אחרי תקיפת צה"לית ראשונה כנגד החות'ים בתימן גוברת התעניינותם של הישראלים בארגון הטרור התימני. מי הם החות'ים? מדוע הם נגד ישראל? ולמה הם מהווים כאב ראש, בעיקר לסעודיה?

החות'ים בתימן מוכרים לישראלים כארגון טרור תימני, מעין זרוע מרוחקת של איראן וכמי שמשגרים מל"טים וטילים ארוכי-טווח על ישראל, בעיקר לאילת (ולאחרונה גם על תל-אביב) מאז פרוץ המלחמה בעזה. המראה שלהם הפך למושא ללעג ולא בכדי. 

תקיפת ראווה? מומחים טוענים: ישראל לא הנחיתה מכה קשה על החות'ים   
"לא יהיו קווים אדומים": החות'ים מאיימים בתגובה קשה לישראל  

תיעוד שיגורי הטילים של החותים בתימן (צילום :רשתות ערביות)

לא מצחיקים

הופעתם בלבוש הבדואי המסורתי נראית לנו מוזרה ואף משעשעת. הם לובשים מעין חצאית הנקראת "מַעוּז", נוהגים לשים בחגורתם מלפנים פגיון, סמל לגבריות המכונה בפיהם "גַ'נְְבִַּיה" (בלהג הסורי/פלסטיני: שִבְּרִיֵה). רובם מרבים ללעוס גת (בערבית ספרותית: קַאת, צמח הנחשב לסם) ולכן הלחיים של החות'ים נפוחות בכל התמונות המגיעות מתימן.

הם מרבים לחבר שירים ואוהבים לרקוד כשהם נושאים על עצמם כמויות של נשק (למשל אחרי השתלטות על ספינה). אך למעשה הם אינם משעשעים כלל, נהפוך הוא, מדובר בארגון אכזרי, שילוב של טרוריסטים ושודדי ים, המחונכים לשנאת יהודים ולשנאת המערב. הטרור שלהם אינו רק חיצוני, הם מפעילים משטרת צניעות וגורפים רווחים מגידולי הגת (הדורשים השקיה מרובה) על חשבון שאר הגידולים החקלאיים.

החות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
החות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

מה להם ולעזה?

החות'ים מנהלים קמפיין תמיכה בחמאס ברשתות החברתיות מראשית המלחמה בעזה, שכותרתו "אינכם לבד". במלחמתם הם לא רק מצייתים להוראת איראן לפתוח חזית דרומית מול ישראל, אלא מעוניינים גם להביך את העולם הערבי, ובראש ובראשונה את הממלכה הסעודית והאמירויות, השותקות ועומדות מנגד נוכח הלחימה של צה"ל בעזה.

מבחינה פנימית, ההצטרפות למלחמה בעזה מאפשרת לחות'ים לאחד את התימנים תחת הסיסמה הפופולרית של התמיכה בפלסטינים בעזה. יתר על כן, הכרזת המלחמה מסייעת להם להפנות את הזעם והתסכול של האוכלוסייה בתימן (הצעירה ברובה), הסובלת מעוני מחפיר ומתשתיות הרוסות, החוצה כלפי "אל-יהוד" האויב המרוחק. כך, הם מקווים, ישכנעו את ההמונים כי הבעיה אינה נעוצה בטבעם של החות'ים ובכישלונם החרוץ בניהול המדינה.  

מנין הם צצו?

הסיפור של החות'ים מתחיל עם אביו של מנהיגם הנוכחי, עבד אל-מלכ אל-חות'י, שנקרא בדר א-דין אל-חות'י. בדר א-דין היה איש דת שלמד באוניברסיטת קום באיראן והושפע מהמהפכה האיראנית ב-1979. הוא הביא את האידיאולוגיה של ח'ומייני למרכז השיעה הזיידית בעיר סעדה. 

כמו ארגונים אחרים המהווים פרוקסי של איראן, כוחם של החות'ים נשען על האוכלוסייה השיעית במדינה. השיעים בתימן (כ-40% מאוכלוסיית תימן המונה כ-40 מיליון איש) מרוכזים בצפון-מערבה של המדינה. מזרחה של תימן הוא ברובו מדבר שומם עם אוכלוסייה דלילה (מקום מסתור אידיאלי לפעילי אל-קאעדה ודאעש) וישנה אוכלוסייה סונית המרוכזת בדרום-מערב תימן. למדינה היסטוריה קשה של שתי מלחמות אזרחים, וכן פיצול לשתי מדינות עם שתי בירות - עדן בדרום וצנעא בצפון. השיעים שואפים להשיב עטרה ליושנה, ולשוב לתקופה של מאות השנים בהן שלט האִמַאם הזיידי על רובה של תימן. 

