תא"ל במיל' אמיר אביבי, יו"ר "הביטחוניסטים", שוחח עם יואב מינץ  בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5fm וטען שהפעילות של צה"ל בעזה תימשך לעוד שנים רבות "אם לא נעשה שם שינוי יסודי, נמצא את עצמנו פועלים שם כל הזמן". 

מה אפשר לספר על אירוע נפילתו של קצין צה"ל כתוצאה מפיצוץ רימון בעזה, כפי שפרסם אתמול דובר צה"ל? 
"אכן צה"ל הוציא הודעה לקונית, ואני מניח שזה כעת בתחקיר וגם בחקירה של המשטרה הצבאית. לצערי לעולם התוכן של הרימונים בצה"ל יש היסטוריה ארוכה מאוד של אירועי בטיחות כאלה ואחרים שגרמו לזה שבמשך שנים רבות, כולל בשבעה באוקטובר, הרבה מאוד לוחמים היו בלי רימונים, כי זה נחשב לאמצעי מסוכן ושקשה להתמודד איתו ברמה הבטיחותית. הרבה פעמים היו שומרים את הרימונים בבונקר ולא מסתובבים איתם, שזו פגיעה מבצעית".

המחבלים חגגו ועשו טעות מרה - ואז הגיע המארב של צה"ל בטול כרם  
צביקה יחזקאלי: "חמאס על הברכיים ומוכן לקבל כל הסכם"

אמיר אביבי (צילום: רמי זרגנר)
אמיר אביבי (צילום: רמי זרגנר)

תא"ל אביבי הוסיף: "במשך שנים רבות גם בגלל בטיחות וגם בגלל גניבות, במתח שבין הצורך המבצעי לבין רצון לצמצם סיכונים, לא תמיד הרימונים היו על החיילים. מאז השבעה באוקטובר בלחימה זה לא משהו שאפשר היה להרשות לעצמנו. לצערנו אנחנו רואים גם אחרי תשעה חודשים אירוע בטיחותי שבו רימון מתפוצץ שלא בפעילות מבצעית וזה עולה במחיר".

למה צה"ל חזר לחאן יונס?
"בכל המקומות בהם פועל צה"ל, יש מחבלים שנעמדים מולו ורואים מאות מחבלים שנהרגים. יש מחבלים שבורחים ומתחבאים באזור ההומניטרי. כשצה"ל מסיים משימה ויוצא להתארגן, המחבלים מתארגנים על מנת להיאחז מחדש בכל מיני מקומות, כי צה"ל לא נוכח ושם. אין סיבה להישאר בפנים בפנים ולסכן את החיילים. כשצה"ל רואה איזשהי התבססות שלהם, הוא נכנס פנימה וזה קצת דומה למעצרים שאנחנו עושים ביהודה ושומרון. אם שם אפשר להיכנס עם שלושה ג'יפים, הרי בעזה צריך התקפה חטיבתית. גם זה עם הזמן ישתנה ככל שנלך ונעמיק בעזה. כמות הכוחות שנצטרך בעזה תלך ותפחת כל הזמן". 

זאת אומרת שלא יכולים להעריך כמה זמן נזדקק להיות בעזה, כי הענין שנצטרך להיכנס להילחם בעזה ולצאת עלול לחזור על עצמו תקופה מאד ממושכת.
"נכון אבל על פי המודיעין שמגיע מעזה, המצוקה שם גדולה מאד, גם של אותם תושבים וגם של חמאס. עולים יותר ויותר איתותים של מצוקה. הם הולכים ונשחקים באופן שיטתי. יש כאלה שחושבים שסינואר מוליך אותם לאסון ורוצים להפסיק. בסופו של דבר הם יישברו. אנחנו צריכים סבלנות, פשוט צריכים לדבוק בפעילות וזה יגיע".

פעילות חטיבת הנח"ל במרחב רפיח ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום :דובר צה"ל)

האם העניין של צה"ל שחוזר כל הזמן פנימה מופיע בעוד כמה אזורים, כמו צפון רצועת עזה או רפיח?
"כרגע האגרוף שצה"ל משתמש בו פעם אחר פעם - אוגדה 98 בסג'עייה, אוגדה 99 במסדרון נצרים, וגם אוגדה 162 ברפיח מעמיקות את ההישגים. פיקוד הדרום מדבר על הקמת חטיבה מרחבית בציר פילדלפי. מכינים את התשתית למנוע התחזקות מחודשת של חמאס. זה לא ייראה כמו שצה"ל ישב רק על הציר עצמו. אין עיר רפיח - רפיח משוטחת". 

אז יהיה לא קשה לנחש שצה"ל יישאר בעזה הרבה מאד זמן?
"הפעילות בעזה תהיה עוד שנים רבות, הרבה זמן. אם לא נעשה פעילות של רדיקליזציה ושינוי יסודי במערכות החינוך, ואם החינוך ימשיך, נמצא את עצמנו פועלים שם כל הזמן".