צה״ל שומר בצדק את כל הקלפים צמודים לחזה באשר לאופי ועיתוי התגובה הישראלית לטבח הילדים במג׳דל שמס בסוף השבוע. בנק המטרות של ישראל הוא גדול. ניתן לחלק אותו לשלוש קבוצות: יעדי תשתית צבאית, יעדי אדם, יעדי תשתית ריבונית. 

אם ננתח את התנהלות ישראל מהעבר הקרוב לזמן התגובה יש משמעות. פחות מיממה לאחר הפגיעה בתל אביב יצאו מטוסי חיל האוויר לתקוף תשתיות צבאיות וריבונות בתימן. הפגיעה היתה נקודתית שמצטלמת היטב. התגובה עסקה בהעברת מסר. העברת מסר נוספת אם כי חשאית יותר היתה על פי פרסומים זרים הפצצת מערכת ההגנה האווירית באיראן בעקבות מתקפת הטילים ב-14 לאפריל על ישראל.

תגובה דרדלה? אלו היעדים שישראל סימנה שלא תתקוף בלבנון
והפעם בלי רחמים: רק פגיעה בדבר הכי יקר לנסראללה תרתיע אותו | אל"מ (מיל') ד"ר משה אלעד

העובדה כי ישראל לא ממהרת להוציא תגובה עשויה לחזק את האפשרות כי היא בוחרת לבצע סדרת חיסולי אדם במערכי הפיקוד הבכיר של חיזבאללה בדומה לחיסול בלב הדחיה בביירות של סאלח אל עארורי. אפשרות השלישית היא כמובן הפגיעה בתשתיות צבאיות או מדינתיות. פגיעה בתשתיות צבאיות עשויה להוביל לירי של כמה ימים לעבר הגליל. פגיעה בתשתיות מדינתיות עשויה לגרור למתיחות עם האמריקאים. 

הבוקר (שני) פרסם העיתון אל-אח'באר כי מספר מדינות מערביות, בראשות ארה"ב, שלחו יותר מהודעה אחת ללבנון המאשרת כי "התקיפה הישראלית בלבנון הוחלטה וההחלטה התקבלה, אך מתנהלת עבודה להגבלתה. גודל ומיקום ולהימנע מערים גדולות שבהן יש צפיפות של אוכלוסיה ואזרחים, כולל ביירות, ומגבילים את עצמם לפגיעה במטרות צבאיות".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

דגל חיזבאללה בביירות (צילום: REUTERS/Hussam Shbaro)
דגל חיזבאללה בביירות (צילום: REUTERS/Hussam Shbaro)

מקורות לבנונים יודעי דבר חשפו בפני העיתון  כי ההודעות הגיעו אל הנשיאים נביה ברי ונג'יב מיקאטי ושר החוץ עבדאללה בו-חביב, וכן סגן נשיא המועצה אליאס בו סאאב. האחרון יצר קשר עם השליח האמריקני עמוס הוכשטיין, המבקש לקבל התחייבות מחיזבאללה שלא להגיב לכל תקיפה כדי שהדברים לא יחזרו לרעה. 

לפי אותם מקורות, חיזבאללה לא התחייב והדגיש כי "תגובת ההתנגדות תישאר קשורה לאופי ולגודל של כל תוקפנות זו עמדה שהגיעה אליה מפלגות מערביות אחרות מלבד ארה"ב לאחר שכמה מדינות הצטרפו למפלגת ההפחדה הישראלית, בעיקר צרפת, אשר קראה לאזרחיה להימנע מנסיעות ללבנון.