ארבעה חודשים, שישה חודשים, שנה ובכיתה ב'. במקרה של התפרצות ניתן גם חיסון חי מוחלש בשם OPV  בשתי טיפות דרך הפה. בישראל אף שנמצאו שיירי נגיף במי הביוב בעזה, אין התפרצות.

האם אפשר לחסן את התינוק לפני גיל חודשיים?
לא.

מי יחוסן כעת?
צה"ל ומשרד הבריאות החליטו לחסן רק את החיילים הסדירים והמילואים הנכנסים לרצועה.

האם בני משפחה של חיילים קרביים הנכנסים לעזה צריכים להתחסן?
לא.

הבן שלי חייל קרבי וחוסן לפוליו. האם בני הבית צריכים להיזהר?
לא, החיסון שקיבל בנך מכיל חלקיקי נגיף מומת שאינם גורמים למחלה.

מה תופעות הלוואי לאחר קבלת החיסון?
תופעות הלוואי אם בכלל מופיעות הן קלות וחולפות תוך כמה שעות עד ימים, וכוללות אם בכלל - כאב או אדמומיות באזור ההזרקה, עליה קלה בחום, עייפות.

האם אפשר להתחסן באופן פרטי בתשלום?
לא, ואין בצורך בכך. משרד הבריאות מספק את החיסונים חינם לכל מי שטרם התחסן.

אני חושש שחיסון הפוליו בגופי נחלש, האם צריך להתחסן?
במקרים חריגים ניתן לבדוק את רמת הנוגדנים נגד פוליו בגוף בבדיקת דם הנקראת "סרולוגיה לפוליו". עם זאת, אין הנחיה לבצע את הבדיקה, ואין התפרצות של מגפת פוליו בישראל. 

האם צריך להרתיח את המים?
אין הנחיות להרתחת המים, הם בטוחים לשתיה בשטחי מדינת ישראל. מעבר לכך, הווירוס נמצא בדרך כלל בביוב ולא במי השתיה.