משפחת החות'ים הקימה את "אַנְצַאר אללה" ("תומכי האל", מזכיר את חיזבאללה = "מפלגת האל") והארגון ניצל את האנרכיה שנוצרה בתימן בעקבות "האביב הערבי" של 2011. כפי שאירע בתוניסיה, לוב ומצרים, המהומות וההפגנות נגד המשטר התפשטו לכל המדינה, הצבא התפרק והדיקטטור עלי עבדאללה צאלח, ששלט עשרות שנים במדינה עזב את השלטון.

החות'ים (צילום: REUTERS/Mohamed al-Sayaghi )
החות'ים (צילום: REUTERS/Mohamed al-Sayaghi )

החות'ים השתלטו על סעדה ועיר הנמל חודיידה, משם המשיכו לבירה צנעא. הם רוקנו את מחסני הנשק של הצבא התימני ומאז הם גם זוכים מאיראן לאספקת תמידית של נשק, מימון ואימונים של משמרות המהפכה (וכנראה גם של חיזבאללה – לבנון). מספר לוחמי אנצאר אללה מוערך בכ-200 אלף ובידיהם כל מגוון רחב של אמצעי לחימה מלבד מטוסים. איראן סיפקה להם, בין השאר, מל"טים ארוכי טווח מדויקים. 

ב-2015 החלה תנועה של הארגון השיעי דרומה, מה שעורר חשש כבד בסעודיה ומאמירויות, שהארגון השיעי ישתלט על העיר עדן ועל מיצרי באב אל-מנדב. מצב זה עלול היה לאפשר לארגון פרו-איראני לשלוט לחלוטין על חופש השייט, בעיקר לחסום את מעברן של ספינות הנפט מהמפרץ הפרסי מערבה. על כן, בלימת ההתקדמות של החות'ים הייתה חשובה לא רק להצלת סחר הנפט של נסיכויות המפרץ וסעודיה, אלא למניעת משבר נפט עולמי.

סעודיה יוצאת למלחמה

סכנת החות'ים הביאה את סעודיה לארגן ב-2015 קואליציה ערבית להצלת תימן, ששמה למטרה למגר את החות'ים ולהשיב את תימן לממשלה "החוקית" (כיום ממשלת עדן). ארה"ב ואירופה תמכו בסעודיה כי חשו מאוימים כלכלית. בשלב הראשון, נחלה הקואליציה הצלחה והתקדמות החות'ים נעצרה בצנעא. אלא שמטרת המלחמה המוצהרת - למגר את ארגון הטרור על ידי שילוב של כוחות קרקע מדרום תימן והפצצות אוויריות של הקואליציה – נכשלה כליל.

בעולם כולו גינו את סעודיה על ההרג של מאות אלפי אזרחים בתימן, הנחשבת למדינה הערבית הענייה ביותר. אחרי שמונה שנות מלחמה, התייאשה סעודיה מהסיכויים להכריע. סעודיה חידשה את יחסיה הדיפלומטיים עם איראן בראשית 2023, מה שסלל את הדרך להפסקת אש עם החות'ים, הנשמרת עד היום.

חיזבאללה - גזור הדבק לתימן

במובנים רבים מנסה ארגון אנצאר אללה של החות'ים לחקות את הדגם של חיזבאללה בלבנון. מלבד העובדה שהם נתמכים על ידי אותו הגורם – איראן, שניהם מרבים להשתמש ב"מַזְ'לוּמִיַה" – שיח המדוכאים העניים הניצבים בפני הרשע. כמו חיזבאללה, החות'ים הקדישו עשרות שנים לשטיפת מוח בקרב הציבור השיעי, על מנת לגייסו למאבק ב"שטן הקטן" (במקרה של החות'ים מדובר בעיקר בסעודיה), הנתמך על ידי השטן הגדול – ארה"ב.

הסיסמה של החות'ים המופיעה על דגלם, כוללת את הקריאה "מוות לארה"ב, מוות לישראל וקללה על היהודים". כמו חיזבאללה, פיתחו החות'ים מיתוס ניצחון. מבחינתם, הם ניצבו לבדם בפני הקואליציה הסעודית ושרדו (כמו "ניצחון" חיזבאללה בלבנון ב-2006 ששרד מול צה"ל). החות'ים פיתחו פולחן אישיות למנהיג עבד אל-מלכ אל-חות'י, המופיע בפני המונים על מסך ענק, בדומה להערצה לחסן נסראללה בלבנון.

