במהלך ראיון מיוחד שקיימנו עם ד"ר אדי כהן, מזרחן וחוקר העולם הערבי, הוא הציג את עמדותיו על התפיסה הישראלית השגויה ביחסים עם העולם הערבי מאז שנות התשעים. 

לדבריו, הקונספציה החלה עם הקשרים הראשונים בין ישראל לערבים, כשנוסחת ההסכם הבסיסית הייתה "שטחים תמורת שלום", או במילים אחרות: "תנו לנו שטחים, ניתן לכם שלום". הוא מזהה: "זה היה הניצוץ הראשון של הקונספציה". ע"פ כהן, "תבוא לנגב חומוס בדמשק. זו תחילתה של הקונספציה".

הפשיטה על טול כרם נמשכה: חמישה מחבלים נעצרו במהלך הלילה
החיסול והמסר שאחרי זה: מה עומד מאחורי ההודעה החריגה של צה״ל ושב"כ?

כהן טוען שהקונספציה השתדרגה מאז עם השתלטות הניהול הפרוגרסיבי של המערכות השונות בשנים האחרונות. "מה הקונספציה אומרת? שאנחנו לא יכולים לנצח. רק אם ניתן להם עוד קצת אדמה ועוד קצת שטח יהיה שלום והכל בסדר". אך לדבריו, לדאבון הלב, ההיסטוריה הוכיחה אחרת. "נתנו שטח ולא קיבלנו שום שלום. הקונספציה היא גם להאשים את הכיבוש בכל הבעיות שיש", כהן אומר. 

כהן ממשיך ומדגיש כי "צה"ל או המנהיגים שלנו, עדיין שבויים בקונספציה. עדיין חיים בעבר." הוא מביא כדוגמה את המראות של מחבלים בהלוויות של חבריהם עם נשק. "אסור לירות עליהם. זו הלוויה... אלו דברים שהאויב צוחק עליהם ומנצל את זה", הוא מבהיר. 

לדבריו, מקורות מצביעים על כך שבנובמבר חידשה ישראל את אספקת המים והחשמל לעזה. זה עוד פן של אותה תפיסה שגויה לטענתו. "זו הקונספציה! אתה נותן להם נשק כדי להרוג אותך". הוא מזכיר: "מה שקרה באוסלו זה אמא של הקונספציה. נתנו להם נשק והם השתמשו בנשק והרגו אותנו".

על השאלה כיצד הוא מציע להתמודד עם העניין, השיב: "להתקוטט איתם, כמו שארדואן מטפל בכורדים, בלי רחמים. זה מה שאני מציע. לא חוקים, לא גוף הומניטרי". הוא מסביר כי "הגישה הקשוחה, היא הדרך להתמודד עם הטרור". 

כהן משבח את פעולת צה"ל בשטחי הרשות. "מה שהיה אתמול בטול-כרם, זה היה טוב. הביאו כלי טיס בלתי מאויש שחיסל את המחבלים. לא הכנסנו ולא סיכנו כוחות". הוא נותן עוד דוגמא לפעילות שלדעתו חיובית ומשיגה את מטרתה: "תמונות של פלסטינים שעצרו אותם חצי עירומים, אלה תמונות שטובות להרתעה". הוא מאוכזב מכך ש"בישראל אמרו לא לא, התנצלו והבטיחו שלא יחזור על עצמו", זו לא הדרך לנצח לתפיסתו.

 אדי כהן (צילום: באדיבות המצולם)
אדי כהן (צילום: באדיבות המצולם)

כהן גם מתייחס לאמירות של דובר צה"ל וצחי הנגבי, ראש המל"ל, שאמרו שאי אפשר לנצח את חמאס. "האויב מקבל את זה", הוא מסביר. עוד חוזר ואומר על שאמר לעיל: "הקונספציה אומרת - תעשה איקס ותקבל שלום" ומדגיש: "זה לא נכון, זה כבר הוכח! נתנו להם הכול, מנשק, לשטחים, ואדמות, כל מה שאתה רוצה". 

לדבריו: "הם רוצים לשחרר את פלסטין. זו המטרה שחרור פלסטין!" כהן שואל שאלה רטורית ומשיב בעצמו: "מה זה אומר שחרור פלסטין? סופה של מדינת ישראל". כהן מאמין שהקונספציה היא גם ההנחה השגויה שיש הבדל בין הרשות הפלסטינית לחמאס. "אין הבדל, כל אחד מהגופים פועל בשיטה שלו", הוא פוסק. 

לבסוף, כששאלנו, האם יש מנהיג שיכול לשנות את התפיסה הזו? כהן השיב: "צריך לבחור מנהיג. יש בחירות, המנהיגים מתחלפים. אין לנו מנהיג אחד שנשאר ל-100 שנים. העם יבין את זה, האינטלקטואלים המומחים יגידו את זה. וכן, צריך לבחור אנשים שמאמינים בזה".