שתי הנחתות החדשות שהתקבלו אתמול בזרוע הים, אח״י נחשון ואח״י קוממיות הן שינוי משוואה אזורית והן צריכות להטריד ולהדיר שינה בראש ובראשונה בראשו של נסראללה. אבל לא רק אותו. אלא לא מעט גורמי אויב רחוקים במזרח התיכון. ישראל קיבלה לידה אמצעי טקטי שיכול לאפשר פעולות עם משמעויות אסטרטגיות.

לאחר עשורים שישראל ויתרה על יכולת הנחתת כוחות דרך הים. אתמול ישראל החזירה לעצמה יכולת שכזאת שהיא כלי טקטי מרכזי בתמרון לשטח אויב. עד אתמול החזיק צה״ל בשתי יכולות העברת כוחות לעומק שטח אויב באיגוף אחורי: בהצנחה ממטוסי ההרקולס, או בהנחתה בעזרת מסוקי היסעור והינשוף.

חשד לפיגוע בשומרון: שלושה נפצעו מירי לרכב חולף
לוחם צה"ל צילם עצמו עם גופות חטופים; בצה״ל מבהירים: "תהיה ענישה משמעתית חמורה"

במלחמת לבנון השנייה ביצע צה״ל את ההנחתה האווירית הגדולה ביותר בהיסטוריה הצבאית עד אז. כאשר בתוך שעות בודדות הנחית צה״ל בעומק השטח כוחות של אוגדה 98 ואיגף מאחור את מרבית הכוחות של חיזבאללה שהיו פרוסים מול צה״ל. מהלך שהוביל לאחר שלושה ימים להסכם הפסקת האש בין ישראל לחיזבאללה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חיילים במלחמת לבנון השנייה (צילום: פייר תורג'מן, פלאש 90)
חיילים במלחמת לבנון השנייה (צילום: פייר תורג'מן, פלאש 90)

במלחמת לבנון הראשונה היו לוחמי חטיבת הצנחנים בפיקודו של יורם יאיר אשר הונחתו בשפך נחל האווילי בין צור לצידון על ידי נחתות חיל הים. זה היה אחד מהמהלכים המשמעותיים של המלחמה. ואיפשר לצה״ל להגיע לעומק השטח בציר החוף הלבנוני.

כלקח ממלחמת לבנון הראשונה הוקמה חטיבת ״גבעתי״,  אז חטיבת החי״ר הרביעית בצה״ל אחרי הצנחנים גולני והנח״ל. בצה״ל ייעדו לה תפקיד של כח הנחתה מהים. וכדי לבצע את האימונים והכשרות בחרו אז בצה״ל את חוף זיקים כשטח האימונים לתרגול הנחתת כוחות לחוף. אלא שלצערנו ב-7 באוקטובר אותו חוף שימש להנחתת כוחות באיגוף ימי על ידי מחבלי החמאס.

חדירת מחבלי חמאס לחוף זיקים (צילום: מצלמות אבטחה)
חדירת מחבלי חמאס לחוף זיקים (צילום: מצלמות אבטחה)

חיל הים כשל באותו בוקר במשימה שלו למנוע את ההנחתה של האויב בעומק השטח הישראלי. אחרי פרוץ האינתפדה הראשונה זנחו בצה״ל את תפיסת ההנחתה הימית. גבעתי הפכה לחטיבת החי״ר של פיקוד דרום ועסקה עד צוואר בפעילות בעזה. בצה״ל האמינו כי הנחתת כוחות תעשה רק על בסיס חיל האוויר במסוקים והצנחה.

אגב הצניחה הקרבית הראשונה והאחרונה בצה״ל הייתה במלחמת סיני במיתלה כאשר גדוד 890 של רפול צנח וכבש את המיצרים. מלחמת לבנון השנייה הובילה את צה״ל לחשוב שוב על האמצעי של הנחתה מהים ולאחר עבודות מטה ממושכות בצה״ל הוחלט להחזיר לישראל את היכולות של הנחתת כוחות מהים.

טקס קבלת זוג הנחתות החדשות בזרוע הים (צילום: דובר צה''ל)
טקס קבלת זוג הנחתות החדשות בזרוע הים (צילום: דובר צה''ל)

זוג הנחתות נרכשו בארצות הברית. דובר צה״ל פרסם בהודעתו: "הנחתות השלימו הפלגה מנמל פסקגולה בארה״ב למדינת ישראל, שארכה למעלה משלושה שבועות, והחלו את תהליך המבצוע שכולל ניסויים והתקנת מערכות לחימה תוצרת כחול-לבן במספנת זרוע הים. בסיום התהליך, הן עתידות להשתלב בלחימה הרב זרועית של צה״ל בזירות השונות ולאפשר את הגדלת טווחי הפעולה של צה״ל".

עוד הוסיף, "בין השאר הנחתות ישמשו לשינוע ציוד והעברת לוחמים במרחבי פעולה קרובים ורחוקים. הצטרפות הנחתות לזרוע הים מהווה אבן דרך משמעותית ואסטרטגית לשמירת עליונותה המבצעית של צה"ל". ישראל מודיעה לאיראן ולכל קואליציית צבא הטרור שהקימה מתימן ועד לבנון כי לישראל יש עכשיו כלים לא רק לתקוף מהאוויר אלא גם יכולות להנחית מערכים צבאיים בעומק השטח. וזה כבר סיפור אחר לגמרי.

שר הביטחון יואב גלנט (צילום: דובר צה''ל)
שר הביטחון יואב גלנט (צילום: דובר צה''ל)

שר הביטחון, יואב גלנט, אמר זאת באופן מפורש בטקס ההשקה של הנחתות בחיפה: "על מנת לאפשר עליונות אזורית ולהבטיח את יכולתה של ישראל לעמוד על הגנתה בכל זירה לה תידרש, אנו ממשיכים ומרחיבים את מגוון הכלים העומדים לרשותנו. שתי הנחתות החדשות אותן אנו קולטים מהוות ביטוי מוחשי נוסף למאמץ זה: כלים המחדשים יכולת מבצעית חשובה עם יכולות משופרות".