אלוף במיל' גיורא איילנד, שוחח היום (רביעי) ברדיו 103FM עם בן כספית ואריה אלדד על החזיות הדרומית והצפונית של צה"ל ועל עסקת חטופים שעומדת על הפרק.

חדירת הכטב"ם לעומק הצפון: התגובה מעוררת התהייה של צה"ל

לגבי האם חמאס הגיע לנקודת שפל ונואש לעסקה, אמר איילנד: "חמאס נמצא היום, הייתי אומר מאז פחות או יותר גמר ההשתלטות על פילדלפי, במצב צבאי יותר קשה ממה שהיה לפני כן. נוסיף לזה את החיסול, כנראה, של מוחמד דף והנכונות שלו להגיע לעסקה ולא להמשיך לשחק משחקים - היא כנראה יותר אמיתית".

הוא הוסיף: "נשארה בעצם בעיה אחת, שזה קצת בעצם בעיית הביצה והתרנגולת: אנחנו רוצים להחזיר מקסימום חטופים לפני שאנחנו עושים שינויים בהיערכות הצבאית והוא אומר - אם אני מחזיר לכם הרבה חטופים, אז לא יישאר לי אחרי זה מנוף לגרום לכם לצאת, אם זה מפילדלפי או אם זה לפתוח את מסדרון נצרים והדיון הוא על העניין הזה.

איילנד המשיך: "אני אהיה אפילו יותר קונקרטי, כשנתניהו אומר אני לא מוכן שנצא מפילדלפי ואני לא מוכן שנפתח את המסדרון לחזרה פלסטינאית צפונה, אז הוא צודק והשאלה היא עד מתי לא נאפשר. אם הוא אומר אני לא מוכן לאפשר במהלך השלב הראשון של העסקה עד שאני לא יודע שגם יהיה שלב שני, אז אני חושב שהעמדה שלו היא גם נכונה וגם משקפת את המציאות הצבאית פה בשטח. אבל אם הכוונה שלו שאנחנו לא נצא מפילדלפי גם אחרי שהעסקה תסתיים, או נשאר שם לתמיד - זה דבר שחמאס בשום אופן לא יכול להסכים לו, כי זה מבחינתו קריסה מוחלטת בתוך המרחב הזה. רוב האי הסכמות קיימות בתווך הזה".

בנוגע למה יקרה מבחינת חמאס, בחאן יונס כשנפסיק להילחם שם, אמר האלוף במיל': "כל הפגיעות המצטברות ביכולת הצבאית של חמאס - אני לא מזלזל בחשיבותם. על פני זמן יש להם איזושהי תוצאה חיובית או מצטברת, אבל היא לא יכולה להביא לידי תבוסה של החמאס מהסיבה פשוטה: כל עוד יש לחמאס את כל האספקה שאנחנו מספקים להם ואת כל הכסף שיש להם שהם מרוויחים מזה שהם מוכרים את האספקה ובעזרת הכסף הנוסף הם מגייסים עוד אנשים - אז הם לא ייכנעו".

הוא המשיך: "אני אומר את זה בפעם ה-100 בערך: צבאות או מדינות לא נכנעים ולא מפסיקים להילחם כי נגמר להם התחמושת, לעולם זה כי נגמר להם האוכל או נגמר להם היכולת הכלכלית. אני אהיה רגע אחד קונקרטי: מה שישראל יכולה לעשות עכשיו בטח נכון היה לעשות את זה לפני חודשים רבים ובטח אם העסקה לא תתקיים - זה לעשות דבר שהוא גם נכון ויש לו אפקטיביות גבוהה והוא לגמרי לגמרי תקין מבחינת המשפט הבינלאומי.

"אנחנו הרי יושבים על אותו מסדרון שחותך את עזה לשני חלקים: החלק הצפוני שהוא 35%-40% משטח עזה, יש שם בערך 300 אלף אזרחים עדיין. מה שישראל צריכה לומר להם זה לא רק תצאו דרומה, היא אומרת, אבל בינתיים ממשיכה לספק מזון. לאזרחים שם אין להם סיבה טובה לצאת, אלא להגיד להם אספקת המזון לאזור הזה תיפסק בעוד שבועיים - יש לכם שבועיים לצאת מהאזור הזה של הצפון בשני צירים שאנחנו מסמנים אותם. מאבטחים אותם וגם נותנים לכם אוכל ומים, כשהם חוצים את המסדרון של נצרים דרומה, אבל החל מתאריך מסוים, הראשון באוגוסט למשל, מאותו רגע זה אזור צבאי מבחינתנו בלבד ולא תיכנס שום אספקה אליו.

"למעשה, הפלסטינים יאבדו את השטח הזה, כי מי שיישאר שם יגווע ברעב. זה לחץ הרבה יותר אמיתי ויותר אפקטיבי מעוד פעולה שגם מסכנת את כוחותינו. נכון שהיא הורגת עוד מחבלים ופוגעת בעוד פירים, אבל אין לה משמעות אסטרטגית כמו הצעד הזה".

לגבי מה הסדרה/עסקה גדולה בעזה עושה לחזית הצפונית, אמר איילנד: "סיום המלחמה בעזה, בלי קשר לבדיוק באיזה תנאים, הוא אינטרס עליון ישראלי. אם אפשר להחזיר את החטופים, גם אם חמאס נשאר בשלטון, אני אומר - זה דבר הנכון מבחינתנו, בגלל כל החזיתות האחרות חלקן גאוגרפיות, חלקן חזיתות בעלות אופי אחר.

הוא המשיך: "לגבי הצפון, בכל מקרה זה יהיה רצוי, כי או שזה יאפשר את אותה הסדרה בצפון בלי מלחמה, או שזה יאפשר לנו להילחם בצפון עם מיטב הכוחות, יותר לגיטימציה ויותר משאבים ממה שיש שאנחנו מפוזרים כרגע. לכן, ישראל צריכה לשאוף להסדרה בדרום. אני חושב שהפער שנשאר על העיתוי שבו צה"ל ייצא מפילדלפי הוא דבר שניתן לגשר עליו. אני מסכים עם נתניהו - לא נכון לצאת מפילדלפי לפני שמבטיחים שיש שלב ב' בעסקה ואני חושב שבדבר הזה ניתן להגיע לתוצאה הרצויה ובראייה כוללת אני חושב שנכון להסכים עליה, גם אם יש תחושת חמיצות מסוימת ביחס לאי מיתות מלא של החמאס".