בהמשך להתרעות שהופעלו אמש (שני) באזור הגליל המערבי ו-10 שיגורים שחצו מלבנון, התגלו שלום נפילות ונפצעו באורח קל שני תושבים במושב צוריאל שבגליל המערבי. חיזבאללה לקח אחריות על הירי, וטען שביצע "ירי ליישוב צוריאל של עשרות רקטות, בפעם הראשונה, בעקבות התקיפה בחאנין". הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", שמהווה שופר של חיזבאללה, דיווח כי "יישוב חדש הצטרף למעגל התקיפות, אחרי המשך התקיפות הישראליות של אזורים אזרחיים בדרום לבנון". 

מאז הלילה, רוחות המלחמה עדיין מנשבות בחוזקה ביישוב צוריאל אשר ממוקם במרחק שבעה ק״מ מגדר הגבול. המטח הכבד הפתיע את מרבית התושבים, שכן צוריאל הוא יישוב לא מפונה - שבדרך כלל לא מטווח על ידי חיזבאללה. לאחריו, איתרו התושבים שלוש נפילות בתוך היישוב שפגעו בשני בתים ובבית אריזה. 

המחבלים חגגו ועשו טעות מרה - ואז הגיע המארב של צה"ל בטול כרם | צפו בתיעוד החיסול  
החות'ים מזמינים את ישראל לשלב החמישי - עכשיו נחשפים יעדי הזהב של צה"ל בתימן 

תיעוד מהתקיפות (צילום :דובר צה"ל)

יהודה לסרי, תושב המושב וחבר הוועד, סיפר בשיחה עם ״מעריב״ על תחושת הבהלה שפרצה בקרב חברי צוריאל לנוכח הנפילות והדי הפיצוצים ביישוב: ״אתמול בלילה ישבתי בבית, ראיתי טלוויזיה ולפתע שמעתי בום חזק. רק כמה שניות לאחר הפיצוץ, נשמעה גם האזעקה״, סיפר לסרי, שבביתו אין ממ״ד.

״אני גר בבית שנבנה בשנת 1984, אין לי ממ״ד בבית - לכן כל מה שנותר לי ולמשפחה לעשות בזמן ההתרעה הוא לשכב על הרצפה, לשים ידיים על הראש ולחכות 10 דקות. זה גם מה שאני מסביר ל-11 הנכדים והנכדות שלי לעשות מאז שפרצה המלחמה״, תיאר בכאב.  ״לאחר כמה דקות, רצתי לבית של הבן שלי שגר בצמידות אלי. הבת שלי, בת 27, קמה משינה בגלל הבומים העוצמתיים, נכנסה לחרדה קשה וחשבה שהבית נפגע - עד שהגיעו ממד״א, לקחו לה מדדים והרגיעו אותה״. 

״מאחר שנשמעה נפילה ורק אז האזעקה, לא היה אפילו זמן לרוץ למקלט השכונתי״, הוא אומר ומסביר כי בחלקת הבתים הותיקים שבמושב, שנבנו לפני עשרות שנים, אין חדרים ממוגנים: ״בחלקה זו ישנם 73 בתים ללא ממ״דים ו-5 מקלטים בלבד, אשר אמורים לשמש את כל התושבים שמתגוררים שם בעת חירום. בתרחיש כמו אתמול, בו נשמעו בומים ללא הפסקה ורק אז אזעקה ואז עוד פיצוצים מחרישי אוזניים, אי אפשר בכלל לצאת מהבית. גם אם נרוץ הכי מהר למקלט הסמוך ביותר, זה לא אפשרי להספיק להגיע אליו בזמן. לא הייתה הזדמנות לצאת מהבית למקלט מרוב המטחים, אפילו במלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 - אני לא זוכר אירוע כזה״, משתף בתחושותיו. 

שריפה בצפון (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
שריפה בצפון (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

לסרי מדגיש: ״בזמן האזעקות, לא הייתה אינדיקציה מה קורה בתוך היישוב, אך התברר לנו שזה היה אירוע ׳רולטה רוסית׳״. הוא מציין כי התגלו שלוש נפילות בתוך שטח היישוב, בסמוך לשני בתים ולבית אריזה. כתוצאה מן ההדף העוצמתי והרסיסים הרבים - הבתים נפגעו.

״היו נפילות ישירות בתוך שטח היישוב, כ-15-20 מטרים ממספר בתים. מצאו נפילה גם בכניסה לבית האריזה - ולמזלנו לא היו שם תושבים בלילה. מעבר לכך, הייתה בשמיים חגיגה של יירוטים, ולכן כל רסיסי היירוטים נפלו בחצרות הבתים. היום הבן שלי גילה רסיסים בגינה שלנו - וגם על הגג של לול התרנגולות שלנו. כתוצאה מהרסיסים יש חורים בגג. אם היו פגיעות ישירות בבתים - זה היה פשוט אסון וטרגדיה. אנחנו חיים כאן על סמך ניסים ונפלאות, אבל אף אחד לא יודע מה עלול לקרות בפעם הבאה. זו הפקרות. פשוט רולטה רוסית״, מוחה.  

שריפות בצפון (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
שריפות בצפון (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

״אם היו חוטפים בתל אביב את מה שחטפנו אמש בצוריאל -ביירות היום הייתה עולה באש, אך לצערנו הרב אנחנו חלק מישראל השנייה, הפריפריה״, אומר לסרי. ״אנשי הגליל גם ככה סובלים יותר מבעיות כלכליות או בריאותיות וחינוכיות כתוצאה מהמשאבים המוגבלים כאן. במלחמה הזו גילינו שמזניחים את הצפון גם מבחינה ביטחונית״.