לחות'ים ממשלת בובות שאינה נבחרת ופרלמנט – מראית עין של דמוקרטיה, אך למעשה הם שולטים בהחלטותיה של ממשלת עבד אל-עזיז בן חבתור בצנעא. גם חיזבאללה מפעיל קואליציה הכופה את החלטותיה על הממשלה בביירות. 

החות'ים (צילום: REUTERS/Mohamed al-Sayaghi )
החות'ים (צילום: REUTERS/Mohamed al-Sayaghi )

בשבוע שעבר, ציינו החות'ים את יום העאשורא (העשירי לחודש הראשון - מֻחַרַם), יום האבל השיעי לזכר רציחתו של חוסיין בן עלי, נכדו של מחמד נביא האסלאם. בעצרת המונים בכיכר מרכזית של צנעא קילל הדרשן השיעי את סעודיה – האויב הסוני וקרא: "יא קארוּן (=קורח) אל-עַצְר אבּן סעוּד, אַכְּבַּר חַ'אדִם לל-יַהוּד" (קורח של דורנו - בן סעוד, המשרת הגדול ביותר של היהודים!).

מבחינת החות'ים, סעודיה העשירה הינה שותפה מלאה של ישראל מאחורי הקלעים. גם בזמן הפסקת האש, ממשיכים החות'ים כל הזמן לאיים על הסעודיה ודורשים ממנה שתחדל מלשתף פעולה עם ישראל וארה"ב. תסכולם גם נובע מהעובדה שהם שואפים לשלוח מאות אלפי מתנדבים למלחמה בעזה, אך מבחינה גיאוגרפית, ניצבת הממלכה הסעודית בדרכם. 

אם למישהו היה ספק אם החות'ים/אנצאר אללה הינם ארגון תימני עצמאי או שהם פרוקסי (שלוחה) של איראן, הרי שקיבלנו את התשובה הברורה, כאשר מנהיגם עבד אל-מלכ אל-חות'י הצהיר באחד מנאומיו בזמן המלחמה בעזה, כי ארגונו עובד בתאום מלא עם ציר המֻקַאוַּמַה (=ההתנגדות: איראן, חיזבאללה והמיליציות הפרו-איראניות בסוריה ובעיראק). מאותם טעמים לא יכלו הסעודים להשיג הפסקת אש עם החות'ים לפני שחידשו את יחסיהם עם איראן.

תקיפות בתימן (צילום :רשתות ערביות)

החות'ים – בעיה לישראל, צרה גדולה לסעודיה

סעודיה חוששת כעת כי המתיחות בין החות'ים לבין ישראל תפתח מחדש את הזירה התימנית מולה, עם כל המשמעויות השליליות הכרוכות לכלכלת הממלכה. למחרת ההפצצה הישראלית על נמל חודיידה (כלומר בבוקר של ה-21 ביולי) הזדרז דובר הצבא הסעודי להצהיר כי הממלכה אינה מעורבת בשום התקפה נגד החות'ים ואינה מתירה למטוסי צה"ל לעבור דרך מרחבה האווירי.

הסעודים מודעים לעובדה שלחות'ים אין קווים אדומים. ב-2016 ירו החות'ים, בין אלפי הטילים ששיגרו על כל רחבי הממלכה, אפילו על מכה - קודש הקודשים של האסלאם. ב-2019 פגעו החות'ים (ולפי גרסאות אחרות איראן עצמה) במתקני הנפט הסעודים של אראמקו. ב-2022 אף ירו החות'ים על אבו דאבי.

בהתקפתה על החות'ים לא פתחה ישראל חזית חדשה. ארגון הטרור התימני הכריז מלחמה על ישראל כבר מאוקטובר 2023. מאז משגר הארגון טילים ומל"טים לעברנו ללא הרף. אך לסעודיה יש בעיה קבועה: חיזבאללה תימני סמוך לגבולה הדרומי. בסעודיה תוהים כמה זמן עוד תחזיק הפסקת האש השברירית עם פראי האדם מדרום? האם יחקו החות'ים את חיזבאללה בלבנון וינצרו את האש במידה ותושג עסקת חטופים? ובעתיד היותר רחוק: האם החות'ים יהססו לחדש את האש, במידה ותעז סעודיה לחדש את המאמצים לנורמליזציה עם ישראל? ימים יגידו.

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC