12 ילדים ונערים נהרגו בעקבות פגיעה ישירה במהלך משחק במגרש הכדורגל של מג'דל שמס אמש (שבת). חובשים ופרמדיקים של מד"א טיפלו בכ-9 נפגעים במצב אנוש בני 10 עד 20 ובנפגעים נוספים שהועברו למרפאות מקומיות. בעקבות האירוע הקשה, מעריב שוחח עם תא"ל במיל' אמיר אביבי, יו"ר תנועת הביטחוניסטים, שנגע בשאלות הקריטיות בנוגע לעימות הצפוי עם חיזבאללה והמצב בצפון.

מלחמת אזרחים בלבנון בפתח? ההשפעה האפשרית של האסון בגולן
פגיעה ישירה ברמת הגולן: 12 ילדים נרצחו ועשרות נפצעו במג'דל שמס

אביבי מצביע על הצורך הדחוף בקבלת החלטות אסטרטגיות נוכח המצב המתוח בצפון. בעוד מדינת ישראל מתמודדת עם אירועים קשים ומאות אלפי תושבים מפונים, השאלות המרכזיות נוגעות לאופן שבו ניתן לשים סוף לאיומים החוזרים ונשנים מצד חיזבאללה ולדרך בה ניתן להבטיח את הביטחון והשלווה בצפון המדינה.

אביבי מציין, כי "השאלה של לבנון נמצאה על המדוכה לפני האירוע הזה". הוא מדגיש שהמצב בתשעת החודשים האחרונים, שבו 80 אלף איש מפונים והירי בלתי פוסק, צריך להשתנות. "המשוואה של 'אנחנו יורים, הם יורים', לא יכולה להמשך עוד הרבה זמן. מדינת ישראל צריכה להכריע מתי היא מטפלת בצפון", הוא אומר. לדבריו, השבת המפונים מחייבת מכה קשה מאוד לחיזבאללה, ולכל המערכים שלו, והשתלטות על דרום לבנון. "פחות מזה לא מייצר את התנאים להחזרת התושבים" הוא מוסיף.

אביבי מסביר, כי כל אירוע שבו חיזבאללה נשאר במקומו, והחלטה 1701 של האו"ם לא נאכפת במלואה, יוביל לכך שתושבים יוחזרו לביתם, ויהיה צורך לפנותם שוב, אם לאחר כמה חודשים יתחיל ירי מחדש. "זה אירוע שמדינת ישראל לא יכולה להיות בו", הוא מדגיש. 

נתון נוסף שאביבי מבקש שנבין, הוא שישראל לא משחקת במגרש לבד. "בסופו של דבר, אם אנחנו לא יוזמים ואנחנו לא אלה שעושים את המתקפה, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בעוד '7 באוקטובר' בסדרי גודל הרבה יותר גדולים", הוא מסביר.

פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

אביבי מציין, כי יש סיכון משמעותי בכך, שחיזבאללה יחליט לתקוף את ישראל באופן מלא, וזהו אירוע בקנה מידה שונה לחלוטין, עם סיכונים אדירים למדינת ישראל. "כל השיקולים האלה בסוף הקבינט וצה"ל יצטרכו לשקלל אותם ולצאת בקו החלטה" הוא אומר. לאחר האירוע הקשה, אביבי לא מאמין שצריך להגיב באופן נמהר, אך שעון החול בנוגע ללבנון הולך ואוזל, ונדרש להכריע לכאן או לכאן. "צריך פה החלטות מנהיגותיות" הוא מסכם.